پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
شنیدن صدای زلزله در زیر آب بدلیل چگال بودگی بیشتر نسبت به هوا، از شدت بالاتری برخوردار است. این صدا بعضا می‌تواند باعث وحشت ماهی‌ها شده و آن‌ها را وادار به پریدن به روی آب کند. در زلزله اخیر کیش، همزمان چند غواص در سایت سازه‌های دریایی مشغول فعالیت بودند و با صدای وحشتناک زلزله روبرو شدند.
شعار سال: شنیدن صدا‌های زیر آب توسط هیدروفون (میکروفون آبی) امکان پذیر است. میکروفن‌های آبی می‌توانند چند منظوره یا تخصصی باشند. میکروفن‌های چند منظوره که تمامی صدا‌ها را ضبط می‌کنند، عموما توسط غواص به زیر آب برده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در برخی از موارد لازم است که میکروفن آبی، تنها اقدام به ضبط صدا‌های خاص نموده و از ضبط سایر صدا‌ها به کمک هوش مصنوعی پرهیز کند.

در تحقیقات اکوسیستم یا تحقیقات اکولوژی که در آن نیازمندی به محیط‌های بکر بدون حضور انسان وجود دارد، میکروفون‌های آبی تخصصی مجهز به هوش مصنوعی، هر بار پس از ثبت امواجی که به کار پژوهشگران می‌آید، بطور خودکار روی سطح آب قرار می‌گیرند و داده هایشان را از طریق ماهواره برای مراکز تحقیقاتی می‌فرستند.
یکی از صدا‌هایی که دانشمندان بشدت متمایل به ضبط آن در زیر آب هستند، صدای زلزله است. در هنگام وقوع زمین لرزه‌های نیرومند و قبل از ایجاد شوک اصلی، صدا‌هایی از اعماق زمین شنیده می‌شود که می‌تواند دلیل آن شکستن سنگ‌ها در اعماق باشد. این صدا بشکل بسیار تشدید شده تری در زیر آب شنیده می‌شود. صدایی که بعضا بدلیل مهیب بودنش باعث هراس ماهی‌ها شده و آن‌ها را وادار به پرش بر روی آب و یا انداختن خود به روی خشکی می‌کند (نظیر حالت عبور قایق موتوری از برخی انهار و ایجاد هراس برای آبزیان و پریدن ماهی‌ها به بیرون از آب).
تعداد بازدید : 320
همزمان با وقوع زلزله پرقدرت چند روز پیش جزیره کیش، چند غواص در سایت سازه‌های دریایی مشغول غواصی بودند. روایت می‌کنند که صدای مهیب زلزله در زیر آب به شدت بلند و دلهره آور بود، به حدی که مجبور گردیدند گوش هایشان را با دست نگه دارند. ادعا می‌کنند که، چیز غیر عادی وجود نداشت و فقط صدای زلزله بسیار بلند و مهیب بود.
صدای زلزله در زیر آب دریا و بیرون پریدن ماهی‌ها
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین