پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
شنیده‌ها و برخی شواهد نشان می‌دهد که سرویس “گوگل پلی استور” که مدتی دچار محدودیت و سپس رفع فیلتر شده بود، بار دیگر در ایران مسدود شده و این بار این محدودیت به صورت تمام و کمال انجام شده است. برخی می گویند این اتفاق که گوگل پلی استور به طور کامل در ایران فیلتر شد، مربوط به اخطار امنیتی گوگل به کاربران برای پاک کردن روبیکا است. البته این یک فرضیه است و به دلیل همزمانی این دو اتفاق مطرح می شود.
شعار سال: گوگل‌پلی در پیام به کاربرانی که قصد نصب برنامه «روبیکا» را داشته‌اند، آن را بدافزار جاسوسی شناسایی و اعلام کرده این برنامه «در تلاش است از داده‌های شخصی‌تان مانند پیامک‌ها، عکس‌ها، صوت‌های ضبط‌شده یا سابقه تماستان جاسوسی کند.» همزمان، برخی کاربران مدعی شدند: قبلا cdn گوگل پلی فیلتر شده بود که می‌توانستید اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید، ولی نمی‌توانستید دانلود کنید، ولی حالا اتصال همه سرور‌های گوگل پلی فیلتر شده است. شنیده‌ها و برخی شواهد نشان می‌دهد که سرویس “گوگل پلی استور” که مدتی دچار محدودیت و سپس رفع فیلتر شده بود، بار دیگر در ایران مسدود شده و این بار این محدودیت به صورت تمام و کمال انجام شده است. به هر صورت فعلا باید منتظر اخبار رسمی در این زمینه بود و دید که آیا این هم یک اختلال موقتی است یا به صورت دائمی شاهد مسدودیت Google Play Store خواهیم بود؟
 
آیا «گوگل پلی» به طور کامل در ایران فیلتر شد؟
برخی از منتقدین می گویند که اهمیت فروشگاه نرم افزاری گوگل برای کاربران و یک دستگاه اندرویدی آنقدر بالاست که وقتی برند Huawei از دسترسی به آن محروم شد، فروش آن به قعر جدول سقوط کرد. حال این که ما به صورت خودخواسته این سرویس حیاتی را به روی کاربران ببندیم، یک خودتحریمی بزرگ است. هر چند که با توجه به فیلترشدن تمام پلتفرم‌های ارتباط جمعی محبوب در ایران، فیلترشدن‌های متعدد روی گوشی اکثر کاربران وجود دارد، شاید این فیلترینگ گوگل پلی استور یک معضل بزرگ نباشد، اما باز باید منتظر بازخورد‌های رسمی باشیم.
 
دردسر جدید فیلترینگ اینترنت ایران؛ دیگر نوتیفیکیشن‌ها نمی‌آیند

اگر IP ایران دارید، دریافت نوتیفیکیشن از اپلیکیشن‌ها حتی از اپلیکیشن‌های ایرانی برای شما غیرممکن شده است( نوتیفیکیشن (notification) یا اعلان یک پیام، ایمیل، آیکون یا هر نماد دیگری است که برای جلب توجه شما به موضوع خاصی آن را دریافت می‌کنید). با فیلتر شدن firebase و گوگل پلی، امکان دریافت نوتیفیکیشن در گوشی‌های اندرویدی، حتی از اپلیکیشن‌های فیلتر نشده و ایرانی با IP ایران غیر ممکن شده است.
 
مسدود شدن «گوگل پلی استور» به طور همزمان با اخطار امنیتی نصب روبیکا!
 
داستان ادامه دارد- فیلتر شدن گوگل مپ 
 این خبر در حالی منتشر می‌شود که صبح امروز نیز شماری از رسانه‌ها گزارش دادند که با فیلتر شدن firebase و گوگل پلی، امکان دریافت نوتیفیکیشن در گوشی‌های اندرویدی، حتی از اپلیکیشن‌های فیلتر نشده و ایرانی با IP ایران غیر ممکن شده است.
 
مسدود شدن «گوگل پلی استور» به طور همزمان با اخطار امنیتی نصب روبیکا!
 
گوگل ترنسلیت هم فیلتر شد
برخی از منابع خبر از فیلتر گوگل ترانسلیت یا مترجم گوگل می دهند. واقعا این نوع برخوردها را می توان بعنوان موضع گیری فعال محسوب نمود یا کم اطلاعی از ضررهایی که به کاربران ایرانی زده می شود؟
 
مسدود شدن «گوگل پلی استور» به طور همزمان با اخطار امنیتی نصب روبیکا!+حذف نوتیفیکیشن ها و فیلتر گوگل مپ
 
گوگل دیسکاور هم فیلتر شد
 
خبر می رسد که گوگل دیسکاور روی اینترنت موبایل در دسترس نیست و فیلتر شده است. دیسکاور، یک فید خبری است که گوگل توسط آن، اخبار و مقالات در دسته‌بندی‌های منتخب افراد را روی موبایل به دست آن‌ها می‌رساند. دیجیاتو نوشت که بررسی‌های این رسانه حاکی از آن است که گوگل دیسکاور روی اینترنت موبایل در دسترس نیست و ظاهرا فیلتر شده است.

کافه‌بازار مخالفتش با فیلتر گوگل‌پلی را اعلام کرد

کافه‌بازار با اعلام مخالفتش با فیلتر گوگل‌پلی مدعی شد که هیچ اپ استور ایرانی توانایی جهت حذف برنامه‌های مخرب از گوشی کاربران را ندارد و با فیلتر گوگل پلی، عملا اجازه ناامن شدن و آلودگی سیستم های کاربران ایرانی را می دهیم. در بیانیه کافه بازار آمده است:
کافه‌بازار یا هیچ اپ‌استور دیگر ایرانی توانایی و دسترسی‌های فنی لازم به سیستم عامل اندروید، جهت حذف برنامه‌های مخرب از گوشی کاربران را ندارد؛ در حالی که با وجود Play Protect گوگل، بسیاری از برنامه‌های اندرویدی مخرب در گوشی به صورت خودکار حذف می‌شود و نبودِ این ابزار، آسیبی انکارناپذیر به امنیت دستگاه‌های کاربران ایرانی وارد می‌کند. کافه‌بازار یا هیچ اپ‌استور دیگر ایرانی توانایی تأمین همه‌ نیازهای کاربران را ندارد و تعداد ۴۰۰ هزار برنامه و بازیِ ارائه‌شده در بازار به هیچ عنوان قابل مقایسه با حدود ۳ میلیون بازی و برنامه‌ موجود در گوگل‌پلی نیست؛ کافه‌بازار هم هیچ‌گاه ادعا و تلاشی برای رقابت در این سطح از جامعیت را نداشته است.

ما باور داریم دسترسی به اینترنت و جریان آزاد اطلاعات حق بدیهی مردم است و در کنار سایر ایرانیان، هرگونه محدودسازی دسترسی شهروندان را، چه از سوی دولت‌ها چه شرکت ها، سلب حقوق اولیه می‌دانیم و با آن مخالفیم. پافشاری بر این تصمیم غیرتخصصی و غیرمنطقی، و تصمیم‌های مشابه از جمله مسدودسازی شبکه‌‌های اجتماعی، تبعاتی چون گسترش آسیب‌های امنیتی مختلف در دستگاه کاربران، افزایش کلاهبرداری‌ها به وسیله‌ برنامه‌های مخرب، و قطع دسترسی مردم به برنامه‌ها و ابزارهای مورد نیازشان در دنیای امروز را در پی خواهد داشت.
 
احتمال رفع مسدودی سرویس‌های گوگل در ایران
به‌دنبال محدودسازی اپلیکیشن ایرانی روبیکا در گوگل پلی و اعلام اخطار این مارکت خارجی به کاربران ایرانی این اپلیکیشن، روبیکا نسبت به ارائه نسخه جدید و اصلاح شده این اپلیکیشن اقدام کرد که تاکنون اخطاری از سوی گوگل پلی برای کاربران ارسال نشده است، لذا احتمال می‌رود که در صورت عدم مانع تراشی گوگل برای این سکوی ایرانی، سرویس‌های گوگل که عموما طی روز‌های اخیر در ایران مسدود شده‌اند هم مجددا اجازه فعالیت پیدا کنند.
ماجرا از آنجا شروع شد که در روز‌های گذشته یک اخطار امنیتی از سوی Google Play Protect برای اپلیکیشن روبیکا صادر شد. کاربران روبیکا در برخی مارکت‌های اندرویدی ایرانی هم که متصل به سپر ایمنی گوگل است با پیغام مشابهی مواجه شدند. روبیکا هم با توجه به اینکه در دو ماه گذشته، هیچ‌گونه تغییر فنی در دسترسی‌ها و ساختار‌های امنیتی روبیکا ایجاد نکرده بود، جهت آگاهی از ایراد و رفع مشکل، با گوگل وارد مذاکره فنی شد و گوگل نیز قول مساعد جهت رفع آن داد، اما روبیکا به دلیل آنچه اهمیت افکار عمومی و اعتمادبخشی به جامعه کاربران فضای مجازی اعلام شد، نسبت ارائه نسخه جدید و اصلاح شده این اپلیکیشن اقدام کرد و قابلیت‌های جدیدی همچون «افزودن قابلیت حذف اکانت» را اضافه کرد.
حال باید منتظر ماند تا دید آیا مجددا گوگل پلی نسبت به اعلام اخطار برای کاربران روبیکا اقدام می‌کند یا نسخه جدید روبیکا می‌تواند در این مارکت خارجی ادامه مسیر دهد که احتمال می‌رود که در صورت عدم مانع تراشی گوگل برای این سکوی ایرانی، سرویس‌های گوگل که عموما طی روز‌های اخیر در ایران مسدود شده‌اند، مجددا اجازه فعالیت پیدا کنند
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: فیلتر گوگل پلی ، گوگل پلی فیلتر شد؟ ، اتصال همه سرور‌های گوگل پلی فیلتر شده ، cdn گوگل پلی فیلتر شده ، فیلترینگ ، هشدار برای نصب روبیکا ، روبیکا بدافزار جاسوسی است؟ ، فیلتر سرورهای گوگل پلی ، هشدارهای نصب روبیکا ، روبیکا جایگزین اینستاگرام ، روبیکا نرم افزار جاسوسی است؟ ، روبیکا به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا می کند؟ ، فیلتر گوگل مپ ، غیرفعال شدن نوتیفیکیشن ها با فیلتر گوگل پلی ، فیلتر گوگل ترانسلیت ، فیلتر مترجم گوگل ، فیلتر گوگل دیسکاور ، از دسترس خارج شدن گوگل دیسکاور ، گوگل دیسکاور از دسترس خارج شد ، گوگل دیسکاور فیلتر شد ، گوگل دیسکاور چیست ، اخطار امنیتی گوگل پلی برای نصب روبیکا ، نوتیفیکیشن چیست ، اهمیت دریافت نوتیفیکیشن ، notification ، فیلتر شدن firebase ، مقابله با گوگل برای روبیکا یا ضربه به کاربران ایرانی ، مخالفت کافه بازار با فیلتر شدن گوگل پلی ، فیلتر شدن گوگل پلی و احتمال آلودگی بالا به بدافزارها ، بیانیه کافه بازار ، آسیبی انکارناپذیر به امنیت دستگاه‌های کاربران ایرانی ، بیانیه کافه بازار برای مسدود سازی گوگل پلی ، احتمال رفع مسدودی گوگل پلی در ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین