پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
در حالی که مقتدی صدر از تشکیل کابینه خبر داده و برای رقبای سابق و معترضان فعلی‌اش خط و نشان می‌کشد، امید چندانی به دیرپا بودن کابینه بعدی نیست.
شعار سال: در حالی که مقتدی صدر از تشکیل کابینه خبر داده و برای رقبای سابق و معترضان فعلی‌اش خط و نشان می‌کشد، امید چندانی به دیرپا بودن کابینه بعدی نیست.

به گمان کارشناسان، گرچه جریان مقتدی صدر یکی از معدود برندگان انتخابات اخیر عراق معرفی می‌شود، با وجود این، موفقیت او احتمالاً فقط به این مرحله و حداکثر تشکیل کابینه محدود شده و شانس صدر در حفظ حیات کابینه جدید (با هر نوع ساختار و مشارکت و طیفی) بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

چندی پیش سعد السعدی عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق، از جریان‌های معترض به نتایج انتخابات، گفته بود تصور نمی‌کند کابینه‌ای که بر اساس نتایج فعلی انتخابات تشکیل شود بیش از یک سال دوام بیاورد، تا دوباره شاهد سناریوی انتخابات پیش از موعد باشیم.

ظاهراً تجربه انتخابات پیش از موعد در عراق که بعد از شکل‌گیری تظاهرات اعتراض‌آمیز به فساد و رانت‌خواری حاکم بر این کشور و با هدف والای اصلاح‌طلبانه از طریق فشار‌های مستمر بر دولت عادل عبدالمهدی شکل گرفت، باید دست‌کم در آینده نه‌چندان دور همچنان پای ثابت صحنه سیاسی عراق باشد.

این احتمال زمانی قوت بیشتری می‌گیرد که بدانیم برای تحقق آنچه مردم عراق خواهان شکل‌گیری‌اش هستند، حداقل یک پوست‌اندازی بزرگ در ساختار سیاسی عراق مورد نیاز است تا در چارچوب آن تمامی المان‌های تشکیل‌دهنده ساختار قدرت در عراق تغییر پیدا کنند.

حال آنکه این اتفاق، با توجه به نوع نگاهی که رهبران جریان‌های مختلف عراقی به جایگاه‌های سیاسی خود (به عنوان یک غنیمت) دارند، حداقل در آینده نزدیک تحقق‌پذیر نیست.

حتی اصلاحات نیم‌بندی که مقتدی صدر ادعا کرده در تلاش برای تحقق آن است نیز نیازمند همپوشانی تمامی جریان‌های سیاسی عراق است و اهمیت این همپوشانی حتی بیشتر از اقدامات اجرایی‌ای است که قول انجام آن را در قالب کابینه پیش رو داده است.

به هر روی، در سایه خط و نشان‌های کشیده‌شده در صحنه سیاسی این کشور، امیدواری به تحقق یا حتی پرداختن به این اصلاحات هم به حد صفر رسیده است.

برای عراقی که سال‌های متمادی بعد از اشغال آمریکا همچنان در گردونه فساد به سر می‌برد، غرق شدن در گرداب تکرار انتخابات زودرس کابوسی است که لحظه به لحظه واقعی‌تر می‌شود تا خواست مردم کوچه و بازار در تحقق حداقل خواسته‌های طبیعی‌شان همچنان در زیر گردوغبار هیاهوی اختلافات احزاب و جریان‌های سیاسی مدفون باقی بماند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار:۳۰ آبان۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۳۲۸۴، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین