باتوجه به اینکه در سالهای اخیر حضور بازیگران روی صندلی کارگردانی مد شده است و البته این اتفاق سبقهی جهانی دارد باید گفت متاسفانه در عملکرد حرفهای برخی از بازیگران، توانمندی کارگردانی و درآوردن یک اثر خوش ساخت و جذاب دیده نمیشود و مشخصا برخی از تهیه کنندگان و حتی مدیران سینمایی با هدف کاهش هزینهها یا کشاندن اسم و رسم بازیگر به آن پروژه تصمیم میگیرند سکان مهم کارگردانی اثر را به بازیگری بسپارند که شاید جلوی دوربین قد و قوارهای داشته باشد، اما پشت دوربین نه به لحاظ تکنیک و نه به لحاظ زیبایی شناسی، طراحی میزانسن، درآوردن روابط میان شخصیتها و... به مرز پختگی لازم نرسیده است و عملا در این شرایط کار زمین میخورد. این موضوع را با کاراشناسان این حوزه بررسی کرده ایم.
شعار سال: بهروز مفید تهیه کننده سینما و تلویزیون درخصوص درصد موفقیت بازیگران موفقی که پا به عرصه کارگردانی میگذارند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری یک رسانه گفت: همه افراد تمایل دارند تجربههای جدیدی به دست بیاورند، اما مهم این است که چه تهیهکننده و چه سازمانی که پشتیبانی مالی میکند به این جمعبندی برسد که آیا این توانایی وجود دارد؟ و صرف به اینکه فقط یک بازیگر تمایل دارد این اتفاق نمیافتد و به هر حال باید مجموعهای را مجاب کند تا بتواند این تجربه را داشته باشد و من مطمئنم که تهیهکنندگان حرفهای همیشه این نگرانی را دارند و حتما این مسئله که اگر کسی بازیگر خوبی است میتواند کارگردان قابل قبولی باشد درست نیست، اما به معنی این هم نیست که اگر کسی بازیگر خوبی است میتواند کارگردان خوبی نباشد. خیر اگر استعداد و زمینه اش را داشته باشد میتواند اتفاق بیفتد.
وی گفت: از نظر من باید مصداقی آن را بررسی کرد و نمیتوان نگاه کلی داشت. طبیعتا بازیگری که تمایل به کارگردانی دارد در سینما باید تهیه کننده و سرمایه گذار را مجاب کنند و در تلویزیون قطعا بایستی مدیران سیما و تهیه کننده تلویزیون را در این خصوص مجاب به پذیرش تواناییها و توانمندی هایش کند. البته این موضوع مسئلهای نیست که بخواهیم به آن معترض باشیم، اما اگر کسی بخواهد این مسئولیت را قبول کند در وهله اول باید مطمئن باشد از پس این کار بر میآید تا تهیه کننده و سرمایه گذار با کمترین ریسک مواجه باشند. بخش مهمی از این کار به این برمی گردد که شخص نگاه کارگردانی داشته باشد و مهمترین آن این است، اما در بخشهای دیگر میتوان از بهترین تصویربرداران و بهترین دستیاران کمک گیرد.
این تهیه کننده درخصوص میزان مهیا بودن شرایط برای ورود نسل جدید به عرصه کارگردانی بیان کرد: پاسخ دادن به این سوال آسان نیست، چون وقتی میخواهیم یک پروژه جدی را در اختیار یک کارگردان جوان قرار دهیم ریسک اقتصادی بالایی خواهد داشت و ما باید بپذیریم که درحال حاضر چه در سینما و چه در عرصه سریال سازی کار ساختن هزینه بالایی دارد. ما مقطعی کارهای تله فیلمی داشتیم که به دلیل اینکه کم هزینه و اقتصادی بودند این اجازه را میداد که هم سینما و هم صدا و سیما ریسک کنند و هم تهیه کنندگان خیلی نگرانی نداشته باشند، اما درباره سریالها به هر حال این نگرانی وجود دارد، چون اگر کاری موفق نشود میتواند مشکلات بسیاری را برای تهیه کننده و یا حتی سازمان پیشنهاد دهنده داشته باشد. به همین دلیل میگویم که مقداری نسبت به گذشته فعالیت سختتر شده است، اما این که ما نسل جدیدی را تربیت کنیم و اجازه دهیم تا نیروهای جوان وارد شوند ضرورت دارد.
او ادامه داد:، چون نیروهای حرفهای ما خواه ناخواه رو به کهن سالی میروند و از نظر سرعت کار و اکتیو بودن در آینده بدون مشکل نخواهیم بود. ولی به نظرم این باید به گونهای مدیریت شود که هم تهیهکنندگان جرات کنند که کارگردانهای جدید را بیاورند و اگر کار مورد استقبال نبود باز با آن همراه شود تا بتوانند این اتفاق را رقم زد، اما اگر این بار فقط بخواهد بر دوش تهیهکنندگان باشد بسیار نگران کننده است. چون به هر حال شاهد این هستیم که با بودجههایی که در سریالها و یا فیلمها استفاده میشود این مسئله ریسک بالایی را به همراه خواهد داشت.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۴۷۱۶، www.borna.news