پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
یکی از مراسم های سنتی عزاداری دهه اول محرم که هم اکنون هم در شیرخند برگزار میشود،مراسم (فاتحه زنده ها)است.
شعارسال: این مراسم خیلی خوب و پر از صمیمیت و معنوی در بعد از ظهر تاسوعا قبل از بردن علم ها به سرقبرستان در مسجد جامع برگزار می شود.این مراسم سنتی در گذشته نچندان دور نسبت به حالا باشکوه تر انجام میشد.

در این مراسم سنتی با شکوه مردم از کوچک تا بزرگ بعد از صرف نهار در مسجد جامع جمع می شدند تا روحانی یا آخوندی که از اول محرم در مسجد تمام مراسمات عزاداری را برگزار کرده فاتحه سلامتی آنها را بخواند.این مراسم باشکوه به این شکل برگزار میشد.روحانی جلسه از یک گوشه ده تا اتمام تمام خانواده های شیرخندی چه کسانی که ساکن بودند و چه کسانی که در غربت بودند برای تمام خانواده ها یکی یکی دعا میکرد و در پایان هر دعا فاتحه ای برای سلامتی خانواده ذکر شده سر میکرد.تمام کسانی که در مسجد نشسته بودند فاتحه می خواندند.روحانی یک نفر را درکنار خود داشت که با کمک او نام همه اهالی ده گفته شود.با اینحال اگر کسی ار قلم می افتاد حاظرین در جلسه یاد آوری می کردند.

روحانی دعا و فاتحه را برای هرنفر با این دعاها شروع می کرد:(( فاتحه ای بخوانید از جحت سلامتی خانواده جناب آقای ... که خداوند طول عمر، عزت و سربلندی به خود ایشان و خانواده های ایشان مرحمت بفرماید.خداوند ایمان کامل به خود ایشان و خانواده های ایشان عنایت بفرماید.خیر و برکت در کسب و کارشان قرار بدهد.اموات همه ایشان را غریق رحمت دریای بیکران خود بگرداند.که بر این نیات بخوانید فاتحه .))این دعای روحانی و فاتحه خوانی حاضرین در جلسه ادامه داشت تا تک تک افراد شیرخندی چه آنهایی که ساکن بودند و چه آنانی که در شهرها غریب بودند تمام شوند.در حاشیه این مراسم توسط دو نفر معتمد و باسواد از مردم پول نقدی جمع آوری میشد تا هزینه های مذهبی و مزد روحانی پرداخت شود.دعاهای روحانی و جمع آوری پول به نوعی به هم گره خورده و مکمل یکدیگر بودند.آنروزها جمعیت حاظر در مسجد به با شکوهی مراسم سنتی فاتحه خوانی کمک شایانی می کرد و هزینه های جاری مراسم های عزاداری راحت تر جمع آوری می شد و کسی که پول میداد به خوبی احساس میکرد که برای سلامتی آن و خانوده آن دعا گفته می شود.

چند سالی است که این مراسم سنتی معنوی خیلی کمرنگ برگزار می شود.کسی در این مراسم شرکت نمی کند. امسال تا نیم ساعت اول تعداد نفراتی که برای فاتحه خواندن و همراهی روحانی جلسه آمده بودند، بیشتر از شماره انگشتان یک دست نبودند.جلوی حسینیه و مسجد بیشتر از 40 نفر از جوانان و تعدادی کامل مرد از اول مراسم تا پایان مراسم ایستاده بودند که این مراسم تمام شود تا علم ها را ببرند به سر قبرستان.مراسم هم نسبت به قدیم خلاصه تر شده. اشکالی بر خلاصه تر شدن نمی توان گرفت چون شکر خدا جمعیت شیرخند با اینکه بیشتر از جمعیت کنونی مهاجرت کردن ولی نسبت به سال های دهه 40 و 50 دوبرابر شده. سال های قبل برای همه خانواده ها جدا فاتحه می خواندند ولی حالا فامیلی و جمعی فاتحه خوانده میشود.باز هم مراسم بیشتر از یک ساعت طول می کشد.

من احساس میکنم بیشتر جوانها اصلا نمیدانند این مراسم برای چه برگزار میشود و فواید آن چی هست و به نوعی مراسم را اضافی میدانند.این مراسم سنتی و قدیمی غریب شده و برای معرفی آن کم کاری شده.به عقیده من اگر روحانی شب تاسوعا در سخنرانی و هنگام نهار ظهر تاسوعا این مراسم را بیشتر معرفی کنند به جمعیت شرکت کننده اضافه خواهد شد.هنگام برگزاری مراسم هم چند نفر معتمد ترجیحا از قشر جوان مامور باشند دوستانی که در جلوی حسینیه ایستادن را تشویق به شرکت در مراسم کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ شیرخند، تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 مهر 1395، کدخبر: - ، www.shirkhond.blogfa.com/

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
United States of America
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
مراسم جالبی بود و دارای مفاهیم مخصوصا به خود

س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین