پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
همین روز‌ها کشورمان ایران درگیر مساله‌ای به نام سدکمال خان بر رودخانه هیرمند در افغانستان است. مساله آب هیرمند اگر با گفتگو حل نشود و افغانستان حقآبه ایران از رود هیرمند را به رسمیت نشناسد، ایران یا باید شاهد مهاجرت ۴۰۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل بی آبی باشد یا اینکه از گزینه نظامی برای رسیدن به حقش استفاده کند.
شعار سال: در صورت احداث سد تنگ سرخ، چهار روستا در منطقه تنگ سرخ زیر آب می‌رود و ۲۵۰۰ نفر که نسل اندر نسل کشاورز و دامدار و باغدار بوده‌اند آواره شده و مجبور به حاشیه نشینی در شهر یاسوج می‌شوند، به این جمعیت ده‌ها هزار نفر دیگر را از تنگ سرخ تا زیلایی اضافه کنید که تنها محل تأمین معاششان دامداری و کشاورزی در حاشیه این رود است. این حجم از کوچ اجباری و آسیب‌های اجتماعی‌اش خطرناک‌تر است یا ایده خیالی کم بودن آب شرب یاسوج که آنهم در صورت واقعیت کم آبی، با یک سد کوچک قبل از یاسوج قابل حل است؟

همین روز‌ها کشورمان ایران درگیر مساله‌ای به نام سدکمال خان بر رودخانه هیرمند در افغانستان است.
مساله آب هیرمند اگر با گفتگو حل نشود و افغانستان حقآبه ایران از رود هیرمند را به رسمیت نشناسد، ایران یا باید شاهد مهاجرت ۴۰۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل بی آبی باشد یا اینکه از گزینه نظامی برای رسیدن به حقش استفاده کند.

طبق قرارداد ۱۳۵۳ مابین ایران و افغانستان، کشور افغانستان موظف است مانعی برای حقآبه ایران از رود هیرمند نباشد، اما همین دیروز رییس جمهور افغانستان رسماً اعلام کرد، که در برابر نفت، به ایران آب می‌دهد.

در حالی که کشور ایران و افغانستان در حال ورود به مرحله‌ای تنش زا هستند، همزمان ترکیه با احداث سد آتاتورک دو رود دجله و فرات را برای همیشه خشک می‌کند و در اینصورت عراق و سوریه برای نجات مردمشان چه راهی خواهند داشت؟

باید توجه داشت که کشور ما ایران در منطقه‌ای خشک از جهان قرار دارد و جنگ آب سالهاست در مناطقی، چون اصفهان آغاز شده است.

حال با این شرایط، آب منطقه‌ای استان فارس در اقدامی عجیب و در سکوت کامل در حال احداث سدتنگ سرخ بر سرشاخه اصلی رود بشار در منطقه تنگ سرخ است.

در مورد این سد لازم دیدیم با شما مردم عزیز بویراحمد و دنا صحبت کنیم، چون بر این باوریم در نظام جمهوری اسلامی، مردم غریبه نیستند و طبق قانون حق دارند به اطلاعات شفاف در خصوص همه طرح‌ها و پروژه‌های دولتی دسترسی داشته باشند و البته اطلاع رسانی شفاف به شما مردم عزیز را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهیم داد و از شما خواهشمندیم با انتشار این اطلاعات ما را یاری دهید:

اول: این سد از جمله سد‌های مخزنی زیر مجموعه استان فارس است، که صرفاً بودجه‌اش را از ناحیه بودجه استان ما تأمین می‌کنند تا این موضوع مهم که استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده مدیریتی بر این سد ندارد، مخفی بماند.

همچنین همانطور که در فیلم پیوست آمده است و می‌توانید، مشاهده کنید، طی بازدید ما از محل احداث سد در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۰، بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها آمده پیشرفت سد کمتر از ده درصد است و صرفاً یک خاک برداری جزیی و مسطح سازی صورت گرفته است و متوقف شدن سد در این مرحله به راحتی امکان پذیر است.

دوم: در طرح این سد به روشنی آمده است که آب آن برای پشتیبانی از سد درودزن در مرودشت، انتقال آب برای زمین‌های زراعی کامفیروز و آب صنعتی و آشامیدنی شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر چه در طرح سد به تأمین آب آشامیدنی و صنعتی یاسوج هم اشاره شده است، اما در تبلیغات مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد به قسمت ابتدایی و اصلی هدف نهایی سد اشاره نمی‌شود و صرفاً قسمت دوم پررنگ می‌شود.

حال این سئوال را باید مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهند که اگر این سد برای آب آشامیدنی یاسوج است چرا ۴۵ کیلوکتر دور از یاسوج احداث می‌شود؟ در حالی که قبل از اینکه رود به شهر یاسوج برسد (چه در منطقه خرم ناز و ...) مکان‌های بسیار بهتری برای احداث سد وجود دارد.

از طرفی مگر بشار صرفاً مربوط به شهر یاسوج است؟ آیا ده‌ها هزار نفر از مردم ساکن در حاشیه رود که از مختار تا زیلایی را شامل می‌شود، حقی ندارند؟

آیا با احداث یک بند کوچک روی بشار آنهم قبل از یاسوج نمی‌توان هم آب شرب یاسوج را تأمین کرد و هم رود جریان داشته باشد؟

از طرفی بر چه اساسی و کدام طرح تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اید که آب شرب یاسوج بحرانی است؟

سوم: در صورت احداث سد تنگ سرخ، چهار روستا در منطقه تنگ سرخ زیر آب می‌رود و ۲۵۰۰ نفر که نسل اندر نسل کشاورز و دامدار و باغدار بوده‌اند آواره شده و مجبور به حاشیه نشینی در شهر یاسوج می‌شوند، به این جمعیت ده‌ها هزار نفر دیگر را از تنگ سرخ تا زیلایی اضافه کنید که تنها محل تأمین معاششان دامداری و کشاورزی در حاشیه این رود است.

این حجم از کوچ اجباری و آسیب‌های اجتماعی‌اش خطرناک‌تر است یا ایده خیالی کم بودن آب شرب یاسوج که آنهم در صورت واقعیت کم آبی، با یک سد کوچک قبل از یاسوج قابل حل است؟

این‌ها خطرناک‌تر است یا کم شدن شهرک‌های صنعتی شیراز؟ این‌ها مهمتر است یا کشت برنج در کامفیروز؟ این‌ها مهمتر است یا گردشگران شیراز که برای تفریح به دریاچه تفریحی نیاز دارند؟

چهارم: این سد تا این لحظه ارزیابی و مجوز سازمان محیط زیست را ندارد و طبق نص صریح قانون اختصاص هر نوع بودجه‌ای به آن ممنوع است.

ضمن اینکه از زاویه امر به معروف، پیمانکار سد را که تجربه‌های درخشانی در کمک به کشور در طرح‌های بزرگ دارد و از سرمایه‌های کشور است سفارش می‌کنیم که با توجه به تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی سد تنگ سرخ، عملیات اجرایی خود روی این سد را متوقف کند.

پنجم: علاوه بر ۳۰۰ هزار نفر از اهالی بویراحمد و دنا که زندگیشان به طور مستقیم وابسته به رود بشار است، کارشناسان محیط زیست بر این عقیده‌اند که محیط زیست و حیات وحش دنا در صورت خشک شدن بشار به دلیل از دست دادن مهمترین عنصر حیاتی دنا یعنی بشار، در طی دو دهه به طور کامل نابود می‌شود.

ششم: سکوت نخبگان، چهره‌های سیاسی و رسانه‌های دولتی در مورد سد تنگ سرخ لحظه‌ای تاریخی در سرگذشت مردم ماست، اینکه مهمترین سرمایه حیات یک جامعه در تهدید باشد و صدایی از کسی شنیده نشود چه معنایی دارد؟

رسانه‌هایی که ادعای روشنگری دارند، حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند، مطالبه انتشار کلیه اسناد سد از آغاز تاکنون است و انتشار اطلاعات وظیفه قانونی دستگاه‌های اجرایی است.

بنیاد حفاظت از محیط زیست ایران از همه مردم شریف بویراحمد و دنا درخواست دارد، ضمن مطالبه شفافیت در خصوص سد تنگ سرخ از دستگاه‌های اجرایی استان، نسبت به آگاه سازی عمومی جامعه در جهت ایجاد یک مطالبه عمومی ما را یاری دهند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کبنانیوز، تاریخ انتشار: 7 فروردین 1400، کدخبر: 432447، www.kebnanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین