پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
می گویند اگر قصد ضربه زدن به یک تمدن را دارید به سه گانه زن، خانواده و جوان حمله کنید. سال هاست که نهاد خانواده و گروه جوانان و زنان در این کشور، مورد حمله آندولسی قرار گرفته و در کنار فشارهای اقتصادی و کم توجهی ها به مسائل تربیتی ( خصوصا تربیت دینی)، صدمات زیادی بر ما وارد شده است. آنگه سازمانی مثل صداسیما مشخص نیست که سر و دمش با کدام برنامه می چرخد؟ هیولاوار از بودجه ملی تغذیه می کند و حریصانه به دنبال سلیقه گرایی و فعالیت میلی است. آنقدر عقب ماندگی حرفه ای دارد که حتی غالب برنامه ها به شکل سرانگشتی هم شده، تفکیک گروه سنی ندارد. پخش فیلم و سریال تکراری شده است اسباب گذران روزمرگی مدیران این مجموعه و مردمی که مختارنامه را چهل بار می بینند ( زمان اختصاص یافته را ضربدر جمعیت کنید و اتلاف منافع ملی را محاسبه نمایید). بعد مدعی هستیم که چرا مردم گرایش به ماهواره پیدا کرده اند و از فرهنگ خودمان دور شده ایم؟ بله ، برای همین خاک بر سری های عده ای مثلا مدیر ، این اتفاقات در حال رخ دادن است. وقتی مناسبتی ( خصوصا از جنس عزا و مناسک عزاداری باشد)، انگار شبکه ها با یکدیگر رقابت داشته باشند، اقدام به قطع تعادل و وزن سنجی برنامه ای شده و همه چیز می شود ماتم و سیاسی کاری. آقایان و خانم های محترم مدیر در صداسیما، بنظر شما حقوق ماهیانه تان با این حد ضربه به توسعه ملی و چوب لای چرخ جریان تمدن سازی کردن ، حلال است؟ آیا معنای معاند و منافق جدید را می دانید؟ خداوند به دین و دنیای شماها و ما رحم کند. خبر می رسد که سری جدید سریال‌های «پایتخت» و «زیرخاکی» و «نون خ» قرار است دوباره جلوی دوربین بروند و احتمالا از عید امسال به‌طور همزمان یا در زمان‌های جداگانه از تلویزیون پخش شوند. خوب است اما کافی نیست. صداسیما انضباط مالی ، تخصص اداره مدیریتی ، اراده برخورد با پشت پرده ها و صلاحیت حرفه ای می خواهد. سلام آقای جبلی ، حال خودت با مدیران شبکه ها چطوره اخوی؟

شعارسال: سری جدید سریال‌های «پایتخت» و «زیرخاکی» و «نون خ» قرار است دوباره جلوی دوربین بروند و احتمالا از عید امسال به‌طور همزمان یا در زمان‌های جداگانه از تلویزیون پخش شوند.

تلویزیون ، سیاه چاله بلع بودجه ملی با اثرگذاری میلی در حد چند شبکه محلی ماهواره ای + مدار و عدم برخورد مدیریتی تا کی؟

این خبر قطعا خیلی‌ها را خوشحال می‌کند، اما ما می‌توانیم در یک بازی خیالی خودمان را به چند سال پیش ببریم و فرض کنیم که اگر خبر تولید دو سه سریال را در تلویزیون می‌شنیدیم، آیا تا این اندازه توجه‌مان جلب می‌شد؟ ممکن است علاقه‌مندان به هر سریالی از اینکه بشنوند فصل جدید همان مجموعه ساخته می‌شود خوشحال شوند، اما اینجا بحث به‌طور کلی‌تر بر سر این است که ما چرا از مواجهه با خبر ساخت سریال در تلویزیون تعجب کرده‌ایم. نه‌تن‌ها ما از شنیدن این حرف جبلی که گفته در حال حاضر ۱۶ مجموعه نمایشی آماده پخش داریم تعجب می‌کنیم که خودشان هم تعجب کردند و با آن دور افتخار می‌زنند. مگر اینکه در تلویزیون چند سریال ساخته شود، اتفاق عجیبی است؟

تلویزیون مدت‌هاست که به‌طور محسوسی درخصوص تولید آثار نمایشی کم‌کار شده و جای آن را پلتفرم‌ها یا اصطلاحا شبکه نمایش خانگی پر می‌کند. پخش سریال‌های تکراری در تلویزیون از حد گذشته و در میان آثار جدیدی که تولید می‌شوند هم می‌توان افت کیفیت فنی را به وضوح دید و این‌ها به نظر می‌رساند که اولویت‌ها در مدیریت جدید صداوسیما، متوجه تولید آثار نمایشی نبوده است.

البته در دوره مدیریتی قبل هم توجهات به این موضوع کم شده بود و جای فیلم و تله‌فیلم و سریال را تاک‌شو و مسابقه گرفت، اما در دوره جدید همین مساله برنامه‌سازی هم به مشکل خورد. طی این سال‌ها کم‌کاری تلویزیون در تولید آثار نمایشی، این رسانه را به وضعیتی نابسامان در رقابت با شبکه نمایش خانگی انداخت و آنچه که تحت عنوان «تلاش صداوسیما برای مهار رقبا از طریق ابزار نظارتی ساترا» مطرح می‌شد، بحثی بود که از همین ناحیه برخاست.

حتی برنامه‌ها یا اصطلاحا مجلات تصویری صداوسیما با موضوع سینمای ایران، رفته‌رفته مورد بی‌مهری قرار گرفتند؛ طوری که انگار سینما هم کم و بیش رقیب تلویزیون شده باشد. البته همه این نیت‌خوانی‌ها را نمی‌توان تایید کرد یا حتی در صورت جدی گرفتن‌شان نمی‌شود آن‌ها را به‌عنوان تنها دلایلی که در رسیدن کار به چنین جا‌هایی دخیل بوده، مد نظر قرار داد؛ اما یک چیز روشن است و آن هم همان کم‌کاری صداوسیما در تولید آثار نمایشی است.

حالا در چنین شرایطی وقتی می‌شنویم قرار شده سری جدید سه مجموعه موفق و پرطرفدار تلویزیون باز هم جلوی دوربین بروند، گوش‌هامان تیز می‌شود و به تعجب و احتمالا با یک شادی مشروط و نیمه‌مشکوک می‌پرسیم آیا کشتی‌بان را سیاستی دگر آمد؟

بله ظاهرا اتفاق خوبی که افتاده همین است. تلویزیون اگر تصمیمش در ساخت سریال و سایر انواع نمایشی را دوباره جدی کند، خیلی چیز‌ها در فضای عمومی کشور تغییر خواهد کرد. تلویزیون جایی است که می‌تواند ستاره بسازد و ستاره پرورش بدهد؛ آن هم در مقطعی از تاریخ فرهنگی ایران که دفتر نسلی و گفتمانی در دنیای هنر‌های نمایشی، از جمله سینما، در حال ورق خوردن است. تلویزیون می‌تواند بدیلی برای ایده یک‌دست و کلیشه‌شده‌ای پدید بیاورد که تنها بخشی از طبقه متوسط مرکزنشین را راضی می‌کرد و سال‌های سال بود تمام صحنه سینما را پر کرده بود. تلویزیون می‌تواند پایگاهی برای طرح خلاقیت‌هایی شود که سینمای کلیشه‌پرست تجاری ما هرگز شروع‌کننده راه آن‌ها نیست و همچنین می‌تواند بدون شرطی شدن با معیار‌های چند جشنواره فرنگی یا روش‌های نخ‌نمای تجاری، آوردگاهی برای توسعه حقیقی کیفیت در تولیدات نمایشی شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 10آبان1402، کدخبر: 1831661، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
0
بخور بودجه رو و حال کن. تو نخوری کی بخوره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین