پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
محمدرضا اصلانی گفت: اداره گروه «هنر و تجربه» نیاز به فهم دقیق از سینمای تجربی دارد. هر فیلمی که مخاطب ندارد یا نمی‌تواند مخاطبی در اکران به دست بیاورد، لزوما هنری یا تجربی نیست. فرقی ندارد فیلم کوتاه یا بلند، فیلم تجربی معنایی دارد. فیلم هنری وزنی دارد و سینمای تجربی، مسئله دیگری است. سینمای هنری برآیند همه هنرهاست، اما سینمای تجربی، می‌تواند ترکیبی از همه هنر‌ها باشد.
شعار سال: به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حمیدی مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش) میزبان محمدرضا اصلانی نویسنده و فیلمساز پیشکسوت سینما بود. حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز و محمد طیب مدیر بازرگانی در این جلسه حضور داشتند.

محمدرضا اصلانی در ابتدای این جلسه گفت: اداره گروه «هنر و تجربه» نیاز به فهم دقیق از سینمای تجربی دارد. هر فیلمی که مخاطب ندارد یا نمی‌تواند مخاطبی در اکران به دست بیاورد، لزوما هنری یا تجربی نیست. فرقی ندارد فیلم کوتاه یا بلند، فیلم تجربی معنایی دارد. فیلم هنری وزنی دارد و سینمای تجربی، مسئله دیگری است. سینمای هنری برآیند همه هنرهاست، اما سینمای تجربی، می‌تواند ترکیبی از همه هنر‌ها باشد. نحوه عرضه این فیلم‌ها هم مهم است، نمایش این فیلم‌ها با تبلیغات متداول و مرسوم سینمای ایران، مفید و کارآمد نیست. پراکندگی اکران، سانس‌بندی نامنظم و تخصیص سالن‌های بسیار، اما پراکنده نمی‌تواند کمکی به دیده شدن فیلم‌هایی که در زیر عنوان «هنر و تجربه» قرار می‌گیرند، کند و در نهایت، این تصورِ غلط تشدید می‌شود که سینمای هنری و تجربی، مخاطبی در ایران ندارد.

کارگردان «آتش سبز» ادامه داد: به نظرم، سینمای هنری و تجربی، لزوما برای دیده شدن به وجود نیامده. مهم بحثی است که پس از تماشای این آثار به وجود می‌آید. سینمای تجاری برای نمایش، تولید می‌شود و بدون آن، کارکردی ندارد. اگر بستر کشف و مباحثه درباره آثار هنری و تجربی به وجود نیاید، نمایش آن‌ها هم مفید نیست.

اصلانی ادامه داد: بعضی از دوستانی که برای سینمای ایران، در هر شاخه‌اش الگوی سینمای آمریکا را پیاده و ترویج می‌کنند، باید بدانند که آن صنعت با آن پشتوانه عظیم اقتصادی، مختصاتی دارد که در فیلمسازی ایران با این بودجه‌ها و تعداد سینما، قابل اجرا نیست. سینمای ایتالیا و فرانسه، تا زمانی که راه خود را می‌رفتند هویت، مخاطب و موفقیت داشتند. از زمانی که آن‌ها هم دنباله روی جریان سینمای آمریکا شدند، نابود شده و از بین رفتند.

کارگردان «خانه‌ای به وسعت آگاهی» افزود: مثل آمریکایی‌ها فیلم ساختن، به سینمای ما اعتبار نمی‌دهد و در «هنر و تجربه» نباید این نگاه تبلیغ شود. «هنر و تجربه» با امکانی که سینمای هنری و تجربی در اختیار قرار می‌دهد، باید فضای گفتگو و تعامل را در جامعه فرهنگی ما ایجاد کند، موضوعی که درباره آن ضعف داریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۲۷۰۸۹، www.ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
0
0
فیلم های سینمای هنر و تجربه مخاطب خاص خودشون رو دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین