پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
در مطلب زیر، نقدی به مدیریت نظام سلامت کشور شده است و اینگونه می پرسد که: اصلا یک سوال اساسی از همکاران اطبا چرا وقتی ما سیاست‌ها و تجربیات دنیا رو در تخصص مدیریت نظام سلامت قبول نداریم، مرتجع و عقب مانده نیستیم، اما وقتی عده‌ای طب و سیستم نوین پزشکی دنیا را قبول ندارند به آن‌ها می‌گوییم مرتجع؟ لابد مرتجع داریم تا مرتجع؟
شعار سال:  مدتی است که به این فکر می‌کنم به راستی وقتی که می‌شود به جای استفاده از کسی که ۱۰ سال رشته اقتصاد بهداشت را خوانده و PHD گرفته از یک دندانپزشک که تنها ۳ واحد یعنی سرجمع کمتر از ۲۰ روز و آنهم ۲ ساعت کلاس درس رفته استفاده کرد؟ خوب چرا باید اینهمه امکانات کشور را معطل تربیت متخصصین اقتصاد سلامت و اقتصاد بهداشت و مدیریت کرد؟

نکته دوم اینکه مگر این افراد یعنی متخصصین مدیریت چه حرف به درد بخوری برای گفتن دارند، این‌ها می‌گویند باید بر طبق برنامه‌ها و قوانین بالادستی و بر اساس برنامه ریزی‌های علمی و تجربیات دنیا پیش رفت، خوب ما هم که الان چند ده سال است برخلاف نظر این‌ها آدم‌های نیمه وقت و دو شغله و دارای تخصص‌های بی ارتباط با مدیریت را استفاده می‌کنیم و معتقد هم هستیم پیشرفت کردیم و داریم پیشرفت می‌کنیم، با این حساب چرا باید خودمان را بیشتر از این معطل حرف‌هایی بکنیم که به درد ما نمی‌خورد، سرمان را بالا بگیریم و بلند به دنیا بگوئیم، نه پرونده الکترونیک سلامت می‌خواهیم و نه خرید راهبردی و نه قوانین توسعه و نه آدم‌های تمام وقت و. ما آزمودیم و پیشرفت هم کردیم از امروز ملاک انتخاب مدیران حوزه سلامت ما این هاست:

۱_ فاقد تخصص در رشته‌های مدیریت و سیاست گذاری

۲_ دارای تعارض منافع و فعالیت همزمان در بخش خصوصی و دولتی

۳_ فاقد هیج دست آورد اجرایی و سیاست گذاری

۴_ نا آشنا به قانون و قانونگذاری و قابلیت مدیریت بدون توجه به سیاست‌های کلان

۵_ قابلیت اداره زیر مجموعه بدون استفاده از فارغ التحصیلان تخصصی حوزه‌های مربوطه

راستی یک سوال اساسی؛ به نظر شما حالا که توانستیم بدون تخصص در مدیریت و اقتصاد و سیاست گذاری و حقوق و ... بدون توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی و ... یک سیستم سلامت پیشرو در مملکت داشته باشیم و الگوی دنیا هم باشیم، خیلی هم بد نیست که به مسئولین محترم وزارت تعاون و تامین اجتماعی هم پیشنهاد دهم برای معاونت درمان و عضو پزشک هیئت مدیره هم تمام وقت به عمل آید تا حتما افراد در شاخه‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و ترجیحا دارای مطب و فعالیت در بخش خصوصی به کار گرفته شوند.

راستی یک نکته مهم در حوزه چشم و قلب و داخلی و ... هم یک خط بطلان بر علوم مربوطه و دست آورد‌های مزخرف دنیا بکشیم و بر گردیم به "طب عنبر النسا و روغن بنفشه " دیدید که آزمودیم و شد؟! اصلا یک سوال اساسی از همکاران اطبا چرا وقتی ما سیاست‌ها و تجربیات دنیا رو در تخصص مدیریت نظام سلامت قبول نداریم، مرتجع و عقب مانده نیستیم، اما وقتی عده‌ای طب و سیستم نوین پزشکی دنیا را قبول ندارند به آن‌ها می‌گوییم مرتجع؟ لابد مرتجع داریم تا مرتجع؟

بهلول الاطبا

منبع:فصل اول از کتاب بهلول الطب صفحه ۱۵
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی نه به عوام فریبی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین