پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
سفر آقای مکرون به عربستان، فرانسوی‌ها همیشه سعی می‌کنند در موارد مختلف از کشور‌های عربی باج گیری کنند و امروزه این فرصت را فرانسه پیدا کرده که از عرب‌ها باج گیری کند و برای باج گیری از عرب‌ها مکرون به منطقه سفر کرده است. سفر رییس جمهور فرانسه به عربستان فقط برای فروش تسلیحات و کالای فرانسوی بود که قرار داد میلیارد‌ها دلار درباره فروش تسلیحات بین عربستان و فرانسه بسته شد.
شعار سال: تحلیلگر منطقه براین باور است: امارات می‌خواهد رسما و به صورت علنی روابط خود را با ایران بهبود ببخشد. در یکسال اخیر حتی عربستان سعودی هم تلاش می‌کرد که رابطه اش را با ایران بهبود ببخشد حتی چند جلسه در سطح عالی‌رتبه بین ایران و عربستان در بغداد صورت گرفت.

عماد آبشناس تحلیلگر منطقه ، درباره سفر شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به ایران که با دعوت رسمی دبیر شورای امنیت ملی صورت گرفت گفت: اماراتی‌ها در واقع یک خط مشی جدیدی را پیش گرفتند البته سال‌ها است که این خط مشی را داشتند و خط مشی اماراتی‌ها مبنی بر این است که آن‌ها می‌خواهند فقط تاجر باشند و می‌دانند در منطقه این شرایط را ندارند که وارد درگیری‌های منطقه‌ای شوند. به همین دلیل می‌خواهند ارتباط خود را با کشور‌های قدرتمند همجوار متعادل و دوستانه نگه دارند و می‌دانند که امنیت منطقه در گرو رابطه و همکاری با ایران است به همین دلیل هم طی سال‌های اخیر علیرغم اینکه تحت فشار عربستان بودند که رابطه را با ایران قطع کنند، اما امارات رابطه خود را با ایران قطع نکرد.

وی ادامه داد: از نظر مواضع بین المللی رابطه ما با امارات هنوز در سطح سفیر است و اقای شیخ طحنون بن زاید چند بار به صورت محرمانه برای موارد مختلف به ایران سفر کرده بود، ولی سفری که دیروز به ایران داشتند را بصورت علنی انجام دادند. در واقع این سفر به نوعی یک پیام است مبنی بر اینکه امارات می‌خواهد رسما و به صورت علنی روابط خود را با ایران بهبود ببخشد. در یکسال اخیر حتی عربستان سعودی هم تلاش می‌کرد که رابطه اش را با ایران بهبود ببخشد حتی چند جلسه در سطح عالی‌رتبه بین ایران و عربستان در بغداد صورت گرفت همچنین جلسات محرمانه دیگری هم پشت پرده اتفاق افتاده است. امارات هم نمی‌خواهد به عنوان اینکه دستور بگیر یا فقط زیر چتر عربستان هست تصمیم بگیرد و رفتار کند. می‌خواهد یک رابطه مستقیمی و مستقلی با ایران داشته باشد و اگر اختلافاتی هست به صورت مستقیم با ایران حل و فصل کند.

ابشناس در پاسخ به این پرسش، دلیل اصلی که امارات وعربستان در تکاپو برای نزدیک شدن به ایران هستند ایا احساس خطر می‌کنند و یا اینکه جوبایدن مثل ترامپ سرویسی به این کشور‌ها نمی‌دهد تاکید کرد: در واقع در یک برهه زمانی تعدادی از سیاستمداران جوان که بی تجربه بودند خام حرف‌ها و حرکت‌های آمریکایی‌ها شدند و تصور کردند که می‌توانند تا آخر سرباز آمریکایی بمانند و با ایران بجنگند. این در حالی بود که آمریکایی‌ها به هیچ وجه حاضر نبودند و نیستند که جون سرباز‌های خود را برای دیگران به خطر بیاندازند. همچنین آمریکایی‌ها به برخی از کشور‌های عربی فشار آوردند که رابطه با اسرائیل را برقرار کنند تا با ایجاد ائتلافی بتوانند یک توازن قوایی با ایران ایجاد کنند که آن ائتلاف هم شکست خورد.

وی در ادامه این پرسش، پاسخ داد: با توجه به تمامی اتفاقاتی که در دوران ترامپ پیش امد انگار متوجه این موضوع شدند که اقداماتی که در ان دوران گرفتند نتیجه ایی نداشت. فلذا به این سمت و سو رفته اند که بخواهند با ایران تعامل داشته باشند و مشکلاتی که دارند را حل کنند و به نوعی یک امنیت منطقه‌ای با همکاری ایران ایجاد کنند.

او با اشاره به سفر رییس جمهور فرانسه به عربستان تصریح کرد: سفر آقای مکرون به عربستان، فرانسوی‌ها همیشه سعی می‌کنند در موارد مختلف از کشور‌های عربی باج گیری کنند و امروزه این فرصت را فرانسه پیدا کرده که از عرب‌ها باج گیری کند و برای باج گیری از عرب‌ها مکرون به منطقه سفر کرده است. سفر رییس جمهور فرانسه به عربستان فقط برای فروش تسلیحات و کالای فرانسوی بود که قرار داد میلیارد‌ها دلار درباره فروش تسلیحات بین عربستان و فرانسه بسته شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی امتداد، تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۰۱، www.emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین