پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
منصور آرامی گفت: منطقه سواحل مکران به گونه‌ای است که علاوه بر قابلیت توسعه صنعتی، زمینه بسیار خوبی برای توسعه گردشگری نیز دارد، اما متاسفانه کم کاری شده و مکران از توسعه صنعتی جا ماند آرامی تصریح کرد:، اما متاسفانه در این زمینه خیلی کم کار شده
شعار سال: منصور آرامی نماینده بندر عباس، ابوموسی و قشم در مجلس شورای اسلامی با اشاره وجود دریا‌ها و سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور گفت: ما در حوزه توسعه صنایع می‌توانیم از این مزیت هم در صنایع کشتی سازی و هم صنایع فراساحل و به خصوص صنایع آب بر که به حجم وسیعی آب نیاز دارند، مانند صنایع فولاد، آلومینیوم و ... استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این پهنه‌های وسیع آب‌های آزاد و دریاچه و سواحل به خصوص سواحل دریای عمان به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد و اقیانوس هند می‌تواند یک فرصت ویژه برای توسعه ایران باشد، افزود: با توجه به دسترسی بی واسطه به آب‌های آزاد، رونق دادن به تولیدات صنعتی و توسعه صنایع بزرگی که در اقتصاد بین الملل داری مزیت است وبا مباحث صادرات و واردات سر وکار دارد، در سواحل مکران، قطعا هم به ارتقا بهره وری در تولید و بهره وری آب در کشور کمک می‌کند و هم به عمران و توسعه منطقه‌ای این بخش از کشور کمک می‌کند. علاوه بر این شرایط اقلیمی منطقه مکران به گونه‌ای است که علاوه بر قابلیت توسعه صنعتی، زمینه بسیار خوبی برای توسعه گردشگری نیز دارد.

آرامی تصریح کرد:، اما متاسفانه در این زمینه خیلی کم کار شده و به این قابلیت‌ها و مساله استفاده از ظرفیت دریایی بودن مرز‌های جنوبی کشور به ویژه سواحل دریای عمان برای توسعه صنعتی و توسعه گردشگری توجه نشده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بیشتر تمرکز روی استفاده از ظرفیت‌های دیگر و توسعه در مناطق دیگر کشور با اتکا به درآمد‌های نفت بوده است. درحالی که همانطور که عرض کردم ظرفیت دریایی برای هر کشوری از جهات متعدد از جمله موضوع توسعه و ایجاد صنایعی که به آب زیاد نیاز دارند، یک مزیت بسیار برجسته است که باید از آن استفاده کرد.

آرامی گفت: شرایط به گونه‌ای شده که حتی الان بحث انتقال آب از دریا‌های شمال و جنوب به مناطق مرکزی ایران برای جبران کمبود آب و تامین آب مورد نیاز توسعه‌ای صنعتی و شهری در این مناطق مطرح است. قطعا تحقق اجرای این گونه طرح‌ها مستلزم هزینه‌های بسیار زیاد خواهد بود و طبیعتا موانع زیادی هم بر سر راه خود دارند.

نماینده بندرعباس، ابوموسی و قشم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درحالی که تراکم جمعیتی در پهنه ساحلی جنوب به خصوص دریای عمان بسیار کم است و جمعیت کمی در این مناطق زندگی می‌کنند و در این خط ساحلی از خلیج فارس تا دریای عمان به جز دو شهر بندرعباس و بوشهر در سواحل خلیج فارس، آن هم با جمعیتی متوسط و نه چندان زیاد، منطقه پرتراکم جمعیتی خاص دیگری وجود ندارد. از این رو، از این جهت نیز ظرفیت و امکان لازم برای انتقال و راه اندازی و توسعه صنایع به ویزه صنایع آب در خط ساحلی دریا‌های جنوبی به خصوص سواحل دریای عمان و منطقه مکران وجود دارد.

آرامی افزود: طبعا با اجرایی شدن چنین سیاستی هم معضل تامین آب صنایع آب بر در مناطق مرکزی کشور و فشار بر منابع محدود آب در سایر نقاط کشور کم می‌شود و هم به مرور با توسعه‌ای که در این نقطه از کشور اتفاق می‌افتد، بخشی از جمعیت و نیروی کار و خانواده‌های آنان از نقاط و شهر‌های پرجمعیت کشور به این منطقه سرازیر می‌شوند. با این انتقال جمعیتی بخش دیگری از فشار بیش از حد به منابع آب و خاک و ... کشور برای تامین نیاز‌های انسانی مردم در مناطق دیگر هم کمتر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:این توسعه همچنین می‌تواند ظرفیت و زمینه لازم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی مورد تاکید نظام و مقام معظم رهبری را هم فراهم کنیم. طبیعتا با این کار دیگر نیازی به اجرای پروژه‌های سنگین، دشوار و هزینه بر انتقال آب از سواحل به مناطق مرکزی کشور هم نخواهد بود.

آرامی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت این موضوع توسعه همه جانبه سواحل جنوبی و استفاده از ظرفیت موجود دریایی کشور مخصوصا سواحل مکران با حدود هزار کیلومتر مرز ساحلی را در برنامه‌های خود بگنجاند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۳۰ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.ion.ir، ۷۶۱۴۲۸
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین