پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان ضمن انتقاد از عملکرد دولت تدبیر در سه ساله اخیر در استان عنوان کردند: دولت به وعده های خود عمل نکرد و پس از برجام وضعیت معیشتی مردم سخت تر شده است.
شعارسال: به مناسبت هفته دولت برخی از سایت های بومی استان در گفت و گویی که با علمای اهل سنت در خصوص اقدامات دولت در استان داشتند، علمای اهل سنت استان ضمن انتقاد از عملکرد دولت تدبیر در سه ساله اخیر در استان عنوان کردند: دولت به وعده های خود عمل نکرد و پس از برجام وضعیت معیشتی مردم سخت تر شده است.

* برجام تفاوتی در زندگی مردم ایجاد نکرد

مولوی عبدالصمد کریم زایی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، ضمن تبریک هفته دولت با بیان اینکه هفته دولت یعنی دولت کارهای شایسته ای که انجام داده است را در معرض عموم گذاشته و به مردم اعلام نماید، اظهار داشت: این اقدام سبب می شود که اعتماد مردم به دولت بیشتر شده و آگاه شوند که دولت به فکر رفع معضلات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی است.

وی یکی از پروژه های مهم هفته دولت در ایرانشهر را افتتاح جایگاه سوخت خواند و بیان کرد: پروژه های مختلفی در حال بهره برداری است.

مولوی کریم زایی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب افزود: رابطه حکومت با ملت همانند رابطه پدر و فرزند است و هیچ پدری بدخواه فرزند و هیچ فرزندی بدخواه پدر خود نیست که مردم کشور این موضوع را در جنگ تحمیلی نشان دادند.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر با بیان اینکه برجام تفاوتی در استان ایجاد نکرد، تصریح کرد: دولت باید برنامه ای برای اشتغال جوانان داشته باشد هر چه قدر اشتغال زایی صورت گیرد جلوی شغل های کاذب گرفته می شود که این امر حمایت مسئولین از سرمایه گذاران را می طلبد.

* سایه محرومیت از سر استان نرفته است

وی با بیان اینکه همه وعده های دولت تدبیر در استان محقق نشده است، ادامه داد: تا حدی کار صورت گرفته اما همه مشکلات مرتفع نشده است لذا دولت باید نیاز سنجی کند مثلا زمانی که عنوان می کنند بیکاری و تورم را به 10 رساندیم باید مردم این را در زندگی حس نمایند اما افزایش قیمت ها تنها سبب پریشانی مردم شده است.

مولوی کریم زایی طرح تحول سلامت و خرید تضمینی گندم را اقدامات خوب در دولت عنوان کرد و اظهار داشت: خرما و سایر محصولات دیگر نیز باید تضمین شوند .

وی با بیان اینکه سایه محرومیت همچنان بر سر سیستان و بلوچستان است، افزود: این معضل به این زودی ها رفع نمی شود تا زمانی دولت عملا برنامه ای توانمند برای استان اجرا نماید.

* دولت به وعده های خود به مردم عمل نکرد

امام جمعه ی اهل سنت هامون عنوان کرد: دولت بسیاری از وعده هایی که به مردم داده بود را عملی نکرده است.

مولوی عبدالله حسن زهی به خبرنگار اوشیدا گفت: در دولت تدبیر و امید وعده های بسیاری به مردم سیستان و بلوچستان از قبیل گازرسانی، ایجاد بازارچه های مرزی و همچنین اتصال ریل راه آهن و حتی طرح های خانگی داده شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسید و محقق نشد.

وی افزود: در هفته دولت، دولتمردان اقدام به افتتاح یک باب منزل کمیته امدادی کرده و با افتخار از آن یاد می کنند در حالی که طبق وعده ها، موظف به ساخت شمار زیادی از این منازل و تحویل آن به نیازمندان هستند.

* پس از برجام وضعیت معیشتی مردم سخت تر شد

حسن زهی ادامه داد: در خصوص طرح اتصال ریل آهن به شهرستان زابل متاسفانه عملا چیزی مشاهده نشده و فقط بر روی کاغذ این کار انجام شده که جای بسی تاسف دارد همچنین در بحث گازرسانی نیز با اینکه آخرین سال عمر دولت تدبیر می باشد اما متاسفانه هیچ گونه عملکرد مثبتی که نشان از موفقیت آن داشته باشد ارائه نشده است.

امام جمعه ی اهل سنت شهرستان هامون با بیان اینکه، وضعیت اقتصادی مردم به هیچ وجه خوب نیست تصریح کرد: تا قبل از برجام و مذاکرات با آمریکا تورم اقتصادی به نسبت الان، کمتر به نظر می رسید و اجناس نیز ارزانتر بود به طوری که تنها در یک قلم، افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی بسیاری بر زندگی مردم داشته است.

حسن زهی تاکید کرد: رضایت مردم در رضایت اقتصادی گره خورده است بنابراین مردم ترجیح می دهند وضعیت معیشتی آنان اصلاح و مشکلات اقتصادی آنان رفع شود.

* اقتصادمقاومتی تنها راه نجات کشور است

امام جمعه اهل سنت شهرستان کنارک در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه در خصوص محقق شدن وعده های دولت تدبیر و امید در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گرچه یکسری اقدامات در این منطقه از سوی دولت انجام شده است اما عملا مردم چیزی لمس یا مشاهده نکرده اند.

مولوی ملکی پور با بیان اینکه اوضاع زندگی مردم در استان تغییری نیافته است، گفت: تاکنون برجام منجر به ترقی و پیشرفت در استان نشده زیرا هنوز چیزی لمس نمی شود.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه سیستان وبلوچستان دومین استان پهناور کشور است اما همچنان سایه محرومیت بر چهره آن باقی مانده است.

امام جمعه اهل سنت نصرت آباد نیز در این رابطه به خبرنگار زاهدانه گفت: مردم آنطور که باید چیزی را لمس و مشاهده نکرده اند.

* اقتصاد مقاومتی حلال مشکلات است

مولوی جان داد نارویی افزود: امیدواریم دولت فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «روی آوردن به اقتصاد مقاومتی و افزایش توان داخلی» را سرلوحه کارخود قرار دهد و با اجرای این مهم اوضاع کشور را سروسامان دهد.

وی با بیان اینکه در برجام طرف مقابل بدعهدی کرده و به تعهدات خود پابرجا نماند، ادامه داد: برجام اثری بر کشور ایران ندارد زیرا مردم همچنان پای دفاع از ارزش ها و آرمان های سی و اندی سال گذشته خود پا برجا هستند.

امام جمعه اهل سنت نصرت آباد با اشاره به اینکه سایه محرومیت در سیستان و بلوچستان پراکنده شده است، تصریح کرد: اگر مسئولان پیروی از ولایت فقیه را سرلوحه امورات خود قرار دهند و در سایه اقتصاد مقاومتی به اقدام و عمل بپردازند مشکلات حل خواهد شد.

مولوی جان داد نارویی در پایان لازمه از بین رفتن محرومیت در استان را افزایش تولیدات داخلی و رسیدن به خودکفایی عنوان کرد.

* برجام باعث عمیق شدن رکود شده است

امام جمعه اهل سنت کنارک گفت: برجام باعث عمیق شدن رکود شده چرا که هنوز معضل بیکاری بر قوت خود باقی مانده است.

مولوی عبدالمالک ملکی پور در گفتگو با خبرنیمروز اظهار داشت: گرانی، تورم، بیکاری و اعتیاد جوانان از عملکرد ضعیف دولت تدبیر و امید است.

امام جمعه اهل سنت کنارک خاطرنشان کرد: بخش عمده‌‌ای از وعده‌های دولت در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محقق نشده و قابل مشاهده نیست.

* گرانی و تورم نشان از عملکرد ضعیف دولت دارد

وی افزود: دولت تدبیر و امید کارنامه خوبی از وضعیت زندگی و معیشت بهتر برای مردم از خود نشان نداده است.

مولوی ملکی پور با بیان اینکه دولت اقدامات خوبی در رفع محرومی زدایی نشان نداده است تصریح کرد: سایه فقر و محرومیت بر سر مردم استان به وفور دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار برجام باعث عمیق شدن رکود شده، اذعان داشت: چرا که هنوز معضل بیکاری بر قوت خود باقی مانده است.

* تحولی در اقتصاد و اشتغالزایی ایجاد نشده است

مولوی اسماعیل رئیسی امام جمعه موقت جالق در گفت و گو با خبرنگار شستون ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان درصد اندکی از وعده های خود را عملی کرده است.

وی در ادامه افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید تحولی آنطور که باید در اشتغال و اقتصاد استان ایجاد نشده است.

امام جمعه موقت جالق ایجاد آسفالت، پارک و خانه بهداشت را از امور الزامی که باید در شهرستان ها محقق شود، دانست و عنوان کرد: وعده های دولت تحولی در اقتصاد، اشتغالی زایی و مشکلات فرامذهبی ایجاد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم بدتر شده است، بیان داشت: در رفع مشکلات اقتصادی مردم هیچ گونه برنامه ریزی نشده است و مردم کماکان گلایه مند هستند.

* اوضاع مردم در دولت تدبیر تنها بدتر شده است

مولوی رئیسی مسئول حوزه طلاب جالق با اشاره به اینکه دولت نماینده رسمی ملت است، تصریح کرد: کار های که دولت باید برای ملت انجام دهد هنوز محقق نشده است.

وی نتیجه مذاکرات برجام را برای ملت بی ثمر دانست و عنوان کرد: غرب به وعدخ خای خوددر برجام عمل نکرده است.

مسئول حوزه طلاب جالق با بیان اینکه سایه محرومیت کماکان بر سر استان سیستان وبلوچستان مستدام است، اظهار داشت: مرزها فرصت هستند نه تهدید و باید از ظرفیت آنها در اشتغال زایی استفاده کرد.

وی در پایان گفت و گو با بیان اینکه دولت هنوز نتوانسته مرزهای استان را ساماندهی کند، اذعان کرد: توصیه من به مسئولین این است که تیم کارشناس مجربی را برای حل و بررسی مشکلات مردم اعزام کنند.

* سفره های مردم خالی از وعده های برجام

مولوی ترنج زر در گفت و گو با چهاربهاران با انتقاد بر عملکرد دولت در حوزه اقتصاد اظهار کرد: مردم شهرستان چابهار بخصوص ساکنان روستاهای حومه دشتیاری از لحاظ اقتصادی مشکلات فراوان دارند برخی از انان حتی نان شب را ندارند و به نسبت به قبل وضعیت اقتصادی مردم خیلی بد شده و جوانان بیکار و شغل ندارند دولت هم اقدامی عملی در خصوص اشتغال این جوانان نکرده است.

مولوی اهل سنت با اشاره به افزایش پنجاه درصدی برخی کالاهای اساسی مردم بیان کرد:افزایش قیمت کالاهای اساسی و خیلی از قیمت های اجناس بالارفته است، به عنوان مثال خرید آرد قبلا30هزار تومان بوده است ولی در حال حاضر 45هزر تومان شده است.

وی بیان کرد: در حومه و اطراف شهرستان چابهار فقر بسیار بیداد می کند و گاهی اوقات مردم از پس یک وعده غذایی خود بر نمی آیند چه بسا از آب آشامیدنی مناسب هم برخوردار نیستند.

* سایه سنگین رکود و گرانی بر زخمهای محرومیت مردم

مولوی خاطرنشان کرد: برجام باعث هیچ تغییری در زندگی مردم نشده بلکه بدتر شده است برجام فریب کاری بیش نبود.

امام جمعه اهل سنت شهر نگور در گفت و گو با چهاربهاران با اشاره به اوضاع اقتصادی مردم اظهار کرد: برجام در استان ما و حومه چابهار هیچ تاثیر مثبت و قابل لمس و مشاهده نشده است و جوانان ما همچنان بیکار و گرانی برمردم حاکم است.

مولوی عبدالرحمن عارفی در گفت و گو با چهاربهاران افزود: مشکلات مردم همچنان حل نشده و هیچ گونه تاثیری بر رفاه حال مردم و حتی ایجاد اشتغال نشده است.

وی بیان کرد: مردم از پس مایحتاج روزانه خود برنمی آیند و به سختی زندگی می کنند و با توجه به این وضعیت مردم جرأت ریسک هم ندارند.

مولوی اهل سنت گفت: محرومیت در منطقه روز به روز بیشتر شده و دولت باید اقدامی در این خصوص انجام دهد.

مولوی عارفی خاطرنشان کرد: دولت در اجرای پروژه ها و حتی در بعضی اوقات از پس حقوق کارکنان خود هم بر نمی آید ولی از طرفی دم از بی پولی و تنگدستی در اجرای پروژه های کلان اقتصادی می گویند از آن طرف حقوق های نجومی و سربه فلک کشیده این دوگانگی را چه کسی باید جواب دهد مردم کدام حرف را قبول کنند؟

* بازنگری در دستاوردهای برجام امری ضروری است

امام جمعه اهل سنت شهرستان زهک بازنگری در دستاوردها ی برجام را امری ضروری دانست و از دولت خواست تا برای مردم شفاف سازی کند و از تکرار مکررات بپرهیزد.

مولوی دوست محمد درواخ امام جمعه اهل سنت شهرستان زهک در گفت و گو با سفیر شرق گفت:آنچه از برجام برای ما باقی مانده است چیزی جز وعده نیست و برای تحولات منطقه باید واقعیت را دید.

وی همچنین افزود: گسترش خواسته های مردم در گرو تحقق آنها در هفته ی دولت است و دولت باید به سمت مردمی بودن پیش برود تا اینکه خواسته های مردم را نادیده بگیرد.

* دولت از تکرار مکررات پرهیز کند

امام جمعه اهل سنت زهک در ادامه بیان کرد:ماجرای فیش های نجومی باعث شد دولت حمایت مردمی را از دست بدهد و این امر باعث افزایش ناهنجار ی در جامعه می شود.

وی افزود: محرومیت و مشکلات منطقه هنوز جبران نشده و روز به روز در حال گسترش است و نباید از مردم انتظار داشت تا رضایت خود را از دولت اعلام کنند.

مولوی دوست محمد درواخ در پایان بیان کرد: در هفته ی دولت باید دولتمردان در میان مردم حضور پیدا کنند و از اولویت هایشان با خبر شوند.

امام جمعه موقت جالق گفت: با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تحولی آنطور که باید در اقتصاد و اشتغال زایی استان ایجاد نشده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سراوان، تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1395، کدخبر: 1347 ، www.shastoon.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین