پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۳۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، گفت: عضویت رسمی ایران در شانگ‌های در نشست سمرقند مشخص خواهد شد. این صحبت توسط رئیسی در فرودگاه و قبل از آغاز سفر خود به ازبکستان هم مورد تائید قرار گرفته است. برخی از منتقدین ، تاکید خاص برای کار کردن روی دوگانه افغانستان- ترکمنستان ، برای رسیدن به ازبکستان دارند.

شعار سال: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در آستانه سفر روز چهارشنبه سید ابراهیم رئیسی به ازبکستان برای حضور در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، گفت: عضویت رسمی ایران در شانگ‌های در نشست سمرقند مشخص خواهد شد.  مهدی صفری دوشنبه شب در گفت‌وگویی اظهار کرد: وزارت امور خارجه در این مدت ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرارداد در این زمینه با هماهنگی دیگر ارگان‌ها تنظیم کرده است.

مشروط شدن عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای در نشست سمرقند
وی با بیان اینکه رئیس جمهور علاوه بر حضور در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، سفری دوجانبه به ازبکستان خواهد داشت، گفت: روابط با ازبکستان رشد بسیار خوبی داشته است و حدود ۱۸ تا ۲۳ سند در بخش‌های انرژی و… برای امضا آماده شده است؛ البته ممکن است تعداد این اسناد بیشتر هم باشد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یادآور شد: این سفر می‌تواند بسیار پربار باشد و تجارت ما بعد از این سفر در حوزه ترانزیت جهش بالایی خواهد داشت.

صفری تصریح کرد: ازبکستان یکی از کشور‌های واسطه ترانزیت ریلی و جاده‌ای است و می‌توانم بگویم بیشترین کامیون‌های ما به مقصد قزاقستان و ازبکستان و قرقیزستان از ازبکستان عبور می‌کنند. وی ادامه داد: در زمینه ریلی دو مسیر داریم یکی مسیر قزاقستان _ ترکمنستان _ ایران و دیگر مسیر قزاقستان _ ازبکستان _ ترکمنستان و سرخس است؛ بنابراین ازبکستان هم از لحاظ ترانزیت ریلی برای ما مهم است، اما از لحاظ کامیونی (جاده‌ای) اهمیت بیشتری دارد و توافقات بسیار خوبی در این مورد انجام شده و خواهد شد و می‌توانیم محصولات خود را در بخش‌های فولاد و مصالح ساختمانی را به آنجا صادر کنیم.

مشروط شدن عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای در نشست سمرقند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های گفت: حضور ما به عنوان عضو پس از این سفر مشخص خواهد بود. این بار مهمانان زیادی از جمله آذربایجان دعوت شده‌اند و کشور‌های مختلفی اکنون به شکل ناظر و مهمان ویژه شرکت می‌کنند. همچنین حدود ۱۹ کشور در این اجلاس حضور خواهند داشت. اگر شانگ‌های را حتی با ناظران مقایسه کنیم از لحاظ وزن، جمعیت و وسعت خاک و سهم اقتصادی قابل مقایسه با جایی نیست. مثلاً به لحاظ جمعیت هند و چین، از نظر انرژی ایران و روسیه و به لحاظ ترانزیت چین، روسیه و قزاقستان اعضای این پیمان هستند.

مشروط شدن عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای در نشست سمرقند
صفری ادامه داد: در این اجلاس فارغ از مسائل مالی، دو عامل اصلی یعنی ترانزیت و انرژی برای ما در اولویت بالایی قرار دارد و اولویت اول ما ترانزیت است. وی ادامه داد: در چند سال گذشته هیچ قطار چینی از ایران به اروپا ترانزیت نداشته است. این می‌تواند یکی از نکات مثبتی باشد؛ بنابراین موضوع ترانزیت به ویژه از شمال به جنوب برای ما مهم است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: همچنین موضوع انرژی هم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مشتریان خاص خود را خواهیم داشت. کشور‌های چین، هند و پاکستان مصارف انرژی بالایی دارند و ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان هم از مشتریان انرژی ما هستند.

آغاز سفر رئیس جمهور به ازبکستان و تائید صحبت های صفری: 

رئیس جمهور در فرودگاه مهراباد پیش از سفر به ازبکستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی گفت، این سفر به دعوت رئیس جمهور ازبکستان انجام‌ می‌گیرد. در این سفر دیدار دوجانبه رسمی با روسای کشور ها خواهیم داشت. هدف دیگر این سفر شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای است. وی در ادامه گفت: تقویت سیاست همسایگی و تقویت همگرایی و پیوستگی بخشیدن به چند جانبه گرایی از اهداف سفر است. ما در سیاست همسایگی توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم؛ نقش جمهوری اسلامی ایران و حضور فعالش درمنطقه به نحوی که با زیر ساخت هایی که در آسیا و کشور های همسایه وجود دارد را دنبال می‌کنیم تا از قدرت و توان اقتصادی و نظام‌پولی و بانکی و همه ظرفیت هایی که در منطقه وجود دارد بتوانیم بهترین استفاده را در جهت منافع ملت ایران داشته باشیم.

رئیسی با بیان این جمله که روابط ایران و ازبکستان روابط خوبی است خاطر نشان کرد: این‌میزان از روابط در مبادلات تجاری کافی نیست‌ اکنون‌مرز ۵۰۰‌ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری دو کشور است که در این سه دهه اخیر به بالاترین سطح رسیده است از نظر مسئولین ازبکستان و وزارت خارجه ایران این‌میزان کافی نیست و باید افزایش یابد. ما روابط خود با ازبکستان را در مسایل تجاری و اقتصادی و ترانزیت و حمل و نقل و در حوزه های فرهنگی‌می توانیم ارتقا دهیم. ایران نقش خوبی می تواند در این حوزه داشته باشد .

رئیسی با اشاره به امضای تفاهم نامه ها در این سفر تاکید کرد: تفاهم نامه هایی در این سفر تهیه شده است که در این دیدار دو جانبه این تفاهم نامه ها به امضای دو طرف می‌رسد. ایران در اجلاس گذشته عضویت اش در شانگهای تایید شد و لازم بود در این مدت زمان ، اسنادی که در سازمان وجود دارد مورد بررسی وزارت خارجه و بخش حقوقی قرار بگیرد که به تصویب دولت رسید و مراحل قانونی خود را طی کرد.
 
مشروط شدن عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای در نشست سمرقند
رئیس جمهور گفت: از اقدامات‌مهم در این اجلاس قطعی شدن این اسناد است و مسیر حقوقی که باید این استاد طی کند را پیگیری می کنیم. از اقداماتی‌که در این سفر در حاشیه اجلاس شانگهای صورت می‌گیرد دیداری است که با سران‌کشور های شرکت کننده در اجلاس برنامه ریزی شده است، این دیدارها ها به توسعه روابط ایران با کشور های منطقه کمک می کند و درمذاکرات به مسائل منطقه ای و بین المللی و دوجانبه اشاره میکنیم تا نقش ایران در منطق و جهان بیش از گدشته شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۰۴۷۱۶، www.imna.ir / سایر منابع 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
0
0
مسیر ترکمنستان رو چکار می کنید.؟ باید دو گانه افغانستان ترکمنستان رو کار کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین