پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
مسئولان خراسان جنوبی امروز در بازدید از شهرک صنعتی بیرجند پای درد دل تولید کنندگان نشستند و آنها از مشکلات خود با بانکها بیشترین گلایه را داشتند.
شعارسال: چندی است که تعطیلی خرد و کلان واحدهای تولیدی در بیرجند به معضلی نگران کننده تبدیل شده است. واحد هایی که بعضا به دلیل بدهی مالی، نبود سرمایه در گردش و مشکلات عدیده از چرخه اقتصاد خارج شده و سرانجامی تلخ را بر خود دیده اند.

بنا به اظهار مسئولان، ۵۳۰ واحد تولیدی صنعتی در استان وجود داشته که از این تعداد، ۴۰ درصد در وضعیت تعطیلی قرار دارند. بی شک برگشت دادن این واحد ها به چرخه تولید نیازمند توجه جدی از سوی مسئولان و دولت است.

گویی هم اکنون نارضایتی تولید کننده ها و مشکلات کمرشکن در واحد های تولیدی، مسئولان را برآن داشته است که در حل این موانع اقداماتی انجام دهند. از این رو جمعی از مسئولان استانی به همراه فرماندار بیرجند طی بازدید از این واحدها، جویای مشکلاتشان شده و راهکارهایی را نیز ارائه دادند.

* ضرورت همکاری بانک ها با واحد های تولیدی

مدیرعامل شرکت بهبود خاوران در این بازدید، مشکلات بانکی را از مهم ترین مشکل پیش روی شرکت دانست و افزود: این مشکل از سال ۹۳ تاکنون گریبانگیر این شرکت بوده و ضرورت همکاری بانک ها با واحد های تولیدی را می طلبد.

آرش وحید نیا با بیان اینکه در فاصله زمانی سال ۸۸ تا ۹۲، شرایط خوبی بر شرکت حاکم بود، افزود: در این بازه زمانی ۸۵ درصد از تولیدات را صادر می کردیم.

وحید نیا ادامه داد: این شرکت در حال حاضر با بدهی یک میلیارد تومان و زیر ظرفیت نیز مشغول فعالیت است.

وی از توافق قرارداد سرمایه در گردش با دیگر نهاد ها خبر داد و گفت: امید است با راهکارهای ارائه شده مسئولان، این شرکت نیز جانی دوباره بگیرد.

مدیرعامل شرکت بهبود خاوران ادامه داد: همچنین میزان ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به این شرکت اختصاص یافته است.

* بدهی بالای بانکی دامن گیر واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت ایران کاوش بیرجند در این بازدید، اظهار کرد: این شرکت با پنج خط تولید و ظرفیتی برابر با یک تن در ساعت در حال فعالیت است.

محمدرضا آذربایجانی بدهی بالای بانکی را از مشکلات این واحد تولید دانست و افزود: هم اکنون ۵.۲ میلیون یورو ماشین آلات، ۲.۸ میلیارد تومان سرمایه ثابت و دو میلیارد تومان نیز سرمایه در گردش بدهی داریم.

وی کیفیت محصولات تولیدی را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: قیمت بالای این محصولات باعث رکود بازار فروش در استان شده است.

آذربایجانی با بیان اینکه هم اکنون ۲۲ نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند، افزود: با راه اندازی خط جدید تولید، اشتعال به ۲۰۰ نفر افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ایران کاوش از دریافت ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات خبر داد و گفت: از فرماندار بیرجند میزان پنج میلیارد تومان را درخواست کرده و مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان دریافت کرده ام.

* کمبود شکر، تعطیلی بخشی از کارخانه را رقم زد

مدیرعامل شرکت دنیای سبز با تولید محصول مربا در این بازدید، اظهار کرد: این کارخانه برای ۵۱ نفر اشتغال ایجاد کرده بود.

امید گل محمدی با بیان اینکه از اواسط ماه مبارک رمضان با کمبود شکر مواجه شده ایم، افزود: در این راستا یک شیفت کاری این کارخانه تعطیل شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون افزایش قیمت شکر، میدان دلال بازی را بازکرده و باعث کاهش اشتغال و ظیفیت تولید این کارخانه شده است.

گل محمدی با بیان اینکه ظرفیت تولید روزانه ۱۸ تن است، ادامه داد: تولید این میزان شکر نیازمند شش تن شکر در روز است.

مدیرعامل شرکت دنیای سبز اظهار کرد: ۸۵ درصد تولیدات این محصول به کشورهای افغانستان و تاجیکستان صادر می شود.

گفتنی است فرماندار بیرجند به صورت تلفنی برای حل مشکل این کارخانه اقدام کرده اما آنگونه که پیداست حل این مشکل بررسی های زیادی را لازم دارد.

* خبرهای خوش برای واحد های تولیدی در راه است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این بازدید ها با بیان اینکه بسته های حمایتی ویژه ای برای واحد های تولید در نظر گرفته شده است، افزود: خبرهای خوشی برای واحد های تولیدی استان در راه است.

داوود شهرکی خواستار پیگیری مشکلات توسط مدیران کارخانه ها و واحد های تولیدی شد و افزود: هرچه این پیگیری ها و تلاش ها با جدیت بیشتری دنبال شود، نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

وی نبود بازار فروش، نقدینگی و سرمایه در گردش را از جمله مشکلات پیش روی واحد های تولیدی دانست و افزود: با بررسی های انجام شده برخی از این مشکلات رفع شده است.

شهرکی با تاکید بر اینکه واحد های تولیدی باید به سمت بازار فروش در خارج از استان بروند، ادامه داد: برای حل مشکلات نقدینگی، برخی از بانک ها اعلام همکاری کرده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین سامانه بهین یاب نیز مشکل سرمایه در گردش برخی از واحد های تولیدی را مرتفع می کند.

* معرفی ۶۰ درصد از واحد ها برای اخذ تسهیلات

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ۴۰ درصد از نواحی صنعتی و واحد ها در شهرک صنعتی واقع شده اند، افزود: ۶۰ درصد از این واحد ها برای اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.

عباس جرجانی ادامه داد: امید است با تزریق تسهیلات سرمایه در گردش، بخش اعظمی از مشکلات کنونی رفع شود.

وی خواستار تکمیل مدارک واحد های تولیدی شد و اظهار کرد: تکمیل مدارک واحد های تولیدی گام بزرگی در جهت اخذ این تسهیلات است.

جرجانی با اشاره به مزیت های اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش، بیان کرد: در تخصیص این تسهیلات، بدهی معوق و مالیاتی واحد های تولیدی در نظر گرفته نمی شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین تامین اجتماعی نیز به مدت یک سال پولی را از محل این تسهیلات کم نمی کند.

* برگشت واحد های تعطیل شده به چرخه تولید

فرماندار بیرجند نیز در این بازدیدها، اظهار کرد: این بازدید با هدف رسیدگی به مشکلات واحد های تولیدی کوچکی که از چرخه تولید خارج شده اند، انجام شده است.

علی ناصری با بیان اینکه در ستاد تسهیلات و رفع مونع تولید راهکارهایی برای حل مشکل این واحد ها ارائه شده است، افزود: تملام تلاش مسئولان واین ستاد مبنی بر این است که واحدهای تعطیل شده به چرخه تولید برگردند.

وی با اشاره به سامانه بهین یاب، اظهار کرد: واحد های تولیدی برای حل مشکل سرمایه در گردش در این سامانه ثبت نام می کنند.

ناصری با بیان اینکه واحد های فعال نیز تحت اجرای طرح توسعه هستند، افزود: امید است در آینده بتوانیم با بررسی های به عمل آمده، گام های بلندی را در راستای حل مشکل واحد های تولیدی برداریم.

* ایجاد بازار فروش بر اساس طرح های دانش بنیان

وی اشاره به بازار فروش محصولات تولیدی واحدها، اظهار کرد: همچنین امید است بتوانیم بازار خود را بر مبنای طرح های دانش بنیان ایجاد کنیم.

فرماندار بیرجند تاکید کرد: باید فاصله ی بین واحد های تولیدی با بازار مواد اولیه و بازار مصرف نیز برطرف شده و صادرات پایداری ایجاد شود.

ناصری از اختصاص تسهیلاتی برای واحد های کوچک و متوسط در سامانه بهین یاب به استان خبر داد و گفت: تلاش ما بر این است که واحد های بزرگ نیز مشمول این طرح شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در شرایط کنونی، واحد های بزرگ تولیدی ما با تعطیلی مواجه نیستند، افزود: این تسهیلات برای واحد هایی که توان رقابت نداشته و یا از چرخه تولید خارج شده اند، اختصاص یافته است.

* استمهال بدهی بانکی برخی واحد های تولیدی

ناصری با اشاره به بازدید های انجام شده از سه واحد تولیدی، بیان کرد: شرکت ایران کاوش به دلیل انبوه بدهی بانکی تعطیل بوده است.

وی تغییر نرخ ارز را از جمله عوامل بدهی این شرکت دانست و گفت: این شرکت ماشین آلات مورد نیاز را در زمان تحریم وارد کرده و هزینه های هنگفتی را متحمل شده است.

ناصری با بیان اینکه امید است تسهیلات سرمایه در گردش را اخذ کنند، ادامه داد: با رایزنی های انجام شده، بدهی این شرکت به بانک ها نیز استمهال شده است.

وی محصول تولیدی این شرکت را لوله، عنوان کرد و افزود: هم اکنون با سفارش پروژه های برخی شرکت های دولتی استانی مشغول به فعالیت شده است.

ناصری با اشاره به شرکت بهبود صنعت بیرجند با محصول تولید ی قیر، بیان کرد: هم اکنون این شرکت با زیر ظرفیت فعالیت می کند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه واحد های تولیدی باید برای افزایش تولید و بازار به دنبال مشوق باشند، ادامه داد: امید است با اجرای طرح توسعه به ظرفیت بالایی برسد.

هم اکنون واحد های تولیدی زیادی در بیرجند با مشکلات نقدینگی، بدهی مالی، سرمایه در گردش و نبود بازار فروش دست و پنجه نرم کرده و نیازمند توجه مسئولان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1395 ، کدخبر: 3721147 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
وقتی یک شرکتی تولید داخل باشد و از شرکت های دانش بنیان باشد دیگه تحریم و دلار و ... تاثیری روی عملکرد ان نخواهد گذاشت و به ثبات در امنیت تولید و فروش خواهد رسید
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین