پیمان عباسی: سینمای ایران در وضعیت بحرانی است و به یک درمان سریع احتیاج داردپیمان عباسی فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون اظهار داشت: سینمای ایران بیمار است و امروز حالش به قدری وخیم است که میتوان گفت ۹۰ درصد ریهاش درگیر شده است. سینماگرانی که با بودجه خصوصی کار میکنند امروز کاملاً ورشکسته شدهاند و تولید طوری به حداقل رسیده که بیکاری به وجود آمده و شرایطی بحرانی را تجربه میکنیم.
عباسی خاطرنشان کرد: سینما نیاز به یک کمک فورس ماژور و سریع دارد و یک درمان جدی باید صورت بگیرد. سازمان سینمایی با مدیریت جدید باید راهکاری در این بحران پیدا کند که بیش از یک سال است هیچ کمکی به سینماگران نشده و امیدواریم که در دولت جدید این اتفاق رخ دهد.
او افزود: از نظر من این موضوع امروز اولویت اصلی سینمای ایران است. در مسائل بعدی همیشه هر مدیر که آمده یک سری نظراتی داشته و سعی کرده آنها را در سینما اجرایی کند، اما سینماگران ایرانی کار در این سینما را آموختهاند و به خوبی خود را با شرایط وفق دادهاند و نمیتوان دیگر سدی در برابر سینماگران قرار داد و از نظر من مسئولان جدید باید با خواستههای سینماگران همراه باشند.
نویسنده فیلم سینمایی «زهر مار» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی فضای سینما بازتر شد و فیلمهای خوبی به واسطه این فضای باز ساخته شدند و بعد از آن دولت محمود احمدینژاد فضا را بستهتر کرد و محدودیتهای زیادی به وجود آمد که در نهایت مسئولان سینمایی کشور تسلیم خواسته سینماگران شدند. امروز دیگر زمان ایجاد این محدودیتها از بین رفته و سینمای جشنوارهای و سینمای سرگرمی و گیشه راه خود را به خوبی پیدا کردهاند.
علی قویتن: با راهاندازی پلتفرمهای اینترنتی متعدد باید جلوی انحصار موجود گرفته شودعلی قویتن کارگردان سینما اظهار داشت: از نظر من آنچه که امروز برای بهبودی وضعیت سینما باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد و در اولویت باشد مقوله پخش فیلمها در زمان ادامه شیوع ویروس کرونا است.
قویتن خاطرنشان کرد: تا زمانی که به شرایط عادی برنگردیم و کرونا از بین نرود سینماهای ما به وضعیت مطلوب نمیرسند و باید مسئولان به سرعت برای پخش آنلاین فیلمهای سینمایی فکری کنند و تمهیدی بیندیشند تا فیلمهایی که در سه سال اخیر ساخته شده و امکان اکران پیدا نکردهاند به اکران برسند.
او افزود: تولیدکنندگان آثار سینمایی چندین میلیارد تومان هزینه کردهاند و مدتی طولانی است که سرمایهشان راکد مانده و باید کارشناسی درستی صورت بگیرد تا امکان اکران فیلمها به صورت آنلاین با امنیت کامل برقرار شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند با راهاندازی پلتفرمهای اینترنتی این امکان را فراهم کند چرا که در پلتفرمهای موجود متأسفانه نوعی رانت و باندبازی به وجود آمده که لازم است با ایدهای کارساز جلوی این وضعیت گرفته شود.
این کارگردان در ادامه گفت: تعداد پایین پلتفرمهای اینترنتی برای اکران آنلاین فیلمها باعث شده تا نوعی رانت و باندبازی به وجود بیاید و به نظر من لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه پخشکنندههای قدیمی مجوز راهاندازی یک پلتفرم را بدهد و این افراد با راهاندازی پلتفرمهایشان بتوانند این انحصار را از بین ببرند. نکته دیگر ایجاد امنیت است، به این معنی که باید با تمهیداتی جدی جلوی دزدی آثار گرفته شود و قطعاً یکی از راههای اصلی برای رسیدن به این مهم به رسمیت شناختن حقوق کپی رایت صاحبان آثار است. به هر حال از نظر من رسیدگی به وضعیت پخش و اکران در حال حاضر تا زمانی که به یک شرایط نرمال برسیم باید در اولویت قرار بگیرد.
کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: تهیهکنندههای بسیاری هستند که سرمایهشان را برای ساخت یک فیلم سینمایی هزینه کردهاند و امروز حدود سه سال است که در منتظر بهتر شدن وضعیت و اکران اثرشان هستند. این افراد اگر یک ویلا خریده بودند امروز ارزش همان ویلا چند برابر شده بود و دور از انصاف است که یک نفر با دغدغه فرنگی اثری تولید کرده و اینقدر به لحاظ مالی متضرر شود. اهالی سینما امروز بیش از هر چیز به امنیت شغلی نیاز دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأمین این امنیت میتواند از هنرمندان سینما حمایتی جدی کند.
محمد نیکبین: رئیس سازمان سینمایی برای حل مشکلات به همفکری با سینماگران نیاز داردمحمد نیکبین تهیهکننده سینما اظهار داشت: امروز مسائل اقتصادی و معضلاتی که به واسطه این مسائل و مشکلات طی دو سال گذشته در کشور ما به وجود آمده از نظر من در اولویت رسیدگی قرار دارند و لازم است مسئولان جدید سینمایی به آنها توجه ویژهای داشته باشند.
نیکبین تصریح کرد: امروز به واسطه شیوع ویروس کرونا که امکان نمایش فیلمهای سینمایی و بازدهی اقتصادی تولیدات را مخدوش کرده است و مثل گذشته شرایط مساعدی وجود ندارد. اقتصاد امروز مثل سایر مشاغل مهمترین مسئله سینمای ایران است و باید تمهیدی اندیشیده شود که امکان حیات سینما در شرایط کرونایی حاضر وجود داشته باشد.
او افزود: معمولاً با تغییر کابینه بلاتکلیفیهای بسیاری در زمینههای مختلف شکل میگیرد و گمانهزنیهایی صورت میگیرد که پیشبینی درباره آینده را سخت میکند. امیدوارم برنامهریزیهایی که مدیران جدید سینما در نظر دارند در راستای حل مشکلات باشد و به جای کاهش معضلات با برنامهریزی غلط شاهد افزایش مشکلات نباشیم. متأسفانه برنامهریزیهایی که پیشتر اعلام شد باعث ایجاد نگرانیهایی در بین اهالی سینما شد که صحبتهایی در تضاد با آن اظهارات نیز شنیدیم و امروز لازم است سیاست کاری وزارت ارشاد جدید مشخص و اعلام شود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «سوپراستار» تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی امروز به رسانه بسیار مهمی تبدیل شده و صدور مجوزها در این رسانهها مدتی است که به یک مسئله مهم در بین سینماگران تبدیل شده است. باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این معضل را حل کند و مشخص شود که چه نهادی باید مجوز سریالها را صادر کند چرا که با وجود صحبتهایی که شده همچنان تولیدکنندگان باید از چند طریق مجوز بگیرند و این ساز و کار اداری طاقتفرسا خیلی وقتها باعث میشود که پروژهها به بنبست برسند.
نیکبین تأکید کرد: معضلات متعددی در سینمای ما وجود دارد، ولی برای رسیدن به راه حل که ما را از این معضلات نجات دهد لازم است مسئولان جدید سازمان سینمایی با سینماگران مشورت کنند و با همفکری به راه حل برسند. متأسفانه دولت قبلی عملکرد خوبی در این زمینه نداشت و سوبسیدهای لازم را که باید برای سینماگران در نظر میگرفت یا حمایتهای مورد نیاز را آنطور که باید، شاهد نبودیم و من فکر میکنم دولت جدید برای جبران این کمکاریها باید اقداماتی جدی داشته باشد.
او در پایان گفت: قطعاً برای ریشهکن شدن مشکلات اقدام اصلی و حیاتی واکسیناسیون سراسری است و تا زمانی که مردم به زندگی عادی برنگردند حرفهایی که زده میشود و راهکارها نمیتوانند چندان نتیجهبخش باشند. ما مشکلات بنیادی بزرگی در سینمایمان داریم و باید این مشکلات حل شوند، اما متأسفانه کسی روی اصل موضوع تمرکز ندارد و معضلات هر روز بیشتر در سینمای کشورمان نفوذ میکنند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۳۳۸۵۰، www.borna.news