پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
تلگرام در سال ۱۳۹۶ و قبل از فیلترینگ، ۲۰ میلیون کاربر در ایران داشته که این تعداد در سال ۱۴۰۰ و پس از فیلترینگ، به ۴۹ میلیون کاربر رسیده است. این را محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران در نشست «بررسی اثرات محدود سازی اینترنت بر کسب و کارها» که توسط دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد می‌گوید. راوند ادامه می‌دهد که تلگرام یک بستر است و با بستر‌ها نمی‌توان مبارزه کرد. حال سوالی که به وجود می‌آید اینکه آیا مبارزه با بستر‌ها و پلتفرم‌های این چنینی، نتیجه‌ای دارد؟

شعار سال: گزارش مرکز پژوهش بتا نشان می‌دهد از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید ازپست‌های تلگرامی، رشدی بیش از ۲ برابر داشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلترینگ از اواخر شهریور گسترده‌تر شده و به سختی می‌توان از ابزار‌های تغییر آی‌پی استفاده کرد.

از ۳۰ ام شهریور ماه، اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران فیلتر شدند و برای ساعات بسیاری اینترنت اپراتور‌ها ملی شد؛ علاوه بر فیلترینگ یک سری از پلتفرم‌ها، امکان استفاده از ابزار‌های تغییر IP نیز سخت‌تر از گذشته شده است. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که عملا فیلترینگ شکست خورده و بازدید محتوا‌ها در تلگرام نسبت به گذشته حتی بیشتر هم شده است.

نتایج جدیدترین بررسی انجام شده توسط مرکز پژوهشی بتا که در زمینه داده‌کاوی فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که با وجود فیلتر بودن تلگرام، میزان بازدید از پیام‌ها و پست‌های این پیام رسان از حدود ۱.۲ میلیارد بازدید در بازه زمانی ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور، به حدود ۲.۸ میلیارد بازدید در فاصله ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است.

دردسر تیم فیلتر برای مبارزه با بسترها!
این آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد فیلترینگ شکست خورده و تنها آحاد مردم را وارد چالش‌هایی می‌کند که عواقبی جبران‌ناپذیر دارد و همچنین کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ سنتی و آنلاین را با چالش رو به رو می‌کند. در این میان باید به گزارش شرکت ابر دراک نیز اشاره کرد که در آن آمده فیلترینگ اخیر به سرویس‌ها و سایت‌های دیگر نیز آسیب زده و آن‌ها را با اختلال مواجه کرده است.

گزارش بتا همچنین نشان از محبوبیت تلگرام دارد و زمانی که رقیب آن یعنی واتس‌اپ هم در ایران فیلتر شد، مردم استفاده از تلگرام با قابلیت‌های متنوعش را به پیام‌رسان شرکت متا ترجیح دادند.

تلگرام اگرچه از سال ۹۷ فیلتر شده است، اما با این وجود براساس آخرین آمار‌ها بیش از ۴۰ درصد ایرانی‌ها از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. واتس‌اپ نیز به واسطه فیلتر نبودن و همچنین تعداد بسیار کاربران بین‌المللی توانسته بود جای خود را در میان مردم ایران پیدا کند تا جایی که بر اساس آخرین آمار‌های اعلام شده، ۷۱ درصد ایرانی‌ها از آن بهره می‌بردند.

تعداد بازدید : 6

تلگرام در سال ۱۳۹۶ و قبل از فیلترینگ، ۲۰ میلیون کاربر در ایران داشته که این تعداد در سال ۱۴۰۰ و پس از فیلترینگ، به ۴۹ میلیون کاربر رسیده است.

این را محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران در نشست «بررسی اثرات محدود سازی اینترنت بر کسب و کارها» که توسط دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد می‌گوید.

راوند ادامه می‌دهد که تلگرام یک بستر است و با بستر‌ها نمی‌توان مبارزه کرد. حال سوالی که به وجود می‌آید اینکه آیا مبارزه با بستر‌ها و پلتفرم‌های این چنینی، نتیجه‌ای دارد؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اکو ایران، تاریخ انتشار:۳ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۲۱۵۰، ecoiran.com/ و شبکه شرق،کدخبر:۸۵۸۲۹۹
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین