پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به هنگام بازگشت از گفتگو‌های خوب و رو به جلو خود در تهران، در آلمان مورد بازداشت موقت قرار گرفت و تلفن همراهش ضبط شد. این اتفاق گویای نکات مهمی در پشت پرده ماجراست. به نظر می‌رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفتگو‌ها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشی در روند گفتگو‌ها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست.
شعار سال: انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به همراه دو نفر از همکارانش، صبح جمعه به هنگام بازگشت از سفر تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان به طور موقت در حالتی شبیه به بازداشت، نگه داشته شدند.

مورا و همکارانش از فرانکفورت قصد عزیمت به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا را داشتند.

پلیس یا مقامات آلمان هنوز هیچ توضیحی درباره این اتفاق نداده‌اند.

مورا نیز امروز صبح در توییتی نوشت که هیچ توضیح روشنی به او درباره این ماجرا نداده‌اند. او همچنین نوشت که این اقدام نقض کنوانسیون وین مبنی بر مصونیت دیپلمات‌ها هست. چرا که او یک مقام اتحادیه اروپا و در چارچوب یک ماموریت رسمی در حال سفر بوده است. مضاف بر اینکه او گذرنامه دیپلماتیک از اسپانیا دارد.

در همین حال، این مقام اتحادیه اروپا سه شنبه شب راهی تهران شد و طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد.

بحث‌های مورا و باقری در فضایی مثبت برگزار شده و روند و پیشرفت خوبی را داشته است و گفتگو‌ها تقریبا به مراحل نهایی خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفتگو‌ها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشی در روند گفتگو‌ها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست.

لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاه‌های امنیتی آلمان نفوذ خوبی را دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور که به طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند، در کنار سایر شواهد، چنین گزاره‌ای را تایید می‌کنند.

از طرف دیگر، یکی از موضوعاتی که مورا در توییت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالی است که به اتهام جاسوسی برای موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال حاضر در زندان است. فشار بر مقام اروپایی در خصوص جلالی، به عبارتی دم خروسی است که مبدا فشار‌های این اقدامات مخرب را افشا می‌کند.

در ماجرای فرانکفورت زمینه مخالفت با پیشرفت در گفتگو‌های هسته‌ای دیده می‌شود که از طریق فشار بر فردی که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق می‌افتد؛ و دیگری حمایت از جلالی است که عامل رژیم صهیونیستی است. مخرج مشترک این دو موضوع، منافع رژیم صهیونیستی و دوستان آن است.

اما از همه مهمتر، اقدامات فوق که ناشی از دستپاچگی و آشفتگی لابی صهیونیستی و جبهه مخالف با توافق در وین است، یک نشانه مهم و جدی مبنی بر این است که با پیشرفت‌های اخیر در گفتگو‌های تهران، مذاکرات وین به مراحل نهایی خود رسیده است.

واکنش‌های توییتری به بازدداشت شدن انریکه مورا در آلمان بعد از بازگشت از سفر به ایران

 رضا نصری، حقوقدان بین الملل:
با توجه به اینکه مبدأ سفر انریکه مورا ایران بوده و گوشی‌های موبایل‌اش - که ممکن است حاوی اطلاعات مربوط به ملاقاتش در تهران بوده باشد - ضبط شده، جا دارد ایران از دولت آلمان نسبت به بازداشت موقت او توضیح بخواهد.

 مهدی قاسم زاده فعال فضای مجازی:
هرچند هنوزمعلوم نیست مشکل پیش آمده برای مورا درمسیر بازگشت از ایران، یک سوتفاهم بوده یا با نیت خاصی صورت گرفته، اما بعید نیست این ماجرا نیز یک قسمت ازهمان بازی سیاسی باشد که پیش از سفرش به تهران قصد داشت با بن بست نمایی و ناجی سازی از او، زمینه را برای تاثیرگذاری روانی فراهم آورد!

 فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل:
توئیت جالب معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بازداشت شدنش در آلمان بعد از بازگشت از سفر به ایران:
"دستگیری من نقض کنوانسیون وین بود. "
اگر کنوانسیون وین توسط کشور‌های اروپایی نسبت به دیپلمات‌های خودشان نقض می‌شود چه اعتمادی نسبت به اجرای تعهدات برجامی آن‌ها وجود دارد؟

 اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین الملل:
اگر با مقامات ارشد اتحادیه اروپا با گذرنامه دیپلماتیک چنین رفتار می‌شود، مردم عادی باید چه انتظاری داشته باشند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۵۱۱۶۱،    www.irna.ir  / و کانال تلگرامی روزنامه فرهیختگان
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین