پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
عملیات اجرای پروژه چهارخطه پارس‌آباد-مشگین‌شهر که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راهسازی در اردبیل بوده در چند روز گذشته به دلیل بدهی‌های انباشته و مطالبات پیمانکار رسما تعطیل شد.
شعار سال: بهسازی و تعریض جاده‌های شمال استان اردبیل به دلیل آمار بالای تصادفات مرگبار در این محور‌ها در چند سال گذشته اصلی‌ترین مطالبه مردم منطقه بوده که یکی از این محور‌ها جاده پارس‌آباد-مشگین شهر است که اتفاقاً با اختصاص بیشترین آمار حوادث رانندگی به خود با عنوان جاده مرگ در بین اهالی شناخته می‌شود.

بعد از چند سال تعلل و چشم‌پوشی بر این مطالبه مردم و تلفات در این جاده از سوی مسئولان که با کش و قوس‌های فراوان بر سر تأمین بودجه و متقاعد کردن وزارت راه و شهرسازی برای انسجام همکاری همراه بود، نهایتاً عملیات اجرایی پروژه چهار خطه پارس‌آباد-مشگین‌شهر در دی ماه ۱۳۹۹ با کلنگ‌زنی پروژه به صورت رسمی آغاز شد.

در ابتدا استقرار ماشین‌آلات و نیرو‌های کاری در منطقه برای استارت پروژه با تشریفات انجام شد و این دلگرمی را به مردم می‌داد که این پروژه در نزدیک‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید که در کنار این موضوع قول مطمئن مسئولان برای افتتاح بخشی از این پروژه تا نیمه‌های سال ۱۴۰۰ دل اهالی پارس‌آباد را قرص کرد.

لیکن امروز بعد از گذشت چند ماه از کلنگ‌زنی این پروژه، عملیات اجرایی آن به طور ناگهانی متوقف شده که به اقرار مسئولان راه و شهرسازی و مدیران محلی علت اصلی این تعطیلی عدم پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه و انباشت بدهی‌های راه و شهرسازی در حدود ۴۰ میلیارد تومان به این پیمانکار است.

این پروژه که اکنون در یک محور پارس‌آباد-مشگین‌شهر، اما دو قطعه مجزای پارس‌آباد-سربند و سربند-مشگین‌شهر در حال احداث و تکمیل بوده برای اتمام و بهره برداری صد درصدی به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد!
 
بدهی‌ها بزرگراه پارس‌آباد را تعطیل کرد!

کمبود اعتبار و کسری بودجه تنها مانع پروژه است

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت تعطیلی پروژه به خبرنگار مهر گفت: تعطیلی پروژه بزرگراه پارس‌آباد-مشگین‌شهر در قطعه دوم این پروژه اتفاق افتاده که هم‌اکنون تنها مانع اصلی در روند اجرای این پروژه مطالبات پیمانکار مربوطه است.

وی اذعان کرد: روند اجرایی پروژه در قطعه اول با سرعت قابل توجهی در حال پیگیری و انجام بوده و با تزریق ۶۵ میلیارد تومان در سال جاری به پروژه مذکور توانستیم در حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر را از مرحله زیرسازی خارج و تکمیل کنیم که تا دو ماه آینده ۴.۵ تا ۵ کیلومتر دیگر از این محور نیز زیر بار ترافیک خواهد رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص مشکلات پروژه در قطعه دوم بیان کرد: میزان اعتبار تخصیصی به این پروژه در سال جاری در حدود ۸۵ میلیارد تومان بوده که در کنار اعتبارات دولتی در فکر جبران کسری منابع با کمک گیری از فاینانس داخلی و از طریق ماده ۵۶ سازمان برنامه و بودجه هستیم.

حیدری از بازدید مسئولان استانی و محلی از پروژه بعد از تعطیلی عملیات اجرایی آن خبر داد و افزود: با حضور امام جمعه شهرستان و سایر مسئولان ارشد و محلی بازدید از پروژه انجام شد که در این بازدید هم پیمانکار عدم ادامه عملیات اجرایی پروژه را اتمام منابع مالی عنوان کرد که این مشکل برای شروع دوباره کار باید هر چه زودتر برطرف شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طی روز‌های آینده ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق فاینانس داخلی و بانک عامل برای جبران کمبود منابع مالی به حساب راه و شهرسازی واریز خواهد شد که با پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار سعی خواهیم داشت از توقف طولانی عملیات اجرایی پروژه جلوگیری کنیم.

بخشی از بدهی پیمانکار مربوطه در پروژه سربند-مشگین‌شهر که دلیل اصلی تعطیلی این پروژه بوده، مربوط به پروژه امیرکندی-رضی می‌شود که همین عدم مدیریت شرایط از سوی مسئولان و تسویه بدهی سبب تعطیلی پروژه عظیم پارس‌آباد-مشگین‌شهر شده است!

ناگفته نماند که بخشی از بدهی پیمانکار مربوطه در پروژه سربند-مشگین‌شهر که دلیل اصلی تعطیلی این پروژه بوده، مربوط به پروژه امیرکندی-رضی می‌شود که همین عدم مدیریت شرایط از سوی مسئولان و تسویه بدهی سبب تعطیلی پروژه عظیم پارس‌آباد-مشگین‌شهر شده است.

تکمیل بزرگراه پارس‌آباد-مشگین‌شهر از وعده قطعی تا جواب سربالا

در عین حال که طبق گفته اهالی منطقه و بازدید‌های میدانی در کنار سرعت حلزونی عملیات اجرایی پروژه پارس‌آباد-مشگین‌شهر، این پروژه برای چندمین بار پیاپی است که به تعطیلی کشانده می‌شود، اما مسئولان این موضوع را کتمان کرده و شرایط کنونی پروژه را عالی عنوان می‌کنند.

در کنار کتمان شرایط موجود از سوی مسئولان، نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی طی یک ماه گذشته با اقرار به سرعت کُند عملیات تعریض محور پارس‌آباد به مشگین‌شهر از امکان تعطیلی این پروژه به دلیل بدهی زیاد خبر داده بود.

با این وجود فرماندار شهرستان پارس‌آباد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص سرعت عملیات اجرایی پروژه گفت: این پروژه با سرعت و شتاب قابل توجهی در حال احداث و تکمیل بوده و با عنایت به شرایط موجود از کسری منابع مالی گرفته تا تداخل پروژه‌ها و شرایط جوی در فصل کاری و همچنین محدودیت زمان سپری شده روند اجرای پروژه در بهترین شرایط خود به سر می‌برد.

وی به تعداد نیرو‌های کاری و ماشین‌آلات پیمانکار در منطقه اشاره و اضافه کرد: هم‌اکنون پروژه راه پارس‌آباد با فعالیت نزدیک به ۹۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیرو در حال انجام است.

ابراهیم امامی افزود: در حال حاضر اگر چه پروژه چهار خطه پارس‌آباد-مشگین‌شهر به دلیل مطالبات پیمانکار برای مدت زمان کوتاهی متوقف شده، اما تمامی ماشین‌آلات و دستگاه‌های سنگین و سبک در کارگاه مستقر بوده و طی روز‌های آینده با حل مشکل بدهی راه و شهرسازی شاهد تداوم عملیات اجرایی آن خواهیم بود.
 
بدهی‌ها بزرگراه پارس‌آباد را تعطیل کرد!

این مسئول با اشاره به فعالیت ۸ ماهه پروژه خروجی کار را رضایت‌بخش دانست و گفت: هیچ پروژه‌ای در منطقه با توجه به شرایط موجود در این بازه زمانی به این اندازه پیشرفت فیزیکی نداشته، که البته محور پارس‌آباد به مشگین شهر به عنوان یک پروژه حجیم و عظیم هم اکنون در پنج محور فعال است.

نماینده پارس‌آباد حاضر به پاسخگویی نشد

باید بدانیم که مسئولیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دلیل وسعت اختیارشان در چنین وضعیت و موقعیت‌هایی به قدری مهم است که می‌تواند به روند توسعه و آبادانی منطقه شتاب دهد، اما افسوس که عدم پاسخگویی به موقع نمایندگان مردم استان در مجلس یا دیرکرد در طرح و ارائه مطالبات و نیاز‌های مردم در مدارج بالای کشوری به قدری مشهود است که چشم امیدی از سوی مردم به تلاش آن‌ها نیست.

کما اینکه در پیگیری وضعیت پروژه چهار خطه پارس‌آباد-مشگین‌شهر و علت تعطیلی این پروژه نماینده مردم پارس‌آباد تحت هیچ شرایطی پاسخگو نبوده و حاضر به مصاحبه با خبرنگار مهر نشد.

متأسفانه این حقیقت تلخ بار دیگر در افکار مردم استان اردبیل تداعی می‌شود که حضور نمایندگان مجلس در تریبون رسانه صرفاً به ایام انتخابات و شوی تبلیغاتی آن‌ها ختم می‌شود و این افراد هیچ احساس مسئولیتی به شکلی ملموس در قبال مطالبات مردم منطقه خود ندارند.

اما با اقرار به سهم ۷۰ درصدی جاده‌های شمال استان از تصادفات مرگبار سالانه باید در نظر داشت که فوریت تکمیل بزرگراه پارس‌آباد-مشگین‌شهر را نباید فدای هیچیک از شرایط خاص و عادی، مدیریت‌های ناکافی و تعلل‌های بی‌جا کرد، چرا که تعطیلی پروژه‌ای به این بزرگی به علت بدهی پیمانکار تنها گویای این مسئله است که در عین نبود مدیریت مناسب و توجه به مطالبه مردم، حقیقت موضوع با وعده مسئولان فاصله زیادی دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۲مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۳۱۰۱۰۳/mehrnews.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: جاده ، راه و شهرسازی
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین