پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره برداری رسید.

شعارسال: فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایت‌های دولت سیزدهم صبح روز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

راه آهن بستان آباد-تبریز با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید/اتصال ریلی ایران به اروپا

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون مترمکعب بوده و میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مکعب است.

در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده و راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می‌شود.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز (میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت چهار ساعت برای قطار‌های مسافری و پنج ساعت برای قطار‌های باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطار‌های باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه‌تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که از این میزان اعتبار یک هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم صرف شده است.

طولانی‌ترین تونل راه‌آهن کشور در راه آهن بستان آباد- خاوران قرار دارد و در ساخت سازه‌های این محور روش‌های نوین با استفاده از ابزار و امکانات بومی و دانش مهندسین ایرانی به کار رفته که در نوع خود مثال زدنی است؛ احداث پل قوسی باسمنج به طول یک کیلومتر با استفاده از روش پیشرانی تدریجی یکی از روش‌های اجرایی است که برای اولین بار در احداث پلی در قوس استفاده شده است.

در طول یکسال گذشته و پس از سفر خردادماه سال گذشته رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و این مسیر ۴۴ کیلومتری از بستان آباد - خاوران با تزریق به موقع اعتبارات به صورت ۲ خطه تکمیل شد.

خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز بخشی از کریدور تراسیکا (سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است که با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می‌شود.

کریدور تراسیکا به عنوان مسیری معروف است که کمترین هزینه و زمان را به منظور اتصال کشور‌های آسیای میانه به بازار‌های جهانی و بنادر اروپایی دارد از جمله کشور‌های عضو این کریدور می‌توان به جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ازبکستان و رومانی اشاره کرد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفر‌های استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه‌های استان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

*میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۶۲ درصد است

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحد‌های تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

تعداد بازدید : 5

 

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19خرداد1402، کدخبر: 85134807، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین