پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
فرهادی گفت: سهم استان‌ها و شهر‌ها در مصارف آب سد تنگ سرخ از همان ابتدا مشخص بود و هیچگونه افزایشی در سهم استان فارس اتفاق نیافتاده است.
شعار سال: رسول فرهادی یا بیان اینکه این روز‌ها سد تنگ سرخ در فضای مجازی استان در صدر اخبار استان قرار گرفته و در این نشست با اطلاع رسانی شفاف سعی می‌کنیم در این رابطه روشنگری شود.

وی ابراز داشت: نقد‌های عنوان شده باعث می‌شود تا روح مطالبه گری در جامعه زنده و پویا باشد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گفت: رسانه‌ها وظیفه اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح در راستای اعتلای ارزش‌ها را بر عهده دارند لذا با توجه به اینکه این روز‌ها سد تنگ سرخ در فضای مجازی استان در صدر اخبار استان قرار گرفته و در این نشست با اطلاع رسانی شفاف سعی می‌کنیم در این رابطه روشنگری شود.

فرهادی افزود: در سفر هیئت محترم دولت به استان وبا اقدامات خوبی که از سوی مسولان استان صورت گرفت، اعتباراتی در بخش‌های زیرساخت و توسعه کلیه بخش‌های استان در نظر گرفته شد که بارقه‌های امید در دل مردم زنده شد.

وی با اشاره به برخی سوالات در مورد سد تنگ سرخ در فضای رسانه‌ای خاطرنشان کرد: نقد‌های صورت گرفته باعث می‌شود تا روح مطالبه گری در جامعه زنده و پویا باشد و ما نیز بر این مبنا قرار گذاشتیم نشستی تحت عنوان روشنگری برای مردم و به نمایندگی از آن‌ها با اصحاب رسانه برگزار کنیم و از سایت‌های مختلف استان دعوت کردیم به نحوی که بنظرم اطلاع رسانی لازم‌برای قریب به اتفاق سایت‌های استان صورت گرفت.

فرهادی اضافه کرد: مطالعات سد تنگ سرخ از دهه ۷۰ آغاز، در سال ۱۳۸۹ مطالعات پایان یافت و بر اساس ماده ۲۱۵ که برای همه طرح‌های ملی مورد نیاز است، با امضای وزیروقت نیرو تایید و برای اخذ کد اجرایی به سازمان برنامه کشور ارسال و نهایتا پس از اخذ ردیف اجرایی در سال۹۰ وارد فاز عملیاتی شد و تا امروز در این قرارداد ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی عنوان داشت:همچنین سد دیگری با همین نام در استان فارس وجود دارد که تشابه اسمی باعث شد تا در خصوص این سد چالش‌هایی ایجاد شود، این تشابه اسمی باعث شد تا اشکالات آن سد به نام این سد تمام شود و بخشی از چالش‌های به وجود آمده به این دلیل است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشریح مشخصات و موقعیت مکانی سد تنگ سرخ شیراز در محدوده کمربندی شهر شیراز قراردارد گفت: تامین آب ۱۲میلیون متر مکعب که بخشی از کشاورزی و محیط زیست شهر شیراز در آن سد است.

در حالیکه سد تنگ سرخ یاسوج در محدوده روستا‌های تنگ سرخ بویراحمد قراردارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار است برای اهداف مشخص شده به مصرف برسد. حجم مخزن سد ۱۲۵ میلیون متر مکعب و تنظیم آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب است که با هدف شرب یاسوج و صنعت و کشاورزی و محیط زیست شهرستان بویراحمد و بخشی از شرب شهر شیراز است. وی افزود: هم‌اکنون که هیچ‌سدی بر رودخانه بشار وجود ندارد جیره بندی آب در شهر‌های یاسوج و مادوان و... مشهود است و با حفر چاه‌های اضافه وبرداشت آب زیر زمینی قابلیت تامین آب این مناطق وجود ندارد، ولی فقط با سد سازی می‌توان سیلاب‌های زمستانه را مهار و در فصل تابستان و ماه‌های گرم استفاده نمود، بنابراین ضرورت وجود سد برای تامین هر شهری مشهود است.

فرهادی خاطرنشان کرد: وضعیت آب شرب یاسوج پایدار نبوده و تامین این آب از چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه است که چاه‌ها وضعیت مناسبی هم ندارند. با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، هیچ راهی جز مهار سیلاب‌ها برای استفاده وجود ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اضافه کرد: خشکشالی و افزایش جمعیت نیز باعث شده تا نیاز ما به آب شرب بیش از پیش باشد.

وی تصریح کرد: سهم استان‌ها و شهر‌ها در مصارف آب سد تنگ سرخ از همان ابتدا مشخص بود و هیچگونه افزایشی در سهم استان فارس اتفاق نیافتاده است.

فرهادی اذعان داشت: بر اساس داده‌های هیدرولوژی در سال ۱۳۹۲ براساس محاسبات علمی بر پایه آورد رودخانه و نیاز‌ها سهم‌های استان‌ها محاسبه شد و عدد ۱۹۲ میلیون متر مکعب برای تنظیم سد و ۷۲ میلیون متر مکعب برای مصرف استان فارس مشخص شد. در سال ۱۴۰۰ بدلیل خشکسالی‌های حادثه شده مجددا اعداد بارش و آورد رودخانه بازنگری شدو حجم سد ۱۵۷ میلیون متر مکعب و مصرف آب شرب فارس ۵۶ میلیون متر مکعب تعیین و رسماً ابلاغ شد.

وی همچنین عنوان کرد: ضریب اطمینان تحقق ذخیره سازی‌ها بر اساس آورد‌ها و پایش‌ها بیش از ۹۵ درصد است. براساس مصوبه سفر دولت در سال ۸۷ به استان یکی از درخواست‌های مسولان وقت تسریع در تکمیل مطالعات و اجرای سد تنگ سرخ برای حل مشکل آب شهر یاسوج بعنوان راه حل بلند مدت بود که هیئت وزیران لزوم مطالعات تکمیلی سد تنگ سرخ را تصویب کردند.

متعاقب آن در سال ۸۹ وزارت نیرو اخذ ردیف اعتبارات را از طریق هیات دولت درخواست می‌کند.

در خصوص مطالعات زیست محیطی نیز بیان کردند که این مطالعات از سال ۸۵ آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ مطالعات محیط زیست تمام درسال ۱۳۸۹ مورد تایید مشروط سازمان محیط زیست کشور قرار گرفت ودر سال ۱۳۹۴ نیز مکاتبه‌ای از سوی اداره کل محیط زیست استان برای اخذ مجوز زیست محیطی انجام پذیرفت، ولی در ۱۳۹۵ بدلیل تغییر شرح خدمات محیط زیست کشور مجددا انجام مطالعات جدید در دستور کار قرار گرفت و در ۱۳۹۶ براساس شرح خدمات جدید ابلاغی سازمان محیط زیست مجددا بازنگری مطالعات آغاز و نهایتا در فروردین امسال ابتدا محیط زیست استان تاییدیه و سپس محیط زیست کشور موافقت خودرا با سد تنگ سرخ و سامانه انتقال آب به یاسوج صادر کرد. وی تصریح کرد در خصوص مسیرانتقال آب به شیراز مجوز زیست محیطی صادر نشده است.

فرهادی در خصوص مجوزات میراث فرهنگی و پدافند غیرعامل نیز گفت: مجوزن‌هایی میراث فرهنگی سد تنگ سرخ در سال ۹۲ صادر شد و در سال ۱۳۹۶ نیز مجور پدافند غیر عامل اخذ گردید.

مدیر عامل اب منطقه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مطالعات سد تنگ سرخ تخصیص صنعت، شرب و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد و آب شرب شیراز دیده شده است.

وی افزود: از محل فروش آب و سود کارکنان از فروش تصوری اشتباه است و بینی و بین الله این حرف اشتباه است که بگوییم از فروش آب سد تنگ سرخ کارکنان آب منطقه‌ای منافعی دریافت می‌کنند. وی‌تصریح کرد کلیه حقوق و مزایای پرسنل استخدامی این شرکت براساس قانون مدیریت مشخص میشود و پرداخت خارج از ردیف‌های بودجه امکان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه از همان ابتدای شروع به کار این سد مشخص بود سهم هر استان از برداشت آب چقدر است، عنوان کرد: از آب فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعهد گرفته می‌شود و کسی نمی‌تواند بیش از سهم مشخص شده کار رها سازی و برداشت شود.

فرهادی خاطر نشان کرد: بعنوان نماینده وزارت نیرو در استان با قاطعیت عرض می‌کنم برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعب استان فارس از محل سد تنگ سرخ هیچ گونه سندیتی نداشته و چنین مصوبه‌ای صادر نشده اس

مدیر عامل آب منطقه‌ای در خصوص مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ نیز گفت: وظیفه ذاتی این کمیسیون تحقیق و تفحص است و ما هم استقبال می‌کنیم، ولی در خصوص این مکاتبه هم باید تحقیق و تفحص انجام شود و با توجه به مستندات علمی و قانونی ارایه شده در جلسه نتیجه معلوم است و بنظر می‌رسد این مکاتبه اثر بخشی ندارد.

وی ضمن رد شایعات مبنی بر پافشاری بدلیل فروش آب یاسوج به شیراز، عنوان کرد: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد، زیرا ما علاوه بر بودجه‌ای که داریم نمی‌توانیم هزینه کنیم، با توجه به اینکه درآمد ما در حال حاضر پایدار است و این موضوع تاثیری بر کاهش یا افزایش پرداختی‌ها به پرسنل به هیچ وجه صحت ندارد.

وی در پایان گفت: دردآورترین و بزرگترین توهینی که شنیدیم بحث فروش آب استان به فارس برای کسب درآمد بود که از اساس اشتباه است، ما اگر حتی از بودجه خودمان اضافه هم داشته باشیم نمی‌توانیم پرداختی بیشتر تحت هر عنوان به کارکنان داشته باشیم و باید برگشت بخورد، چه برسد به اینکه با فروش آب استان به دیگران چیزی به جیب ما برود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صبح زاگراس، تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۹۳۰۸۱، sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین