پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
رئیس دولت تدبیر و امید سه سال پیش، خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود آغاز کرد و در حضور هزاران نفر وعده های مختلفی داد و اکنون که در آخرین سال دولت یازدهم قرار داریم فرصتی است تا برخی از این وعده ها بازیابی و میزان تحقق آنها بررسی شود.
شعارسال: رئیس دولت تدبیر و امید سه سال پیش، خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود آغاز کرد و در حضور هزاران نفر وعده های مختلفی داد و اکنون که در آخرین سال دولت یازدهم قرار داریم فرصتی است تا برخی از این وعده ها بازیابی و میزان تحقق آنها بررسی شود.

* مانع انتقال آب کارون به جزء مصارف شرب خواهم شد

از وعده های رنگارنگ روحانی پیرامون برجام و سرانجام آن که بگذریم، نخستین قول سکاندار دولت یازدهم پیرامون احیای آب کارون و مانع شدن برای انتقال آب این رودخانه حیاتی بود.

حسن روحانی در مصلی امام خمینی(ره) اهواز گفت: کارون یعنی شریان حیات استان خوزستان، یعنی رودخانه زیبایی‌ها. برای شورای عالی آب، دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون، جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری انجام نشود.

اگر طرح و پروژه دیگری جزء برنامه بوده است، آن پروژه‌ها متوقف خواهد شد. برای احیاء کارون باید برای پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رود می‌ریزد جلوگیری شود. برای این کار، طرحی که برای تصفیه آب شهر اهواز است به سرعت پیگیری خواهد شد.

این موضوع را در دولت بررسی می‌کنیم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که اعلام خواهد شد به اتمام می‌رسانیم.

این سخنان درحالی از سوی ریاست جمهوری مطرح می شود که بنا برگفته کارشناسان حجم آب انتقالی از رودخانه های استان خوزستان به ویژه کارون بسیار بیش از نیاز مصرف آب شرب است.

علی ساری نماینده مردم اهواز در جلسه ای باحضور ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: حجم آبی که از رودخانه کارون منتقل شده برای آب شرب ۴۰ میلیون نفر کفایت می کند آیا استان هایی که آب برای آنها منتقل شده بیشتر از این جمعیت هستند؟

روحانی در این مدت نه تنها هیچگاه مقابل مافیای انتقال آب کارون نایستاد بلکه چندی پیش در سفر استانی خود به کرمان کلنگ احداث تونل انتقال آب موسوم به بهشت آباد را بر زمین زد تا خیال مردم استان خوزستان را بابت عدم تحقق وعده ها راحت کند.

* حل معضل فاضلاب در شهرستان ها

روحانی در این سفر درحضور هزاران نفر قول داد تا معضل فاضلاب در استان را که باعث رنجش مردم شده را حل کند، وعده ای که اگرچه تحقق آن به صورت کامل از همان زمان بعید بنظر می رسید اما انتظار می رفت دست کم بخشی از آن توسط نمایندگان دولت در استان حل و ریاست جمهوری نیز پیگیر اجرای آن باشد.

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با انتقاد از شرایط بد فاضلاب در استان می گوید: تامین سیستم دفع شبکه‌ای فاضلاب‌ از نیازهای مبرم اهواز و سه شهرستان خوزستان است که با توجه به اینکه سطح آب‌های زیرزمینی اهواز، باوی، حمیدیه و کارون بالاست لزوم احداث شبکه فاضلاب مناسب را به‌شدت احساس می‌کنیم.

* آب شرب اهواز بعد از یک هفته به طرح غدیر وصل خواهد شد

دیگر وعده دولت تدبیر و امید برای مردم خوزستان آب شرب سالم بود، گذشته از آنکه نمایندگان استان ظرف دو سال گذشته برای عملیاتی شدن این طرح تلاش های فراوانی کرده و روحانی در نخستین سفر خود وعده عملیاتی شدن آن را از قول دولت یازدهم داد، اما آنچه در این بین اهمیت دارد آنست که مردم استان هیچگاه تفاوتی پیش و پس از این سفر در کیفیت آب شرب شاهد نبودند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ماه گذشته در بازدید از تصفیه خانه شرق اهواز و با انتقاد از عدم تکمیل آن، گفت: رییس جمهور در سفر خود به خوزستان وعده تکمیل این سیستم فاضلاب را در دو سه سال آتی داد و در نتیجه تمام مجموعه دولت از بنده استاندار و سازمان آب و برق و آب و فاضلاب اهواز تا وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت توانیر کشور همه به عنوان نیروهای دولت، نسبت به صحبت و قول‌های رییس جمهور بی تفاوت نباشیم و نباید صحبت‌های وی را زمین بزنیم، زیرا در این صورت دولت زیر سوال می‌رود.

* لایروبی اروند رود

اروند رود که روزگاری نقش استراتژیک در پیروزی جنگ تحمیلی داشته و نشان اقتدار و صلابت خوزستان بوده امروز حال و روز خوشی ندارد. روحانی یکی از وعده های خود را لایروبی این رودخانه عنوان کرده بود، وعده ای که عمرش بیش از عمر دولت تدبیر و امید بوده و حالا به آرزویی ۲۵ ساله تبدیل شده است.

* اجرای طرح احیای اراضی ۵۰۰هزار هکتاری در استان خوزستان

روحانی در این خصوص هم بیان کرد: اولین قدمی که دولت قبل از آغاز این سفر برداشته و بحث‌هایش را انجام داده و به حول قوه الهی شروع می‌کند، احیای کشاورزی استان خوزستان است. ما برای آباد کردن ۵۵۰ هزار هکتار سرزمین استان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم که این رقم در دولت پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: طرحی که به آن اشاره کردم موجب می‌شود که ظرف سه سال ۵۵۰ هزار هکتار به همت مردم و تلاش دولت زیر کشت برود و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

اکنون که سه سال از سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان می گذرد نه تنها کل طرح به پایان نرسیده بلکه در اجرای فاز نخست این طرح هم اما و اگرهای فراوانی وجود دارد چراکه تأخیر بیش از حد پیمانکار در اجرای پروژه، عدم رعایت اصول فنی کار، غیربومی بودن پیمانکار و عدم اشتغالزایی برای جوانان استان و حلاوت اجرای این طرح را به کام مردم تلخ کرده است.

دولت روحانی با دنیایی از وعده های رنگین و ریز و درشت به استانی پا گذاشت که پیش از او نیز بسیاری دیگر آمده و وعده های بی شماری داده بودند که برخی از آنها عملی و برخی دیگر از ذهن مسئولان پاک شدند. اما انتظار می رفت دولتی که خود را بهتر از دولت قبل معرفی می کند، با دلخوش کردن مردم مظلوم خوزستان سعی در برجسته کردن نام خود نمی کرد و دست کم برای تحقق درست و شایسته بخشی از این وعده ها تلاش کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبری اهواز نیوز، تاریخ انتشار: 23 مرداد 1395، کدخبر: - ، www.ahwaznews.net

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین