پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد سازمان منطقه آزاد تجاری -صنعتی کیش در سال ۱۳۹۹ به دلیل آنچه که عدم امکان کشف قیمت به دلیل شیوع کرونا خوانده است، مقادیر زیادی زمین را با نرخ سال ۱۳۹۸ فروخته است.
شعار سال:تاکنون صورت‌های مالی بیش از ۳۷۰ شرکت زیر مجموعه نهاد‌های دولتی منتشر شده است. سال‌ها عدم انتشار عمومی گزارشات این شرکت‌ها در خصوص وضعیت خود انتقادات فراوانی را به وجود آورده بود که سرانجام در بهار ۱۴۰۱ بخشی ازصورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال قرار گرفت.

در بخش هفتم این گزارش به بررسی مهم‌ترین نکات صورت‌های مالی یکی دیگر از این شرکت‌ها پرداخته شده است.

منطقه آزاد تجاری -صنعتی کیش
سازمان منطقه آزاد کیش با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. بر اساس مصوبه آذر ۱۳۸۹ جزایر هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک نیز ه منطقه آزاد کیش ملحق شدند که به همراه چندشرکت فرعی، سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش را تشکیل می‌دهند.

بر اساس اسناد موجود، فعالیت اصلی این سازمان تسریع در امور زیر بنایی، عمران و آبادی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و تنطیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازار‌های جهانی، صادرات کالا‌های صنعتی و ارائه خدمات عمومی است.

تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد پرسنل کل سازمان در صورت‌های مالی این شرکت ۳۰۳۴ نفر ثبت شده است که از این تعداد ۵۵ نفر رسمی، ۱۳۴۸ نفر قرارداد معین، ۱۳۵۰ نفر پیمانکاری، ۲۶۱ نفر پرسنل بیمارستان و ۲۰ نفر پرسنل قراردادی اپراتور هستند.

سود و درآمد منطقه آزاد کیش چقدر است؟

صورت‌های مالی نشان دهده سود خالص چندصد میلیاردی سازمان است. بنا بر صورت سود وزیان تلفیقی کل سازمان در گزارش سازمان حسابرسی که در سامانه کدال منتشر شده است، در پایان سال ۱۳۹۹ این سازمان توانسته است با ۵۰ میلیارد تومان رشد، سود خالص ۹۵۶ میلیارد تومانی رقم بزند.

همچنین کل درآمد عملیاتی منطقه آزاد تجاری -صنعتی کیش در سال مذکور، ۳.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

زمین های جزیره کیش در سال 99 به قیمت سال 98 فروخته شدند!+ جزییات قرارداد ها و اسامی شرکت هایی که زمین ها را خریداری کردند

درآمد منطقه آزاد کیش از کجا است؟

همانطور که گفته شد، درآمد‌های منطقه آزاد تجاری -صنعتی کیش مبلغ قابل توجهی است که باید دید این درآمد ناشی از چه عملیاتی مبتنی بر وظایف سازمان است.

بر اساس جدول شماره ۵ گزارش سازمان حسابرسی، ۵۸ درصد درآمد عملیاتی این سازمان، فقط ناشی از فروش زمین و مستحدثات بوده است.

در یاداشت توضیحی شماره ۱ این جدول آمده است: «نرخ گذاری و نحوه فروش زمین‌ها بر اساس مصوبات کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی زمین تعیین و به فروش می‌رسد. فروش زمین از طرف سازمان با ارائه طرح از طرف خریدار، احراز تمکن مالی وی و تصویب در کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی زمین صورت می‌پذیرد.».

اما نکته قابل تامل در بند بعدی این یادداشت نهفته است که می‌گوید: «در خصوص نرخ گذاری زمین که عمدتا با کاربری هتل در سال ۱۳۹۹ انجام پذیرفته است، به استناد صورت جلسه نرخ گذاری مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو پرواز‌ها به جزیره کیش، امکان کشف قیمت واقعی زمین وجود نداشته و در جهت جلوگیری از تضییع حقوق متقاضیان خرید زمین و تاثیر نامطلوب بر قیمت‌ها و اقتصاد جزیره کیش، واگذاری‌ها تا جلسه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ بر اساس نرخ‌های سال ۱۳۹۸ انجام شده است»

با توجه به این نوع واگذاری و قیمت گذاری، به بررسی معاملات صورت گرفته می‌پردازیم.

بر اساس یادداشت توجیهی شماره ۴ سند شماره ۵ گزارش سازمان حسابرسی، فروش مستحدثات و زمین سازمان عمدتا به افراد زیر صورت گرفته است:

۱- شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش

زمین یا مستحدثه واگذاری شده به این شرکت متراژی برابر با ۱۰۷ هزار و ۹۹۱ متر داشته است که در ازای آن مبلغی بالغ بر ۵۷۹ میلیارد تومان اخذ شده است یعنی برای هر متر زمین با کاربری چندمنظوره، مبلغی حدود ۵.۴ میلیون تومان به عنوان نرخ در نظر گرفته شده است.

شرکت خریدار این زمین، در وبسایت خود نوشته است: «صد در صد سهام آن متعلق به سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش است» یعنی شرکتی متعلق به سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش از خود سازمان زمینی به نرخ سال ۱۳۹۸ خریداری کرده است. مبلغ این معامله به تنهایی ۴۵ درصد از درآمد سازمان در سال ۱۳۹۹ تشکیل می‌دهد یعنی درامدی ناشی از فروش به زیر مجموعه ها!

۲-شرکت آنای کیش

زمین یا مستحدثه‌ای به متراژ ۲۴ هزار متر با کاربری خدماتی به این شرکت واگذار شده است. با توجه به مبلغ معامله که ۸۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بوده است به ازای هر متر ۳.۶ میلیون تومان پرداخت شده است.

این شرکت متعلق به بخش خصوصی است که از دهه ۷۰ در کیش مشغول به فعالیت است. اعضای هیات رییسه این شرکت عبارتند از عبدالله بادین، نصرالله حاتمی و عزیزالله حاتمی. این سه نفر در هیات مدیره شرکت‌های دیگری با نام‌های چایلاق کیش و توسعه تاسیسات گردشگری آذر کوشک آنا حضور مشترک دارند. این شرکت‌ها علی رغم اینکه در کیش فعالیت دارند، دارای دفاتری در تهران هم هستند.

۳- شرکت الماس تابان

زمین یا مستحدثه‌ای با متراژ ۱۵ هزار متر به مبلغ ۱۰۸.۱ میلیارد تومان به این شرکت با کاربری چندمنظوره واگذار شده است یعنی به ازای هر متر مربع حدود ۷.۲ میلیون تومان نرخ تعیین شده است. با توجه به عدم درج نام کامل این شرکت در گزارش سازمان حسابرسی و وجود نام‌های مشابه، از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری می‌شود.

۴-شرکت سرمایه گذاری آرمیتاژ

زمین یا مستحدثه‌ای با متراژ ۱۵ هزار متر به این شرکت به مبلغ ۶۴.۱ میلیارد تومان با کاربری خدماتی واگذار شده است که هر متر مربع آن حدود ۴.۲ میلون تومان رقم خورده است.

این شرکت متعلق به سه نفر از یک خانواده است.

۵-شرکت رومینا پارس

این شرکت یک زمین یا مستحدثه‌ای به متراژ ۱۳ هزار و ۷۶۳ متر با کاربری مسکونی و خدماتی به قیمت ۲۸.۹ میلیارد تومان خریداری کرده است یعنی به ازای هر متر مربع حدود ۲.۱ میلیون تومان نرخ گذاری صورت گرفته است. این شرکت متعلق به سه شخص حقیقی است.

۶- شرکت نارگون

۲۲ هزار و دویست متر زمین یا مستحدثه با قیمت هر متر ۱.۲ میلیون تومان با کاربری هتل به این شرکت واگذار شده است که یکی از نازل‌ترین قیمت‌هایی است که در فهرست فروش اموال سازمان منطقه آزاد کیش دیده می‌شود.

اگرچه نام این شرکت نیز به طور کامل درج نشده است، اما با توجه به زمینه فعالیت و محل فعالیت آن تنها دو شرکت با این نام در کیش مشغول فعالیت هستند که هردو شرکت دارای اعضای هیات مدیره مشترک هستند و با بر آنچه که در وبسایت این شرکت‌ها وجود دارد، «در حال ساخت مجتمع‌های لوکس مسکونی و تجاری در شرق کیش» هستند.

۷- پرندیس پارس کیش

۲۱ هزار متر زمین یا مستحدثه به مبلغ هر متر حدود ۱.۲ میلیون تومان نیز به این شرکت به منظور کاربری هتل فروخته شده است.

این شرکت به سه شخص حقیقی تعلق دارد و در اساسنامه آن فعالیت‌هایی همچون هتل سازی قید شده است. اطلاعات بیشتری راجع به این شرکت در دسترس نیست.

۸- برج پولادین آریانی

این شرکت ۱۰ هزار و چهارصد متر زمین یا مستحدثه به قیمت هر متر ۱.۴ میلیون تومان با کاربری هتل خریداری کرده است. این شرکت متعلق به سه شخصیت حقیقی است.

سایر درآمد‌های سازمان منطقه آزاد کیش
همانطور که گفته شد بخش عمده‌ای از درآمد عملیاتی این سازمان ناشی از فروش زمین بوده است، اما در جدول شماره ۵ گزارش حسابرسان درآمد‌های این شرکت از محل‌های دیگری نیز به دست می‌آید. ۵۰۸ میلیارد تومان درآمد ناشی از ارائه خدمات مربوط به اجرای پروژه‌های پیمانی سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش و ... حاصل شده است. همچنین ۳۴۵ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش تور و بلیط، ۶۴ میلیارد تومان درآمد خدمات شهری و ترافیک، ۷۵ میلیارد تومان درآمد بیمارستان، ۱۹۶ میلیارد تومان درآمد ناشی از صدو مجوز و ثبت شرکت‌ها و ۵۵ میلیارد تومان درآمد از طریق اجاره زمین و مستحدثات توسط این سازمان کسب می‌شود که اغلب این موارد از طریق پرداخت هزینه توسط شهروندان ایرانی پرداخت می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۶۴۹۳۹۴، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین