پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر امید رضایی فر، استاد دانشگاه سمنان و مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه منصوب کرد.

شعار سال: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر امید رضایی فر، استاد دانشگاه سمنان و مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه منصوب کرد.

انتصاب دکتر امید رضایی فر بعنوان سرپرست جدید معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف

رضایی فر که در پی استعفای دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، عهده دار سرپرستی این معاونت شده دوره کارشناسی مهندسی عمران را در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه سمنان و دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری این رشته (مهندسی عمران – سازه) را در سال‌های ۸۲ و ۸۶ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پایان برده و پیش از انتصاب به عنوان مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری در آذرماه ۱۴۰۰ به عنوان عضو گروه مقاوم سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عضو گروه پژوهشیتکنولوژی‌های نوین دانشکده عمران دانشگاه سمنان و در سمتهایی، چون مدیر گروه مهندسی سازه، زلزله و مدیریت ساخت و مسوول آزمایشگاه پژوهشی سازه دانشکده عمران دانشگاه سمنان فعالیت کرده است.

عضویت در گروه تدوین آیین نامه پانل‌های ساندویچی نشریه ۳۸۵ سازمان مدیریت و گروه تدوین آیین نامه لرزه‌ای الیاف پلیمری، مدیریت فنی بخش تحقیق و طراحی شرکت سازه‌های پیش ساخته سبک و مدیریت بخش فنی وظرفیت سازی دفتر مرکزی پروژه بازسازی مناطق زلزله زده بانک جهانی در سال ۸۶ از دیگر سوایق اجرایی دکتر رضایی فر است

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفت و گویی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم و رشد تولید گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در صدد است از طریق توسعه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و در نتیجه تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت در بستر دانش بنیان و همچنین مهارت محور کردن فناورانه آموزش عالی نقش اساسی در تحقق شعار سال ایفا کند.

رضایی فر خاطرنشان کرد: اجرایی سازی سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، طراحی و اجرایی سازی اجزای تکمیلی شامل جریان اقتصادی نوین (جان)، جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع (جام) و خاستگاه آموزشی صنعت (خاص) و همچنین ایجاد پیوند همکاری میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دیگر راهکار‌های این معاونت در تحقق شعار سال است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، درخصوص رابطه رشد تولید و توسعه زیست بوم نوآوری افزود: این مهم با نفوذ فناوری در سطح جامعه با ایجاد زمینه‌های اقتصادی از جمله جمع پذیری‌های مالی و سرمایه گذاری‌های خرد و عمومی مهیا می‌شود. توسعه زیست بوم نوآوری با فرهنگ سازی لازم و مردمی سازی اقتصاد می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق رشد تولید بر همین اساس موجب مهار تورم شود. این اتصال بین مصرف و تولید در قالب مشارکت مردمی به عنوان راهکار اساسی برای تحقق همزمان مهار تورم و رشد تولید است که بدون شک مهمترین بخش قابل اتکا در این عرصه موضوعات مبتنی بر فناوری است که می‌بایست قابلیت نوآوری را نیز داشته باشند.

دکتر رضایی فر خاطرنشان کرد: موارد مهمی جهت تسهیل شدن مهار تورم و رونق تولید توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در حال انجام است که می‌توان به بازطراحی بخشی از سامانه نان به عنوان پل ارتباطی میان تقاضای کالا و فناوری کشور‌های دیگر و ظرفیت‌های تولیدی پارک‌های علم و فناوری، معرفی محصولات و نیازمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، توانمندی شرکت‌ها و واحد‌های فناور، تشکیل واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان براساس نیاز‌های جامعه، ایجاد زمینه همکاری‌های فناورانه بین المللی، دوره‌های آموزشی مهارت محور، آغاز فرایند شناسنامه‌دار کردن محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه پیاده‌سازی بستر اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی و همچنین ثبت نیاز‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی جهت انعکاس به ایده‌پردازان کشور اشاره کرد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه‌ها توسط این معاونت افزود: این طرح با پوشش ۳۰ هزار دانشجو در ۹۵ دانشگاه قابل اجرا است و دبیرخانه طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار دارد؛ جامعه هدف این طرح جامعه دانشجویی است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه گفت: برای اینکه دانشجویان بتوانند در امر کارآفرینی موفق باشند می‌توانند توانمندی خود را با آموزش مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی و کار گروهی و همچنین افزایش دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری، در کنار طرح‌های دیگر این معاونت از جمله «طرح دستیار فناوری» با میزبانی پارک‌های علم و فناوری کشور آغاز کنند. تاکنون با مشارکت ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۶۲۱ واحد فناور و بیش از دو هزار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی دوره شش ماهه خود را به مهارت آموزی پرداختند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان علم ایران، تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: 50363، www.isw.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین