پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۶۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
پایانه جدید شرق قرار بود با 200 میلیارد تومان تکمیل شود اما امروز پیمانکار جدید این پروژه می گوید برای تکمیل آن 700 میلیارد تومان نیاز است .

شعارسال: پایانه جدید شرق قرار بود با ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل شود، اما امروز پیمانکار جدید این پروژه می‌گوید برای تکمیل آن ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است. از سال ۹۶ که گفته می‌شد تنها با ۵۰ میلیارد این پروژه تکمیل می‌شود تا امروز که این رقم به ۷۰۰ میلیاردتومان رسیده مدیران وعده داده اند می‌توانند چند ماه این پروژه را که در لیست پروژه‌های ۹۰ درصدی بود تکمیل کنند.

تکمیل پروژه ای که لانه کفتر ها بود

سال ۱۴۰۰، این رقم ۲۰۰ میلیارد بود، اواخر سال ۱۴۰۱ این رقم به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و حالا می‌گویند ۷۰۰ میلیارد تومان. پروژه رها شده و ۲۰ درصد هم عقب گرد داشته است. پیمانکار جدید می‌گوید تنها با تخصیص اعتبار و پول می‌تواند بگوید که چه زمانی پروژه تمام می‌شود. سال گذشته در بودجه سنواتی شهرداری اعتباری برای تکمیل این پروژه پیش بینی نشده بود و قرار بود بخش خصوصی آن را تکمیل کند. مدیران شهری می‌گویند فاز یک پروژه پایانه جدید شرق با اعتبار پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۲ قابل بهره برداری است.

اما پایانه شرق به پروژه‌ای متروکه و فرسوده تبدیل شده است. شیشه‌های دو جداره آن شکسته و به گفته سید جعفر تشکر هاشمی زمانی که قرار بود دوباره فعال شود تنها یک هفته نظافت آن به دلیل زندگی صد‌ها کبوتر در آن زمان برده است.

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران امروز در جریان بازدید از پایانه جدید شرق تهران در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه در طول پنج یا شش سال گذشته و به عبارتی از سال ۹۶ که این پایانه با امکانات محدود قابل بهره‌برداری بود، طرح‌هایی همچون انبارداری، فروشگاهی و فضای گردشگری برایش در نظر گرفته شد و تنها موردی که پیش‌بینی نشد، پایانه‌ای برای مسافران شمال کشور بود.

وی با بیان اینکه قرار بود در سال قبل پایانه آماده شود که به تأخیر افتاد، یادآور شد: امسال اعتباری پیش‌بینی شد و پیگیری‌های خوبی از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت گرفت. پیمانکارانی که مشکل حقوقی داشتند تعیین تکلیف شدند و پیمانکار جدید در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: حداکثر تا ۶ ماه آینده فاز اول به بهره برداری خواهد رسید و حداکثر یک سال نیز برای فاز‌های بعدی پیش بینی شده است.

تشکری هاشمی ضمن ابراز امیدواری از اینکه بتوان این پایانه را در موعد مقرر برای تردد اتوبوس و خودرو‌های سواری آماده کرد، گفت: در بخش اتوبوس تندرو دسترسی به خط یک فراهم خواهد شد. همچنین ۴.۵ کیلومتر از ایستگاه متروی جشنواره تا این پایانه فاصله است که اجرای آن در اولویت قرار گرفته و با راه اندازی این ایستگاه مسافران می‌توانند به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد: اینکه پروژه پسرفت داشته کاملاً مستند است که به دلیل رها شدن پروژه در چهار سال دوره مدیریت پنجم شهری بوده و با طرح‌های متفاوتی که برای آن دیده شد، نگهداری صورت نگرفت و ابنیه و تأسیسات آسیب جدی دیدند؛ به طوریکه ۱۵ تا ۲۰ درصد استهلاک را شاهد بودیم لذا باید علاوه بر تعمیر تأسیسات، اقدامات تکمیلی انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در مرحله اول حفاظت ساختمان در دستور کار قرار گرفت، گفت: برنامه‌ها در شورا بررسی، تدابیر اندیشیده و مصوبات لازم در این خصوص تصویب شد؛ باید معارضین برطرف می‌شد که در دو سال قبل تمام موانع از سوی معاونت حمل و نقل برطرف شده و به عبارتی امروز آغاز بازسازی و تکمیل پایانه شرق است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در دوره قبل ترک فعل صورت گرفته و بیت المال از بین رفته است، افزود: دستگاه‌های نظارتی باید عملکرد مدیران را ببینند و تصمیم‌گیری کنند؛ اما ما اجازه ترک فعل و متوقف ماندن طرح را نخواهیم داد.

وی ادامه داد: شهردار تهران قول داده که عملیات اجرایی این پایانه با جدیت دنبال می‌شود و ما این اطمینان و قول را می‌دهیم که پایانه ۶ ماه آینده با قوت و جدیت به بهره‌برداری خواهد رسید.

تشکری هاشمی افزود: هر هفته روز‌های چهارشنبه نظارت از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و هر ماه یکبار از سوی شورا بازدید از پروژه انجام خواهد شد و در این مسیر با دید حمایتی پیش خواهیم رفت.

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه عمده امور به ابنیه مربوط است گفت: همانطور که گفته شد فاز اول ۶ ماهه به پایان می‌رسد، اما باید پیش بینی شود که هوشمندسازی حمل و نقل در این پایانه به حداکثر برسد و ارتباط با شبکه درون شهری و برون شهری فراهم شود. در استمرار مباحث ابنیه، دیگر موارد مرتبط با ترمینال شرق نیز به تدریج مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جلال بهرامی معاون شهردار تهران هم در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از پایانه مسافربری شرق با بیان اینکه تا ۶ ماه آینده فاز اول افتتاح خواهد شد گفت: در فاز دوم بخشی از ساختمان‌ها ساخته شده و در فاز سوم نیز هیچ یک از ساختمان‌ها ساخته نشده که ارتباطی به ترمینال ندارد و جزو اماکن خدماتی است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه پایانه مشکل حقوقی داشت که منجر به پیشرفت فیزیکی منفی شده بود ادامه داد: باید پیمانکار قبلی تعیین تکلیف می‌شد و مشاور جدید می‌گرفتیم تا طرح به‌روز شود.

بهرامی با اشاره به اینکه سخت‌ترین کار تجهیز کارگاه است که باید انجام می‌شد و این امر را پیگیری کردیم، افزود: ما ترک فعل مدیران دوره پنجم مدیریت شهری را از دستگاه نظارتی پیگیری می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه جابجایی مسافران تا ۶ ماه آینده در این پایانه انجام خواهد شد، تاکید کرد: میزان جابجایی در پایانه قدیم به حداقل خواهد رسید.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکو ایران، تاریخ انتشار: 29خرداد1402، کدخبر: 38334، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین