پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
صورت‌های مالی منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس نشان دهنده فروش زمین‌هایی با مجموع مساحت ۳.۳ میلیون متر در سال ۹۹ است.
شعار سال: تاکنون صورت‌های مالی بیش از ۳۷۰ شرکت زیر مجموعه نهاد‌های دولتی منتشر شده است. سال‌ها عدم انتشار عمومی گزارشات این شرکت‌ها در خصوص وضعیت خود انتقادات فراوانی را به وجود آورده بود که سرانجام در بهار ۱۴۰۱ بخشی ازصورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال قرار گرفت.

در این گزارش به بررسی مهم‌ترین نکات صورت‌های مالی یکی دیگر از این شرکت‌ها پرداخته شده است.

سازمان منطقه آزاد تجاری ارس
سازمان منطقه آزاد ارس ابتدا در منطقه جلفا، نوردوز و خداآفرین در شمال غربی کشور شروع به کار کرد، اما بر اساس تصویب نامه مورخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ هیات وزیران این محدوده به وسعت ۷۱ هزار هکتار در محدوده جلفا-هادیشهر-مرند، سیه رور-ایری، نوردوز و خداآفرین تعیین شد.

فعالیت اصلی آن سازمان طبق ماده ۵ اساسنامه آن عبارت است از: انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازار‌های جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالا‌های صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

این سازمان در مجموع دارای ۹۳۶ پرسنل شامل ۲۱۰ شاغل در سازمان، ۱۱ شاغل مامور در سازمان و ۷۱۵ شاغل طرف قرارداد با تعاونی خاص کارکنان سازمان منطقه آزاد ارس است.

وضعیت سود و زیان سازمان منطقه آزاد ارس

صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ این سازمان حاکی از سودده بودن آن است. در مجموع این سازمان در سال مورد اشاره، ۳۰۴ میلیارد تومان درآمد داشته که مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان آن سود خالص بوده است.
 
 
فروش ۳ میلیون متر زمین در منطقه آزاد ارس با قیمت میانگین متری ۱۶ هزار تومان؟

درآمد منطقه آزاد ارس از کجا است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قابل توجه سود خالص این سازمان طی سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بخش عمده‌ای از درآمد این سازمان به میزان ۲۴۴ میلارد تومان مربوط به درآمد‌های امور گمرکی و ترانزیت کالا بوده است که بنابر یادداشت توجیهی شماره یک جدول ۵ گزارش سازمان حسابرسی، بیشتر درآمد این محل به مبلغ ۲۳۷ میلیارد تومان از محل عوارض واردات کالا به کشور بوده است.

این درامد در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸۸ با رشد ۱۰۰ میلیارد تومانی همراه بوده است. حسابرسان سازمان بازرسی در اینباره نوشته اند: این افزایش ناشی از افزایش واردات توتون و متعلقات سیگار و کالا‌های دارای تعرفه‌های گمرکی بالا و استفاده از سهمیه منطقه آزاد ماکو است.

فروش چند میلیون متر زمین!

بخشی از درآمد این سازمان ناشی از زمین فروشی در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان بوده است. این مبلغ تنها ۱۷ درصد از درآمد ۳۰۴ میلیارد تومانی سازمان را به خود اختصاص می‌دهد، اما آنجا این مسئله اهمیت پیدا می‌کند که یادداشت توجیهی شماره ۲ جدول ۵ درآمد‌های عملیاتی سازمان، گفته شده که این مبلغ در ازای فروش ۳.۳ میلیون متر مربع زمین با کاربری‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و کشاورزی بوده است.

به طور کلی می‌توان با احتساب درآمد ۵۴.۴ میلیارد تومانی سازمان از این محل گفت هرمتر زمین به مبلغ ۱۶ هزار و دویست تومان فروخته شده است. بررسی دقیق‌تر زمین‌های فروخته شده به تفکیک جدول اعلامی سازمان حسابرسی در صورت مالی منطقه آزاد ارس به شرح زیر است:

فروش ۳ میلیون متر زمین در منطقه آزاد ارس با قیمت میانگین متری ۱۶ هزار تومان؟

اطلاعات این جدول در خصوص سال ۱۳۹۸ نیز قابل توجه است چراکه میزان ۳.۹ میلیون متر زمین به قیمت ۵۰.۸ میلیارد تومان فروخته شده است یعنی به طور میانگین هر متر زمین با قیمت ۱۳ هزار تومان به فروش رفته است.

بررسی دقیق‌تر زمین‌های فروخته شده در سال ۱۳۹۸ به تفکیک جدول اعلامی سازمان حسابرسی در صورت مالی منطقه آزاد ارس به شرح زیر است:

فروش ۳ میلیون متر زمین در منطقه آزاد ارس با قیمت میانگین متری ۱۶ هزار تومان؟

نکته جالب اینجا است که قیمت میانگین هرتر زمین صنعتی در سال ۱۳۹۸ از قیمت میانگین هرمتر زمین صنعتی در سال ۱۳۹۹ بیشتر بوده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۸۹۶۳، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین