پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
در حالی سفر دولت یازدهم به سیستان و بلوچستان به دو سالگی رسیده که مردم این استان همچنان چشم انتظار تحقق وعده های رئیس جمهور هستند.
شعارسال: 26 فروردین 93 بود که کاروان تدبیر و امید پهناورترین استان کشور را مقصد اولین سفر داخلی خود در سال جدید برگزید تا امید را با تدبیر در دل مردم زنده کند.

وی که در بدو ورودش از تغییر چهره استان خبر داده بود سبب شد تا چشم های مردم تیز شود که سفر دولت زخم های استانی که سالها با محرومیت دست و پنجه نرم کرده بود را التیام می بخشد .

با این حال یکی از وعده هایی که روحانی در سفر به سیستان و بلوچستان داد: کشف، شناسایی و استخراج منابع ذی قیمت مس، طلا، روی ، قلع و آهن با هشت گروه شناسایی بود.

23 آبان ماه 93 بود که مرحله نخست عملیات اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان توسط 7 گروه از شرکت های داخلی انجام شد؛ مدیر امور اکتشاف ایمیدور با اعلام خبر فوق تصریح کرد: این عملیات که برای نخستین بار در چنین وسعتی در سطح استان سیستان و بلوچستان انجام می شود در جهت پیشبرد اهداف اکتشافی است که رییس جمهوری در سفر به این استان تعیین کرده بود.

علی اصغرزاده تاکید کرد: بررسی ها ما نشان داده منطقه سیستان و بلوچستان مستعد فعالیت های معدنی است و نقاط بکری برای فعالان این حوزه و سرمایه گذاری برای توسعه دارد که این امر به مفهوم اشتغال زایی،‌ بالارفتن توان فنی و مهندسی شرکت های بومی، افزایش درآمد سرانه در سطح استان و همچنین افزایش نرخ سرمایه گذاری در آن استان، استان های مجاور و سطح کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه مرحله نخست این عملیات در 7 نقطه مختلف انجام شده است اظهار داشت:‌ این طرح شامل شناسایی،‌ پی جویی و اکتشاف معادن استان سیستان و بلوچستان است به طوری که توانمندی های معدنی مشخص و زمینه برای سرمایه گذاری در بخش های بالادستی و پایین دستی حوزه معدن و صنایع معدنی فراهم شود.

به گفته اصغر زاده برای اجرای عملیات اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان از توان فنی و مهندسی این استان نیز استفاده شده به طوری که سه شرکت از 7 گروه فوق بومی استان سیستان و بلوچستان هستند.

با این حال گاز رسانی وعده دیگری بود که رئیس جمهور دولت یازدهم داده و عنوان کرده بود که خط لوله گاز از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش، چابهار و زابل می رود.

وی با بیان این که گاز تا سال 94 به زاهدان خواهد آمد، وعده دیگری هم به مردم زابل داد و آن هم احداث نیروگاه گازی در این شهر بود.

هر چند با گذشت دو سال از وعده روحانی و ورود به سال 95 همچنان مردم زاهدان گاز را روی دوش خود حمل کرده و در روز های سرد سال نیز برای دستیابی به سیلندرهای طلایی رقابتی سنگین همچون ماراتن را در خیابان های شهر به نمایش می گذارند.

با این حال اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در گردهمایی فرمانداران و بخشداران استان عنوان کردکه با تخصیص 50 میلیارد تومان در سال 95 و تامین لوله‌های مورد نیاز کار گازرسانی به مرکز و شمال استان از ایرانشهر سرعت می‌گیرد و تا نیمه سال 95 گاز به زاهدان می‌رسد.

علی ای حال مردم زاهدان پایان شهریور ماه در انتظار لوله کشی گاز در سطح شهر هستند.

یکی دیگر از وعده های دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان آماده سازی مجتمع های پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی بود که 6 تیر ماه 93 با تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیریهای رییس جمهور ساخت کارخانه پتروشیمی در جوان ترین شهرکشور آغاز شد تا زمینه اشتغال بیش از 10 هزار نفر از افراد جویای کار را فراهم کند

از آنجایی که از نظر رییس جمهوری، سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم تا منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کند لذا در این راستا بر ایجاد راه آهن و توسعه بندر چابهار تاکید کرد و خبر از راه آهن چابهار به سمت زاهدان و فنوج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی خبر داد.

با این حال عملیات این پروژه که از سال 89 شروع شده و به دلیل نبود منبع مالی تعطیل شده بود سال 92 با واگذاری این پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

یکی دیگر از وعده های رئیس جمهور در سیستان و بلوچستان توجه ویژه به حوزه ورزش بالاخص والیبال بود که عنوان کرده بود :در زمینه والیبال که مهارت بیشتری و تلاش و افتخار بیشتری در استان است برنامه ریزی کنید و دولت کمک خواهد کرد که نشاط بیشتری به ورزش استان برگردد.

این وعده دولت تدبیرتنها به حبس والیبالیست های زاهدانی در هتل یزد انجامید به طوری که بحران مالی در والیبال استان باعث شد بازیکنان تیم گوهر کویر که با مشقت فراوان خود را به یزد رسانده بودند به دلیل عدم تسویه هزینه های اقامت توسط مسئولین هتل حبس شوند.

یکی دیگر از وعده های روحانی موضوع علم، فناوری و شکوفایی استعدادها بود که بر رشد و شکوفایی شرکت های دانش بنیان در استان تاکید کرد.

18 آذرماه 93 بود که مصیب پهلوانی رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان از معافیت شرکت‌های دانش بنیان تا ۱۵ سال از مالیات و عوارض گمرکی خبر داد.

از آنجایی که آب وهوای گرم و خشک که آب وهوای غالب استان سیستان و بلوچستان است، این استان را با کمبود جدی آب مواجه کرده است، رئیس جمهوری از دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان خبر داد و عنوان کرد که رییس جمهوری افغانستان قول داد قراردادی را که در این زمینه داریم به طور دقیق اجرا کند.

با این حال با گذشت 2 سال از وعده روحانی همچنان حقابه ایران توسط افغانستان انجام نمی شود.

در ادامه وعده هایش رییس جمهوری راه حل نخست مشکل کمبود آب را دیپلماسی آب و راه حل دوم را آبیاری تحت فشار بیان کرد و نوید داد: 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهره ورانه از آب قرار خواهیم داد که اعتبار لازم برای اجرای این طرح 1500 میلیارد تومان است.

با این حال این وعده دولت تدبیر با تاکید بر عزم مقام معظم رهبری و مجوز رهبر انقلاب از محل صندوق توسعه ملی بر اجرای طرح های کشاورزی استان اختصاص داده شد.

احیای بازارچه های مرزی دیگر وعده روحانی به مردم استان سیستان و بلوچستان بود و با اشاره به گزارش وزیر کشور به میرجاوه خاطر نشان کرد: همه مناطقی که بازارچه های مرزی اش تعطیل و نیمه تعطیل بوده، احیا خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد .

با این حال پس از گذشت 2 سال از وعده روحانی در روز های اخیر اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست پیرامون مبادلات مرزی سیستان خبر از صادر شدن اجازه فعالیت 4 گذر مرزی جهت ارتقاء وضعیت معیشتی مردم مرزنشین داد.

وی گفته بود که 3 گذرمرزی درمنطقه سیستان ویک گذردر میرجاوه به صورت آزمایشی برای مدت 3 ماه و در چارچوب قانون به منظور اشتغالزایی و تأمین معیشت مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتر مرز اجازه فعالیت خواهند داشت .

یکی دیگر از وعده های دولت یازدهم تثبیت شن های روان در استان و برنامه زیست محیطی دولت بود که رییس دولت تدبیر و امید بشارت داد: ما برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و ان شاء الله دولت این طرح را گسترش خواهد داد.

این وعده روحانی هم محقق نشد تا اینکه سیستان آلوده ترین شهر جهان لقب گرفت.

سید باقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس نیز با انتقاد از بی توجهی دولت به تثبیت شن‌های روان هزار هکتار از اراضی سیستان، گفت: سیستان به دلیل طوفان های شن و ماسه بیش از ۲۰۰ روز از سال را در شرایط فوق بحرانی به سر می برد.

وی افزود: طی 4 سال گذشته بارها از تریبون قوه مقننه این موضوع به مسئولان دولتی تاکید شد که برای کاهش آلودگی‌های زابل تدابیر ویژه اتخاذ کنند، حتی از رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست شد که حق ریزگرد برای کارمندان سیستان درنظر گرفته شود اما به این موضوع هیچ ترتیب اثری داده نشد.

تسهیل سرمایه گذاری در استان هم وعده دیگر دولت یازدهم بود که در این زمینه روحانی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی برای هر کس که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند، با تخفیف 4 درصد نسبت به استان های دیگر، وام در اختیار کارآفرینان قرار می دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری افکارنیوز، تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 خرداد 1395، کدخبر: ۵۱۹۳۲۶، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین