پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
طی روز گذشته شاهد ازدحام زائران در پایانه مرزی مهران بودیم که گرمازدگی برخی زوار را به همراه داشت، امروز نیز با بسته شدن مرز افراد در مسیر و کسانی که در مهران حضور دارند سرگردان شده‌اند. واقعیت این است که زیرساخت‌های شهر مهران و حتی استان ایلام ظرفیت پذیرایی از این‌همه زائر را ندارد و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که ممکن است با این امکانات در شهر مهران مشکلاتی پیش بیاید.
شعار سال: هرساله در آستانه اربعین حسینی صد‌ها هزار زائر حسینی خود را به مرز مهران می‌رسانند تا راهی سفر عتبات شوند، امسال بااینکه پیش‌بینی‌ها حکایت از حضور حداکثری مردم در مراسم اربعین داشت و حتی چند مرز دیگر نسبت به سال‌های گذشته باز شده بود، متأسفانه در مرز مهران همچنان شاهد بی‌نظمی‌هایی بودیم.

در گرمای بالا ۴۵ درجه مهران می‌طلبید مسئولان هر دو طرف مرز خدمات‌دهی بیشتری را برای زائران و مردم فراهم می‌کردند، اما در شرایط به وجود آمده طی دیروز مردم در مرز مهران دچار مشکلات زیادی ازجمله گرمازدگی شدند.

به دنبال این رخداد‌ها رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت که همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران تا اطلاع بعدی بسته هستند.

گزارش خبرنگاران در مرز مهران حکایت از آن دارد که در حال حاضر مرز بسته‌شده و حجم زیادی زائر در شهرستان و مسیر‌های پایانه سرگردان شده‌اند، با توجه به این حجم زوار لزوم نظم دهی و افزایش خدمات‌رسانی ضروری است.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا هم گفته است: به علت مخاطراتی که برای امنیت و سلامت زائرین به وجود آمد همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائرین به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد و از امروز گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد.

با توجه به اینکه مهران یکی از گرم‌ترین شهر‌های کشور است، خدمات‌رسانی به مردم برای پیشگیری از بیماری و گرمازدگی ضروری به نظر می‌رسد.

در حال حاضر مسیر‌های منتهی به مهران نیز بسته‌شده، حجم زیادی از خودرو‌های زائران در جاده‌ها هستند که با توجه به گرمای هوا، خدمات‌دهی به این زائران نیز باید افزایش یابد.

همچنین شاهد برخی تصادف در محور‌های این استان نیز هستیم که نیاز است مسئولان انتظامی استان به جاده‌های استان توجه ویژه داشته باشند.

با توجه به ازدحام جمعیت بی‌سابقه در شهر مهران و به وجود آمدن مشکلات، نیاز است زائران در شهرستان‌های مختلف استان تا زمان تعیین تکلیف مرز اسکان پیدا کنند. اگر تمهیدات لازم و مدیریت مطلوب در این خصوص انجام نگیرد، مشکلات روز گذشته در مهران تکرار خواهد شد.

واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران

این در حالی است که طی گذشته براثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران اربعین حسینی در محور دشت عباس به دهلران ۲۰ نفر مصدوم شدند.

غلامرضا علی‌محمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام  اظهار کرد: با اعلام خبر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران در کیلومتر ۸ محور دشت عباس به دهلران نجات گران پایگاه امداد و نجات دشت عباس به محل حادثه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: مصدوم با تلاش نجات گران هلال‌احمر و با استفاده از تجهیزات نجات، رهاسازی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام افزود: ۲ نفر از مصدومان با آمبولانس‌های هلال‌احمر و مابقی توسط آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

همچنین در طی چند روز گذشته تصادفات جاد‌های منتهی به مرز‌های عراق گزارش شده است.

استاندار ایلام هم از خدمات‌دهی بیش از ۱۷۰ موکب در ایلام به زوار خبر داده است.

و، اما روز گذشته مرز مهران شاهد حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور بود که برای تأمین زیرساخت‌های این مرز قول‌هایی دادند.

ارسال ارزاق به مواکب ارسال و تقویت بیشتر موکب‌های اربعین، اعزام کانکس‌های یخچال دار به استان، تأمین لیفتراک توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات، تهیه یک دستگاه یخ‌ساز هفت تنی، ارسال روزانه ۸۰۰ قالب یخ از همدان به استان ایلام، تأمین اقلام دارویی با هماهنگی انجام‌شده با وزیر بهداشت، اعزام دو هواپیمای آب‌پاش بخشی از نیازمندی‌هایی بود که در جلسه با مخبر تأمین آن قول مساعد گرفت.

احمد وحیدی وزیر کشور هم تأکید کرد که نیازمندی‌های زائران اربعین به‌سرعت تأمین می‌شود.

زیرساخت‌های مهران و ایلام ظرفیت پذیرایی از این‌همه زائر را ندارد

بنابراین گزارش، واقعیت این است که زیرساخت‌های شهر مهران و حتی استان ایلام ظرفیت پذیرایی از این‌همه زائر را ندارد و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که ممکن است با این امکانات در شهر مهران مشکلاتی پیش بیاید.

آخرین اظهارات مسئولان ستاد اربعین حکایت از آن دارد که فعلاً و تا اطلاع ثانوی همه مرز‌ها بسته است، سید مجید میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین گفته است: بعدازاینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بستر‌های لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد که چگونه مرز‌ها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرز‌های عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری‌شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

به هر روی در این شرایط به نظر می‌رسد اولویت با رسیدگی به زائرانی است که در مسیر و پایانه‌های مرزی ازجمله مهران سرگردان هستند تا بیش از این زوار امام حسین (ع) به‌زحمت و سختی نیفتند.

ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به مرز‌های عراق

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور انتظامی کشور که هم اکنون در مرز مهران حضور دارد در خصوص آخرین وضعیت ترافیکی محور‌های مواصلاتی منتهی به مرز‌های ششگانه مشترک با کشور عراق اظهار داشت: در حال حاضر تردد سنگین خودرو‌ها در مسیر‌های منتهی به تمام مرز‌ها را شاهد هستیم.

وی در خصوص وضعیت مرز مهران گفت: مهران وضعیتی بسیار شلوغ‌تر از سایر مرز‌ها داشته و ترافیک بسیار سنگینی در این محور حاکم است تا آنجا که در حال حاضر از ایلام به سمت مهران مسدود شده و حداقل تا صبح این مسیر باز نمی‌شود.

جانشین پلیس راهور انتظامی کشور وضعیت ترافیک در مرز‌های شلمچه، چذابه و سایر مرز‌ها را نیز متراکم و سنگین ارزیابی کرد.

پلیس: وضعیت زوار در پایانه‌های مرزی نگران کننده بود

سردار محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در رادیو اربعین به تشریح آخرین وضعیت حضور زوار در مرز‌های عراق اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از وضعیتی که در مرز خسروی به وقوع پیوست و وضعیت نگران‌کننده‌ای را به دلیل عدم خدمت دهی مناسب در طرف عراقی، ظرفیت نامناسب در حمل و نقل، کندی کار و به خصوص آفتاب و گرمای هوا شاهد بودیم که سلامت زوار را به خطر انداخت، دستگاه دیپلماسی وارد کار شده و در نهایت با همکاری طرف عراقی در آن موقع قضیه حل شد.

سردار شرفی تصریح کرد: دیشب در مهران نیز شاهد کندی خدمات، نبود حمل و نقل عمومی، نبود خدمات و حتی آب در آن سوی مرز بودیم که شرایط خطرناکی را به وجود آورد و زوار را دچار ناراحتی تنفسی کرد در صورتی که امداد و نجات نیز در آن طرف ضعیف بود.

وی افزود: در سفری که وزیر کشور و مسؤولان به کشور عراق داشتند، تعهداتی گرفته شد، اما این تعهدات عملی نشد و شرایط نگران کننده باز هم به وجود آمد که در نهایت با توجه به شرایط موجود، ساعت یک بامداد جلسه اضطراری ستاد اربعین تشکیل شد.

سردار شرفی اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که فعلاً زواری که هنوز سوار اتوبوس نشده‌اند، بلیت‌های شان صادر نشده و وجوه به آن‌ها استرداد شود.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تصریح کرد: افرادی هم که در مسیر هستند به خاطر سلامت و حفظ ایمنی و کرامت خود از مراجعه به مرز‌ها خودداری کنند.

سردار شرفی در خصوص وضعیت افرادی که هم اکنون در پایانه‌های مرزی حضور دارند، اعلام کرد: آن‌هایی که در پایانه‌های مرزی هستند، صبوری کرده و با مأموران پلیس همراهی کنند تا بتوانیم در ادامه با شرایط ایمن، کار خروج آن‌ها را انجام دهیم.

وی گفت: شرایط مهران فعلاً مدیریت شده است، اما در باشماق نیز عبور زوار به خاطر نبود سیستم حمل و نقل ناراحت کننده است و شرایط خیلی خوبی نیست به خصوص برای کودکان، زنان و افرادی که بیمار هستند؛ چرا که فضا به شدت نگران کننده است.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا به زوار توصیه کرد که سفر خود را به تعویق انداخته و اجازه دهند فضا رصد شده و اگر شرایط مهیا شد با اطلاع رسانی به مرز‌ها مراجعه کنند.

سردار شرفی گفت: در حال حاضر طبق دستور هیچگونه گذرنامه تمدید نشده و برگ گذر ویژه اربعین نیز صادر نخواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار:۱۸ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۹۴۰۹۹، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین