پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱
برخی بانک‌های بوشهر سپرده‌های موجود را به بانک‌های استان‌های همجوار با سود ۲۱ درصد می‌دهند و به مردم می‌گویند وام نداریم.
شعار سال: حدود ۶۰ درصد سپرده‌های استان بلوکه شده یا حداقل صرف پرداخت تسهیلات به استان نشده است. برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که بانک‌های استان بوشهر سپرده‌های خود را سود ۲۱ درصد دراختیار بانک‌های استان‌های دیگر گذاشته و به مردم می‌گویند تسهیلات نداریم!

خساست بانک‌های بوشهر و عدم نقش آفرینی در توسعه استان حرف امروز و دیروز نیست و گزارش اخیر بانک مرکزی هم بر آن مهر تایید زده است.

در گزارش اخیر بانک مرکزی که تا مربوط به سال گذشته است، مشخص شده بانک‌های استان بوشهر ۴۳ درصد سپرده‌های در اختیارشان را به صورت تسهیلات پرداخت کرده و از این نظر رتبه آخر کشور را دارند.

بانک‌های خسیس بوشهر رکورد زدند! + جدول

این وضعیت در شرایطی می‌باشد که شبکه بانکی می‌تواند ۸۰ درصد منابع خود را تسهیلات دهد و اتفاقا به استناد همین گزارش، نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی کشور ۸۲ درصد می‌باشد. به عبارتی بانک‌های بوشهر حدود ۵۰ با شاخص کشوری فاصله دارند.

طبق همین گزارش، بانک‌های استان در سال گذشته پس از کسر سپرده قانونی، ۸۹۰۶۳۹ میلیارد ریال منابع در اختیار داشته اند که از این میزان ۳۸۹۵۶ میلیارد ریال را تسهیلات پرداخت کرده اند.

به عبارت ساده تر، ۵۷ درصد منابع بانکی استان صرف پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاری به استان نشده تا از آنجا مستقیم به پایتخت رود.
 
بانک‌های خسیس بوشهر رکورد زدند! + جدول

سپرده بوشهری‌ها را به استان‌های دیگر قرض می‌دهند!

چندی پیش مدیرکل کار، تعاون و رفاه استان بوشهر پرده از خسیس بازی بانک‌های استان برداشته و گفت: برخی بانک‌های بوشهر با این توجیه که خود را با مردم و پرونده‌های انفرادی درگیر نکنند، بخش زیادی از سپرده خود را به بانک در استان‌های همجوار با سود بالاتر می‌دهند. وقتی هم مردم به شعب بانکی بوشهر مراجعه می‌کنند می‌گویند وام نداریم با سهیمه تمام شده است!

مصدق کشاورزی ادامه داد: در بررسی پنج ساله تسهیلات پرداختی در استان، میانگین آن ۴۵ درصد منابع در اختیارشان بوده و همواره رتبه آخر کشور را داشته ایم که نشان می‌دهد بانک‌های استان در روند توسعه و بهبود کسب و کار بوشهر همراهی لازم را ندارند.

بانک‌های بوشهر منابع دارند، ولی تسهیلات نمی‌دهند

از نکات جالب گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد برخی استان‌ها نظیر خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام بانک‌های شان حتی بیش از منابع خود تسهیلات پرداخت کرده اند (بالای ۱۰۰ درصد) و از سقف مجاز بانک مرکزی (۸۰ درصد سپرده ها) نیز بیشتر است.

این گزارش پرسش‌های زیادی را درباره عملکرد نظام بانکی استان بوشهر مطرح می‌کند، از جمله اینکه آیا نباید نسبت منطقی بین سهم هر استان از مانده تسهیلات و سپرده‌ها ایجاد شود؟ و این وسط تکلیف استان‌هایی همچون بوشهر که در کنار داشتن منابع دستشان از گرفتن تسهیلات برای سرمایه گذاری کوتاه است و رتبه آخر کشور دارند چه می‌شود؟

قطعا باید یکی از اولویت‌های استاندار رسیدگی به خسیس بازی بانک‌های استان باشد و نکته مهمی که مدیرکل کار استان افشا کرده مبنی بر اینکه سپرده‌های استان را بجای تسهیلات به مردم، با سود بالاتر به بانک‌های استان‌های دیگر می‌دهند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار:۳۰ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۶۴۹۳۳، www.pgnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین