پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشته است که کشور به دلیل حسی که در جامعه به واسطه وجود فساد در دستگاه‌های مختلف وجود دارد، بسیار آسیب پذیر شده است. البته نگاه به حوزه فساد و فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد با آنچه در واقعیت‌های میدانی وجود دارد بسیار فاصله دارد. متاسفانه فساد در شهرداری به ویژه در بخش شهرسازی و پسماند واقعیتی است که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم.
شعار سال: نشست هم اندیشی مشارکت نخبگان در مدیریت شهر تهران با توجه به اصلاحیه مصوبه حمایت و صیانت از گزارشگران فساد و تخلف که با حضور پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران، مهدی اقراریان عضو و رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورا و پژوهشگرانی از قوه قضاییه، شورای نگهبان مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت حقوقی رییس جمهور عصر روز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در محل شورا برگزار شد.

مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی در این نشست اظهار داشت: در نقطه‌ای قرار داریم که کشور به دلیل حسی که در خصوص فساد وجود دارد، مورد آسیب است.

وی ادامه داد: بعضی مواقع ذهنیتی که در خصوص فساد وجود دارد، متفاوت از واقعیت‌های میدانی است. یعنی فساد واقعی کمتر از چیزی است که در رسانه‌ها بازتاب داده میشود. البته همان مقدار کم هم قابل قبول نیست و تخلف محسوب میشود.

اقراریان افزود: شهرداری تهران به دلیل اینکه در سطوح مختلف با زندگی مردم سروکار دارد، بعضا سازمانی متخلف و فاسد پذیر پنداشته می‌شود؛ لذا یکی از دغدغه‌های شورای ششم اینست که ما چگونه می‌توانیم در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، این تصویر عمومی که در خصوص شهرداری وجود دارد را اصلاح کنیم و فساد موجود در شهرداری را هم کاهش دهیم.

اقراریان در ادامه تشریح کرد: در همین راستا ایجاد طرح مشارکت نخبگان در مدیریت شهر تهران را آغاز کردیم. چراکه درواقع چالش ما عدم وجود سازوکاری برای ایجاد نظام مشارکت نخبگان در اداره شهر است.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی ادامه داد: طرح ایجاد نظام مشارکت نخبگان در اداره شهر تهران را آماده کردیم و در آن سازوکاری ایجاد کرده ایم تا نخبگان بتوانند در اداره شهر مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از گزارشگران فساد متقدم‌تر بود افزود: شورای گذشته نیز در همین زمینه مصوبه‌ای داشت که البته با اشکالاتی همراه بود و لذا اصلاح شده و در انتظار ارایه لایحه شهرداری هستیم.
 
شناسایی گلوگاه‌های فساد در شهرداری تهران و اصلاح فرایند‌ها آغاز شده است
اقراریان افزود: حال سعی کردیم در مدت ارائه لایحه، بصورت موازی نظرات سایر مجموعه‌ها شامل دستگاه‌های شبه حاکمیتی فعال در مبارزه با فساد و همچنین افراد و NGO‌های فعال این حوزه را مدنظر قرار دهیم. زمانی هم که مصوبه ارایه شود، باید بستر مشخصی را هم برای این کار فراهم می‌کنیم.

اقراریان تاکید کرد: پیامد وجود فساد در شهرداری، انبوه پرونده‌ها در قوه قضاییه است، لذا ما باید از شکل گیری تخلف و فساد جلوگیری کنیم. بدین ترتیب، شناسایی گلوگاه‌های فساد در شهرداری تهران و اصلاح فرایند‌ها آغاز شده و جلسات مشترکی با کمیسیون‌ها صورت گرفته است.

وی همچنین متذکر شد: همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند مبارزه با فساد کار بسیار سختی است.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی در ادامه اظهار داشت: معتقدم که ما در حوزه انقلاب اسلامی که طبق فرموده مقام معظم رهبری: «نمونه نظام اسلامی و دولت اسلامی جامعه اسلامی» است، آنچه که پس از گذشت بیش از چهل سال به نظام ضربه می‌زند، عدم نظام سازی مناسب است.

اقراریان ادامه داد: نظام سازی یعنی سیستم سازی و در همین اثنا کشور‌های مختلفی سیستم‌هایی را ایجاد کردند یا سیستم‌های خود را اصلاح کردند که ما میتوانیم از تجربه آنان استفاده کنیم و این اصلاح سیستم هم به معنای اصلان سیستم قضایی و سیستم نظارتی است و هم به معنای اصلاح سیستم‌های اداره شهر توسط شهروندان است و در این حالت یکی از دغدغه‌های ما استفاده از این تجربه سایر کشور‌ها در مبارزه با فساد است که امیدوارم با همفکری و همکاری فعالان حوزه فساد و با معرفی سایر ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، به نتیجه برسیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در پایان سخنان خود اظهار داشت: دغدغه شورای ششم به عنوان شورای انقلابی و شهردار تهران، دکتر زاکانی که کارنامه موفقی پس از انقلاب داشته اند، مبارزه فساد است و انشالله خدا به ما کمک کند که مبارزه با فساد را به خوبی پیش ببریم تا در دوره ششم شورا کارنامه موفقی را در این زمینه داشته باشیم.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شورای اسلامی شهر تهران ، تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۲۳۷۶۷، www.shoratehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
0
خوبه خودتون خبر دارین که فساد هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین