پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۷۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
سالانه با وجود رد شدن میلیون ها شهاب سنگ از جو زمین ، بنا بر ادعای دانشمندان مرتبط با این موضوع ، تعداد کمی از آنها ارزشمند بوده و قابلیت دستیابی و تجارت دارند. اما در ایران داستان به گونه ای دیگر است و این شهاب‌سنگ‌ها را به راحتی می‌توان در سایت‌های خرید و فروش آنلاین آن هم بعنوان کالایی آنتیک ، پیدا کرد. شهاب‌سنگ‌هایی که فروشندگان ادعا می‌کنند شناسنامه داشته و اصل هستند. اما قیمت شهاب سنگ‌ چقدر است؟

سالانه با وجود رد شدن میلیون‌ها شهاب سنگ از جو زمین، بنا بر ادعای دانشمندان مرتبط با این موضوع، تعداد کمی از آن‌ها ارزشمند بوده و قابلیت دستیابی و تجارت دارند. اما در ایران داستان به گونه‌ای دیگر است و این شهاب‌سنگ‌ها را به راحتی می‌توان در سایت‌های خرید و فروش آنلاین آن هم بعنوان کالایی آنتیک، پیدا کرد. شهاب‌سنگ‌هایی که فروشندگان ادعا می‌کنند شناسنامه داشته و اصل هستند. به نظر می‌رسد تعداد شهاب‌سنگ‌هایی که سایت‌هایی، چون دیوار و شیپور آگهی شده، بیشتر از کل شهاب‌سنگ‌هایی است که سالانه به زمین می‌رسد. اما فروشندگان ادعا می‌کنند شهاب سنگ را با ضمانت اصل بودن و داشتن شناسنامه می‌فروشند. البته با قیمت‌های بسیار متنوع و گاهی نجومی.

یک کیلو شهاب سنگ چند؟
قیمت شهاب‌سنگ‌های آگهی شده متغیر است، از یک میلیون تا دو میلیارد تومان! برخی از آگهی‌کنندگان گفته‌اند شهاب سنگی که می‌فروشند اصل است و حتی گفته‌اند «معامله بعد از صحت شهاب سنگ بودن» انجام می‌شود.  یکی می‌گوید شهاب سنگ الماسی دارد و قیمت آن، دو میلیارد تومان است و دیگری قیمت را ۲.۵ میلیارد تومان اعلام کرده، اما گفته شهاب سنگ بدون شناسنامه است. برخی می‌گویند شهاب‌سنگ آن‌ها آهنی است و قدرت جذب آهن دارد و همین دلیل اصل بودن آن است.

اما برخی ازشهاب‌سنگ‌ها هم شناسنامه دارند. به گفته یکی از فروشندگان «این شهاب سنگ‎‌ها دارای شناسنامه معتبر از دانشگاه خوارزمی هستند.» این در حالی است که به گفته کارشناسان این عرصه تاکنون تنها اصالت ۱۰۰ شهاب سنگ در ایران مورد تایید قرار گرفته است. پس به نظر می‌رسد داشتن شناسنامه از دانشگاه برای فروش راحت‌تر است.

سنگ‌های زیادی به عنوان شهاب‌سنگ یا الماس و یا یاقوت در این سایت‌ها مورد فروش قرار گرفته که هیچ‌گونه اعتباری ندارد. برخی از این شهاب سنگ‌ها حتی با قیمت‌های میلیاردی معامله می‌شوند مانند شهاب‌سنگ‌های مریخی یا شهاب‌سنگ‌های ماه که ظاهرا قیمت بیشتری دارند.

بازار داغ کلاهبرداری با شهاب سنگ در ایران!

ماجرای شهاب‌سنگ‌های فروشی چیست؟

براساس گزارش‌های به دست آمده بیشتر شهاب‌سنگ‎‌هایی که به زمین برخورد می‌کنند، شهاب‌سنگ‌های از نوع کندریتی هستند که به‌دلیل فراوان بودن آن‌ها، ارزش چندانی ندارند. بنابراین این که سنگی شهاب‌سنگ باشد، لزوما به معنی قیمتی‌بودن آن نیست.

سنگ‌های بسیاری به‌عنوان شهاب‌سنگ در سایت‌ها فروش اینترنتی فروخته می‌شود که به اعتقاد «حجت کمالی» پژوهشگر و مدیر موزه شهاب‌سنگ‌ایران، هیچ‌کدام اصل نبوده و فروش آن‌ها هیچ‌گونه اعتباری ندارد. کمالی به قیمت‌های نجومی، عجیب و غیرواقعی این کالا در سایت‌ها عجیب اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی از شهاب‌سنگ‌ها در آگهی‌ها با قیمت‌های‌میلیاردی معامله می‌شوند که اغلب فروشنده‌های آن‌ها اعتقاد دارند این شهاب‌سنگ‌ها مریخی یا شهاب‌سنگ‌های کره‌ ماه هستند» . کمالی این آگهی‌ها را کلاهبرداری می‌داند و برای اینکه شهروندان در این دام گرفتار نشوند، می‌گوید: درواقع شهاب سنگ‌ها اجرام آسمانی هستند که از مکانی ناشناخته مانند سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار مهمان زمین می‌شوند. این اجرام آسمانی پیش از برخورد به زمین شهاب‌واره نام دارند. شهاب‌واره‌ها در حین عبور از جو زمین تحت فشار و اصطکاک زیادی قرار می‌گیرند. علاوه بر آن واکنش‌های شیمیایی با گاز‌های اتمسفری نیز بر آن‌ها تأثیرگذار است. در نتیجه این اجرام آسمانی به شکل یک گلوله آتشین با زمین برخورد کرده و معمولاً به قطعات کوچک تقسیم می‌شود. شهاب‌سنگ‌ها از همه مناطق کوهستانی، دشت‌ها و کویر ایران کشف می‌شوند، اما نه این تعداد که در سایت‌های اینترنتی می‌بینیم. شهروندان فکر نکنند هرسنگی که در کویر دیدند یا خاصیت آهنربایی داشته باشد، شهاب‌سنگ است.

تعداد بازدید : 8

 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود از زرند
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
0
سلام بعضی ها می نویسند دوکیلو شهاب سنگ دارم بعضی ها پنج کیلو هرسنگی را بردند خانه خوشحال شهاب سنگ پیدا کردند فکرمی کنند نخود و لوبیا است .من خودم شهاب سنگ افتاد پنج متری من هرطورانسانن ناواردی ببیند متوجه می شود که شهاب سنگ است حتی بدون ازمایش چون شهاب سنگ واقعی کاملا مشخص است چند نفرانسان وارد دیدند مرییخی بودنش را تاید کردند بدون نیم درصد مشکوک باشند ذوق زده هم نشدم گفتم اگر فروختم هیچ نفروختم تو خانه خودم کسی ببیند لذت می برد مگربرا خودم بچه های خودم بهتر نیست.
مدیر پایگاه

سلام 


خیلی خوبه محمود جان ، اما تبلیغ غیر مستقیم چندان پسندیده نیست ( خودتون می دونید از چی حرف می زنیم)

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین