پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
فدا حسین مالکی گفت: طالبان در مورد حقابه هیرمند بازی در می‌آورند یک روز می‌گویند آب نیست یک روز می‌گویند این حقابه داده می‌شود، اما خبری از پرداخت نیست. به گونه‌ای رفتار کرده اند که ما احساس می‌کنیم اعتماد لازم بین ما و طالبان کمرنگ شده است و اگر این رفتار آن‌ها ادامه داشته باشد این اعتماد سلب می‌شود.
شعار سال: نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در مورد فعالیت طالبان در مرز‌های ایران، گفت: طالبان به دلیل مشکلاتی که در افغانستان دارند، نتوانسته اند هماهنگی و همدلی بین گروه ها، احزاب و اقوام مختلف بوجود بیاورند و ساختار منسجمی ایجاد کنند.
 
فدا حسین مالکی با بیان این مطلب گفت: طالبان نتوانسته‌اند با کشور‌های همسایه براساس معاهداتی که دارند عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده است که علی رغم اینکه در بحث دیپلماسی با طالبان شتاب را بیشتر کند، اما راهکار‌های دیگر را هم داشته باشد. طالبان تا به حال تعرضات زیادی در مرز‌های شرقی ما انجام داده است که خوشبختانه با پاسخ جدی مرزبانی و ارتش ما مواجه شده اند.

وی ادامه داد: طالبان در مورد حقابه هیرمند بازی در می‌آورند یک روز می‌گویند آب نیست یک روز می‌گویند این حقابه داده می‌شود، اما خبری از پرداخت نیست. به گونه‌ای رفتار کرده اند که ما احساس می‌کنیم اعتماد لازم بین ما و طالبان کمرنگ شده است و اگر این رفتار آن‌ها ادامه داشته باشد این اعتماد سلب می‌شود.

مالکی تاکید کرد: ما مجبوریم راهکاری دیگر را در مورد طالبان به کار ببریم که آن‌ها مجبور باشند به قوانین بین المللی و مرز‌ها احترام بگذارند و به تعهداتی که دولت‌های افغانستان که مهمترین آن حقابه هیرمند بوده است متعهد باشند و آن‌ها را اجرایی کنند.

وی گفت: از زمانی که طالبان سرکار آمده اند حقابه هیرمند پرداخت نشده است و قطعا جمهوری اسلامی ایران از این موضوع و حق مردم سیستان کوتاه نمی‌آید. آن‌ها در این موضوع اختلافاتی بین خودشان دارند برخی از آن‌ها موافق پرداخت هستند برخی که گرایش به سرویس‌های امنیتی کشور‌های خارجی دارند مخالف هستند. اما طالبان مطمئن باشند ما از ابزار‌های دیگر برای گرفتن حق و حقوق مان در مورد حقابه هیرمند استفاده می‌کنیم چراکه الان در حوزه سیستان در مورد هیرمند بحران جدی وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به مقامات افغان و‌رابطین شان که با راهبران طالبان ارتباط دارند گفته ایم که ایران نمی‌تواند تحمل کند که مردمش در سیستان زجر بکشند و نتوانند کاری برایشان انجام دهند. قطعا ما از ابزارهایمان برای اخذ این حقوق استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: دریاچه هامون بین دو کشور مشترک است و بیشتر آن در کشور افغانستان است و اگر دریاچه آب داشته باشد به نفع دو کشور است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در مورد اینکه آیا حکومت طالبان در افغانستان در آینده حکومت با ثباتی خواهد بود، گفت: در یکسال گذشته طالبان نشان داده اند که نتوانستند ثبات ایجاد کنند. فرهنگ افغانستان به گونه‌ای است تا اجماع همه اقوام در حاکمیت نباشد یک قوم نمی‌تواند به طور کامل بر افغانستان تسلط داشته باشد. اگر اجماع داخلی در افغانستان ایجاد نشود جنگ‌های داخلی بوجود می‌آید و محملی برای گروه‌های تکفیری می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۵۴۵۰۷، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین