پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳
برآوردهای سابق درخصوص تورم انتظاری در کشور ،حکایت از رقم حدودا 7 درصدی دارد. این تورم شامل تجربه زیستی افراد و انتظار سنواتی تورم( نظیر گرانی کالا در شب عید، افزایش قیمت طلا بعد از محرم و صفر،افزایش قیمت خانه از برج چهار تا شش سال، ....) می شود. رسانه ها در اثرگذارترین شرایط هم توان تشدید تورم انتظاری در مقابل تجارب زیستی شهروندان را نداشته و تنها از پتانسل محدود در شرایط آغازین برخی از افزایش قیمت ها ( نظیر بازار خودرو و همانند آنها) می توانند برخوردار باشند. همچنین تضارب سه جریان رسانه ای وابسته به دولت ها ، رسانه های مستدل و معقول نویس با رسانه های آشفته، تنظیم گری ناپیدا را در بازار حاکم خواهد کرد. بر این قاعده، این تیتر کیهان را نه وابسته به تحلیل هیات تحریریه کیهان، بلکه متاثر از برنامه های احتمالی گروهی سلیقه محور در نهادی خاص جستجو کنید. داستان نه کیهان است و نه تورم انتظاری. داستان احتمالی بر تشدید برخی از محدود سازی ها قرار دارد. مواردی که در گام دوم انقلاب و به حکم جمهوریت ، اسلامیت و انقلابی بودن نظام، باید با آن برخورد شود. رسانه رکن چهارم دموکراسی و ممانعت کننده از برخی تندروی ها و سلیقه گرایی و هدایت کننده به سمت اولویت ها و فعالیت های سالم و کارآمد است.

شعارسال: روزنامه کیهان نوشت: ما فکر می‌کنیم، «رسانه» یکی از آن دلایل و عوامل است که این توانایی و ظرفیت را دارد، هم به تورم دامن بزند و هم به کاهش آن کمک کند. اگر قائل به وجود پدیده‌ای مثل «تورم انتظاری» باشیم، درک نکته‌ای که در این نوشتار به‌دنبال تبیینش هستیم، راحت‌تر خواهد بود. چه خوش‌مان بیاید چه نه، «رسانه» در ایران، یکی از آن دلایلی است که به اندازه خود در بروز معضلات اقتصادی مثل تورم، نقش داشته و به «تورم انتظاری» دامن می‌زند یا به کاهش آن کمک می‌کند.

اشتباه محاسباتی کیهان در خصوص تورم انتظاری در ایران و نقش رسانه ها

مهم‌ترین چالش و بزرگ‌ترین مشکل دولت سیزدهم، نه وضعیتی است که از دولت قبل تحویل گرفته بلکه، «عوامل بروز این وضعیت» است. «وضعیت بد» و «یک دهه کم‌کاری» را می‌شود با تلاش و کوشش شبانه‌روزی و پس از چند سال سروسامان داد، اما نه وقتی عوامل وضع موجود در فضای یله و رهای مجازی و غیرمجازی از درون و بیرون بدون کوچک‌ترین نگرانی مشغول عملیات و انتحارند. موفقیت دولت انقلابی یعنی پنبه شدن تمام آنچه این طیف طی سال‌ها رشته کرده‌اند.

اینها، راز این همه بداخلاقی سیاسی و رسانه‌ای، سانسور تحولات مثبت و امیدآفرین و نشر دروغ و خبر‌های سیاه است. توسعه اقتصادی یک کشور به مقدماتی نیاز دارد و رسانه‌نما‌هایی که روی اعصاب و روان جامعه رژه می‌روند، سفید را سیاه، خوب را بد و زیبا را زشت و بالعکس جلوه می‌دهند و افزایش تورم و بد شدن معیشت مردم را فرصتی برای احیای خود دیده و برای دامن زدن به آن، دست به هر اقدامی می‌زنند، در پی آنند که توسعه و گشایشی صورت نپذیرد، چه اقتصادی چه غیراقتصادی.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شرق، تاریخ انتشار: 8اردیبهشت1402، کدخبر: 877497، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین