سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید / سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید
آقای فراستی، تو از عنکبوت سیاه و سفید و مقدس و غیر مقدس چه میدانی؟
میخواهی رک نظرمان را درباره شما بگوییم؟ البته اگر نمیرنجید. اگر از عنکبوت مقدس تعریف میکردند، شما هم اندر مزایای آن میگفتی و اگر در بحث رقابت نظر خواهی میکردند، احتمالا شما دنبال جا پایی میگشتی که برایت عمیقتر و چربتر باشد. شاید قیاس مع الفارق باشد، اما یاد صفحاتی از اینستاگرام افتادیم که پول میگیرند تا تعریف کنند یا فحش بدهند. ورای همه حاشیههای فیلم عنکبوت مقدس و توهین غیر مستقیم به ارزشها و باورهای مذهبی شهروندان ایران اسلامی، آیا از خود پرسیدهای که در زمان آن حادثه شوم و غیر اخلاقی در سال ۱۳۸۶ چه بر سر امیر ابراهیمی آمد و ما چه حمایتی کردیم؟ آیا بعنوان یک مدعی روشنفکری از خود پرسیدی که چرا کشتار سعید حنانی، ریشه یابی روانشناسانه و جامعه شناسانه نگردید و یافتهها برای اصلاح جامعه بکار گرفته نشد؟ از خود پرسیدهای که پتانسیل جامعه برای تکرار این نوع جرایم چقدر است و چرا؟ حدس ما در خصوص پاسخهای شما، عبارت نه است. برای تو بعید میدانیم این مسائل دردی داشته باشد. همین که در بلوار کشاورز تهران در ۱۷ خرداد ماه نمایش کاریکاتور تخریب عنکبوت مقدس را بگذارند و تو را دعوت کنند، احتمالا باید کافی باشد. تو احتمالا حتی فکر نکردی که چرا ما باید مدام با صورت مسئلهها بجنگیم و امروز امیر ابراهیمی مطرح باشد و فردا یکی دیگر. چرا نباید آگاه سازی امنیتی دوستانه برای هنرمندان را دنباله گیری کنیم. درود بر مسعود فراستی، درود بر تولد تا مرگت. درود بر لحظهای که از تو درباره تکالیفت و مسئولیتهای دنیویت سوال میکنند. ان شاالله که هیچ کس روسیاه نباشد.ای کاش توفیقی دست میداد که همین سوالات از تو را در کنار ضریح امام هشتم زمزمه میکردیم و درباره تو طلب خیر مینمودیم.
شعار سال: مسعود فراستی در برنامه نادرترین سردار در زنجان اظهار داشت: مشکل سینمای ما این است که فرم ندارد و وقتی فرم ندارد یعنی هیچ چیز ندارد، امروز ما پس از گذشت ۴۰ سال به یک سینمای انقلابی نرسیدهایم. بعد از چهار دهه هنوز به سینمایی نرسیدهایم که بتوانیم بگوییم سینمای ما سینمای مردم و انقلاب است و سینما نداریم و فقط چندین فیلم خوب وجود دارد که عمدتاً راجع به جنگ است، همانند مجموعه روایت فتح، دیدبان، مهاجر و... که خوشبختانه فیلم «موقعیت مهدی» که بوی آوینی و روایت فتح را میدهد نیز جزو فیلمهای خوب بود.
وی تصریح کرد: ما در هیچ زمینهای فرهنگ نقد نداریم و همین فرهنگ ما را عقب انداخته است و هنوز در گامهای اولیه و در حال آزمون و خطا هستیم. فراستی با انتقاد از اینکه این آزمون و خطا همچنان در سینمای ما ادامه دارد و بها ندادن به نقدهای سینمایی از دیگر مشکلات ماست، افزود: متاسفانه فرهنگ نقد در بحث سیاست، اقتصاد و هنر را برنمیتابیم و همین موضوع موجب عقب ماندگی ما میشود، چرا که چیزی بیرون از نقد اتفاقنمیافتد. مترجم و منتقد سینما ادامه داد: فرماندهان شاخص در جنگ بسیار داریم ما افرادی داریم که میخواهیم با آنها زندگی کنیم و فیلم ساز با خودآگاه و ناخودآگاه این شخصیت مانوس میشود و همین موجب میشود تا آن شخصیت فرم بگیرد و به همان میزان میتوان کاراکتر را به نمایش درآورد.
وی افزود: هیچ چیزی بیرون از نقد اتفاق نمیافتد و پرسش و نقد باید کرد تا بتوان قدم برداشت وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد، امروز بیخود نگوییم وضعیت ما خوب است، وضعیت ما در فرهنگ بد است. سردبیر مجله فرم و نقد با بیان اینکه در حال تکرار گذشته هستیم؛ البته گذشته را نمیتوانیم تکرار کنیم، بلکه از آن عقب میرویم، گفت: نادر طالبزاده پیش از اینکه هنرمند باشد، آدم سیاسی حرفهای با رسانه بود و هیچ کسی اندازه نادر طالبزاده آدم رسانهای انقلاب ما نبود.
وی افزود: ما تا محفلهایی را نداشته باشیم که بحث نظری در آن باشد و آرام آرام با زحمت اینها بارور شوند به جایی نخواهیم رسید، ما آدم اساسی داریم، اما اینها دستشان به جایی بند نیست. من همینجا پیشنهاد میکنم که در زنجان یک گروه مستندسازی از افرادی که علاقهمند و وارد به کار هستند تشکیل شود و وزیر هم بیاید از شما حمایت کند، اما برای راهاندازی این گروه باید محفلهای هفتگی داشته باشید و در آن مستندهای خوب جهان و ایران از جمله نادر را ببینید.
این منتقد سینما درباره واکنشها به فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: من یکبار گفتم اینجا هم میگویم، این اصلا فیلم نیست، که به آن جبهه میگیرید، این یک اثر مفلوک، حقیر بی همه چیز و بی وطن و غلط است، پس اصلا غلط کرده بتواند به امام رضا توهین کند، اصلا در این حد نیست، از این رو این اندازه حساسیت نیز نیاز نیست.