پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
سازمان فضایی ایران روز یکشنبه با رد ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر استفاده روسیه از ماهواره خیام برای پیشبرد اهداف نظامی خود در اوکراین، تاکید کرد که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی واقع در خاک کشور انجام و صادر خواهد شد. خیام در روز سه شنبه 18 تیرماه به فضا پرتاپ شد.

شعار سال: روابط عمومی سازمان فضایی ایران تاکید کرد ماهواره خیام، ماهواره سنجش از دور و متعلق به ایران است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از آن از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات در خاک کشورمان انجام و صادر خواهد شد.

ماهواره «خیام» که در هفته جاری از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

ادعای بهره‌کشی مسکو از خیام در جنگ اوکراین و پاسخ ایران: همه‌کاره ماهواره خودمان هستیم

تعداد بازدید : 6

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران بوده و مهندسان و محققان ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققان سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور ثالثی امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشور‌ها صحت ندارد.

ادعای بهره‌کشی مسکو از خیام در جنگ اوکراین و پاسخ ایران: همه‌کاره ماهواره خودمان هستیم

درج پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران بر روی پوشش محافظ (Fairing) پرتابگر سایوز در پایگاه بایکونور قزاقستان ،این پرتابگر قرار است ماهواره خیام را صبح سه‌شنبه 18 تیرماه 1401 به فضا پرتاب و در مدار پایین زمین قرار دهد


با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفا صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرز‌ها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده می‌شود و نیرو‌های دفاعی کشور برای رفع نیاز‌های خود مسیر‌های اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند. همانطور که مسیر توسعه ماهواره‌های بومی در کشور یک مسیر غیر قابل حذف و غیر قابل انکار است، همکاری‌های بین المللی نیز نه تنها صنعت فضایی ایران را وارداتی نخواهد کرد بلکه به زودی و با لطف الهی و عزم جدی محققین ایرانی، این صنعت در کشور تبدیل به یک صنعت صادر کننده خواهد شد.

بر اساس اطلاعات تکمیلی بدست آمده، ماهواره سنجشی ایرانی خیام ساعت 10 و 22 دقیقه صبح از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد.

از جمله سوالاتی که درباره این ماهواره مطرح است این است که چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟

ایران در سال گذشته با پرتاب ماهواره کاملا ایرانی «نور 2» با ماهواره‌بر بومی قاصد، در تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین موفق عمل کرد و سپس در گام بعدی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا انتهای سال جاری هدف گذاری شد تا در ادامه کار، به امکان تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا پایان دولت سیزدهم برسیم.بنابراین تجربه موفق ایران در این باره در زمینه ماهواره های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین بوده است و اکنون ماهواره خیام بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

همچنین بنابر اعلام سازمان فضایی ایرانی به دلیل درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند.



تعداد بازدید : 7

تصاویری از لحظه پرتاب ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر سایوز
 
ادعای بهره‌کشی مسکو از خیام در جنگ اوکراین و پاسخ ایران: همه‌کاره ماهواره خودمان هستیم
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۴۸۴۶۸۲۲، www.irna.ir/  سایر منابع
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
0
تا کجا رو دارند تحلیل می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
0
از کجا فهمیدند و ادعا کردند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار

0

0

پربازدیدترین
پربحث ترین