پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
ستون‌های آفرینش یکی از مشهورترین و الهام‌بخش‌ترین تصاویر نجوم مدرن بوده که از مناره‌های عظیم گاز و غبار بین‌ستاره‌ای تشکیل شده و در آن، حجم بالایی ستاره‌های جوان در منطقه‌ای از سحابی عقاب، در صورت فلکی مار، در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از زمین، در حال شکل‌گیری هستند. بعد از انتشار تصاویر اولیه توسط هبل در ۱۹۹۵، حال جیمز وب، تصاویر حیرت آوری از آن را منتشر کرده است.

شعار سال: یکی از مشهورترین و الهام‌بخش‌ترین تصاویر نجوم مدرن، که مناره‌های عظیم گاز و غبار بین‌ستاره‌ای به نام ستون‌های آفرینش را آشکار می‌کند، توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب با عمق، وضوح و رنگ‌های بیشتری به تصویر کشیده شده است. دلیل این نامگذاری این است که گاز و ذرهٔ کیهانی در حال آفرینش ستاره‌های جدید هستند و در عین حال نور ستارگان تازه تشکیل شده‌ای که در نزدیکی قرار دارند در حال فرسایش آن‌ها می باشند. نمای جدید ستون‌ها که اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط تلسکوپ فضایی هابل مشهور شد، روز چهارشنبه، سه ماه پس از پرده‌برداری از مجموعه عکس‌های کیهانی وب، توسط ناسا رونمایی شد.

 
از ستون‌های آفرینش چه می‌دانید + تصاویر
این تصاویر طلسم‌کننده، ستون‌های عظیم و بلندی از ابر‌های متراکم از گاز و غبار را نشان می‌دهند که در آن ستاره‌های جوان در منطقه‌ای از سحابی عقاب، در صورت فلکی مار، در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از زمین، در حال شکل‌گیری هستند.ناسا در توضیح این عکس اعلام کرد: این دیدگاه جدید به محققان کمک می‌کند تا مدل‌های تشکیل ستاره‌ها را با شناسایی تعداد بسیار دقیق‌تر ستاره‌های تازه‌تشکیل‌شده، همراه با مقادیر گاز و غبار در منطقه، اصلاح کنند. ستون‌ها از مولکول‌های هیدروژن سرد و ذرات کیهانی تشکیل شده‌اند که با پرتو فرابنفش ستاره‌های نسبتاً نزدیک و داغ در حال تبخیر نوری photoevaporation هستند. طول ستونی که در سمت چپ قرار دارد به شش تا هفت سال نوری می‌رسد. پیش آمدگی‌هایی که در نوک انگشت مانند ابرها به چشم می‌خورند از منظومهٔ خورشیدی ما بزرگ‌ترند.
 
از ستون‌های آفرینش چه می‌دانید + تصاویر
 
بعضی از صاحب نظران بر اساس تصویر‌های رصدخانهٔ فضایی هرشل و ابری از ذرات داغ که در همسایگی ستون‌های آفرینش نشان داده شده معتقدند که به نظر موج شوک یک ابرنواختر است. ظاهر این ابر گویای آن است که این منظره ۶٬۰۰۰ سال است که از بین رفته و با توجه به فاصلهٔ ۷٬۰۰۰ سال نوری ستون‌های آفرینش از زمین، تصویر این تخریب، ۱٬۰۰۰ سال دیگر برای ما قابل مشاهده خواهد بود.

این تصویر به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شد که بر روی اشیاء روزمره از تی شرت تا لیوان قهوه نقش بسته بود. این ستون‌ها که در سال ۲۰۱۴ توسط اپتیک‌های نور مرئی هابل برای ایجاد صحنه‌ای واضح‌تر و گسترده‌تر مورد بازبینی قرار گرفتند، توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در طیف مادون قرمز با شفافیت بیشتر آماده شدند و ستاره‌های بیشتری را در معرض دید قرار دادند و در عین حال خطوط جدیدی از گاز و ابر‌های گرد و غبار را نشان دادند.

تلسکوپ مادون قرمز ۹ میلیارد دلاری جیمز وب با همکاری آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و ناسا در طول نزدیک به ۲۰ سال توسط توسط غول هوافضا نورثروپ گرومن ساخته و در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد. یک ماه بعد در مدار خورشیدی نزدیک به ۱ میلیون مایل از زمین به مقصد رسید و انتظار می‌رود به دانشمندان برای نگاه کردن دورتر و عمیقتر به کیهان انقلابی در نجوم ایجاد کند.
 
تعداد بازدید : 34
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۶۳۹۸۳، fa.shafaqna.com/ و سایر منابع
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
0
0
بنام نامی خدا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین