پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
ابوریحان بیرونی در فهرست جهانی نکوداشت­‌های ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ یونسکو به طور مشترک برای ایران، ازبکستان و تاجیکستان به ثبت رسید.

شعار سال: در جلسه 11 نوامبر 2021 کمیسیون اولویت یونسکو مستقر در کنفرانس عمومی این سازمان، «هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» به طور مشترک بین جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان و تاجیکستان با تصویب اعضا در فهرست جهانی نکوداشت­‌های یونسکو برای بازه 2023 – 2022 قرار گرفت تا پس از ثبت جهانی پرونده­‌های «هشتصدمین سال حیات فعال شمس تبریزی بر مبنای دیدار عرفانی شمس و مولانا» و «هزار و پنجاهمین سال میلاد شیخ خرقانی» تعداد نکوداشت‌های ثبت شده از مشاهیر ایرانی در فهرست یونسکو به 42 مورد برسد.
 
 ابوریحان بیرونی با آثاری همچون «التفهیم» در ریاضیات و نجوم، «آثار الباقیه» در تاریخ و جغرافیا و «تحقیق ماللهِند» در حوزه مردم‌­شناسی بر تارک تاریخ پر افتخار دانش بشری می­ درخشد و اثر ارزشمند آثار الباقیۀ او که توسط حاکم خردمند و دانش دوست قابوس بن وشمگیر (در سال 390 تا 391 هجری) جمع‌آوری شد نمونه بارزی از علم دوستی ایرانیان است.
 
گفتنی است ثبت سالروز تولد شیخ خراقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو در سال 2022 و 2023، در روزهای نخست کمیسیون عمومی سالانه یونسکو نیز تصویب شد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم  ، تاریخ انتشار:  23 آبان  1400، کدخبر: 2607050، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین