پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۹۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
علیرغم هشدارها، تهدیدها و توصیه‌ها، هواپیمای نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در زمین تایوان، جزیره‌ای که از ماه‌ها پیش محل مناقشه میان چین و امریکا است، فرود آمد. تحریم، انجام رزمایش نظامی، اعلام آماده‌باش، احضار سفیر و... نخستین عواقب این سفر بود.
شعار سال: پلوسی که طی تور آسیایی خود، سه‌شنبه شب وارد تایوان شد، سبب شد تنش‌های میان چین و ایالات متحده امریکا به بالاترین سطح خود برسد. به گزارش سی. ان. ان، دولت پکن در مقابل این اقدام سکوت نکرد و روز گذشته اعلام کرد صادرات شن و ماسه را به تایوان تحریم می‌کند. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد واردات مرکبات و محصولات دریایی نیز تحریم و از میزان مبادلات میان چین و تایوان کاسته خواهد شد.

چین علاوه بر این، سفیر امریکا در پکن را برای ارائه توضیحات و اعلام نارضایتی و اعتراض احضار کرد. طی این دیدار به سفیر امریکا ابلاغ شد، به دولت واشنگتن اعلام شود چین بشدت از این عمل اعلام انزجار کرده و از امریکا انتظار دارد فوراً به اشتباه خود رسیدگی کرده و راهی برای جبران آن پیشنهاد دهد.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز بلافاصله پس از سفر پلوسی، از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داد که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود. طی این رزمایش‌ها، جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ (J-۲۰) شامگاه روز سه‌شنبه به پرواز درآمده و پرتاب‌کننده‌های راکت و موشک نیز به حالت آماده‌باش درآمدند. وزارت دفاع تایوان نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه رزمایش چین این جزیره را به محاصره خود در آورده است، مدعی شد، این مانور و تجهیزات جنگی آن «خبر از هدف پکن برای نابودی صلح و ثبات منطقه‌ای می‌دهد.»

سخنگوی این وزارتخانه در نشست با خبرنگاران تصریح کرد، تایوان سطح امنیت دفاعی خود را افزایش داده و در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

اگرچه پکن بار‌ها پیش از این سفر، از پلوسی خواسته بود در روابط میان چین و تایوان مداخله نکند، اما پس از آنکه پلوسی بی‌توجه به توصیه‌ها وارد تایوان شد، با لحن تندتری خطاب به مقام‌های بلندپایه امریکا اعلام کرد که این سفر تحریک‌آمیز، «تأثیرات سیاسی وحشتناکی» خواهد داشت و پکن در برابر اقدامات امریکا ساکت نخواهد ماند.

معاون وزیر خارجه چین تصریح کرد: «سفر خانم پلوسی به تایوان علیرغم توصیه‌های ما، کار وحشتناکی بود و ما این اطمینان را خواهیم داد که پکن در برابر آن سکوت نخواهد کرد. امریکا باید به تمامیت ارضی کشور ما احترام بگذارد و در روابط چین و تایوان دخالت نکند. تایوان متعلق به چین است و ما ایمان داریم که به آغوش میهن باز می‌گردد.»

در واکنش به این سخنان، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تأکید کرد: «سفر نانسی پلوسی به تایوان در راستای سیاست دیرینه ما در مورد چین واحد است که تغییری نکرده و ما همچنان از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.»

پلوسی: برای برقراری صلح آمده‌ام!
پلوسی که به نظر می‌رسد توجهی به عواقب تصمیمش ندارد، طی اقامت در تایوان با رئیس‌جمهور و اعضای پارلمان این خودمختاری دیدار و اعلام کرد: «این سفر با هدف ترویج صلح و دوستی انجام شده است.»
تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهور تایوان نیز از پلوسی «بابت این سفر و اقدامات قاطعش در حمایت از تایوان در این دوران حساس» قدردانی کرد و گفت: «این جزیره تسلیم تهدید و اقدامات نظامی نخواهد شد. ما می‌دانیم پکن سفر خانم پلوسی را بهانه‌ای برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز نظامی کرده، اما ما در برابر آن ساکت نخواهیم ماند.»

هشدار به انگلیس: پا جای امریکا نگذار!
از سوی دیگر، ژنگ زگوآنگ سفیر چین در انگلیس پس از اینکه روزنامه گاردین خبر داد، کمیته خارجی مجلس عوام انگلیس نیز قصد سفر به تایوان را دارد، در یک نشست خبری در لندن صراحتاً هشدار داد: «سفر قانونگذاران انگلیسی به تایوان مداخله در امور داخلی چین است. ما از انگلیس می‌خواهیم تابع بیانیه مشترک چین-انگلیس باشد و حساسیت پکن درباره مسأله تایوان را دست کم نگیرد و پا جا پای امریکا نگذارد.»

در ادامه واکنش‌ها به این سفر حساسیت‌زا، سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: «انجام این سفر به خوبی بیانگر دامنه مداخله‌های گستاخانه امریکا در امور داخلی سایر کشورهاست که می‌تواند ناقض صلح و امنیت در منطقه شود.»

ونزوئلا، روسیه، فلسطین و سوریه نیز با حمایت از اصل چین واحد، سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان را محکوم کردند. سفری که به نظر می‌رسد سنگ بزرگی در مسیر هموار شدن روابط میان چین و امریکا بیندازد و تصمیمات چین در ۲۴ ساعت نخست این سفر، بخشی از عواقب تصمیم دردسرساز پلوسی است.
تعداد بازدید : 3
 
ویدیویی از لحظه شلیک موشک‌های بالستیک دانگ‌فنگ-۱۵ و دانگ‌فنگ-۱۶ برای هدف قرار دادن اهدافی در شرق سواحل تایوان
تعداد بازدید : 5
 
چین پرتابه‌هایی به تنگه تایوان شلیک کرد

خبرگزاری فرانسه: ارتش چین پرتابه‌هایی به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است که بخشی از رزمایش نظامی چین بوده است.

تنش‌ها در تایوان پس از سفر پلوسی به این جزیره شدت گرفته است. چین تایوان را یک استان خود می‌داند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۱۳ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۷۸۸۷۵۴، www.ion.ir/ و سایر منابع
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
0
0
این آمریکا هم برای تامین منافع اش خیلی عوضی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
0
آخه این زنه رو چرا فرستادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
0
جالب بود دو تا ویدئوی ارسالی، پشا سر هم و دو زاویه دید از یک اتفاق رو نشون می داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین