پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال در دو نوبت (اولی در اواخر پائیز برای فراگیری بیماری‌های تنفسی در بین دانش آموران و مرتبه دوم در چند هفته پیش برای همه گیری بیماری‌های تنفسی در کل جامعه) به بی تفاوتی بخش‌های مربوطه در وزارت بهداشت و درمان معترض گردید. گویا برعکس تصور ما، گوش‌های شنوایی هم در این سیستم حضور دارند که پاسخگو به مطالبه گری‌ها باشند. حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمیته‌ای در خصوص بیماری‌های تنفسی در وزارت بهداشت تشکیل شده و درباره میزان ابتلا به آنفلوانزا و کووید گزارش می‌دهد؛ بیان داشت که، در ارتباط با سویه "JN.۱" کرونا هنوز به طور رسمی موردی در کشور ثبت نشده است.

شعارسال: دکتر حسین فرشیدی درباره سویه "JN.۱" کرونا در ایران گفت: هنگامی که یک ویروس در نقطه‌ای از جهان کشف می‌شود با توجه به مراودات کشورها، به سایر مناطق جهان نیز منتقل می‌شود. نباید تصور کرد ویروس کشف شده مختص یک منطقه است و بر این اساس، سویه JN.۱ هم مانند سایر مناطق دنیا، وارد کشور می‌شود.

بیماری‌های تنفسی محدود به آنفلونزا نشده و کرونای JN.۱ هنوز رسما ثبت نگردیده است + گوسفند را کجا قربانی کنیم جناب وزیر بهداشت، بالاخره مجموعه وزارت بهداشت ، ثابت کرد، حرف زدن هم بلدند

وی درباره ثبت موارد ابتلا به سویه JN.۱ اظهار کرد: در حال حاضر، موردی در ارتباط با ابتلا به سویه JN.۱ در کشور ثبت نشده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره موارد آنفلونزا نیز توضیح داد: کمیته‌ای در خصوص بیماری‌های تنفسی در وزارت بهداشت تشکیل شده و درباره میزان ابتلا به آنفلوانزا و کووید گزارش‌هایی ارائه می‌دهد. این کمیته بر مبنای اطلاعات مربوط به آزمایش‌ها و میزان موارد بستری شده مبتلایان به آنفلونزا نسبت به تمهیدات لازم اقدام می‌کند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهد.

فرشیدی با بیان اینکه اقدمات وزارت بهداشت در ارتباط با بیماری‌های تنفسی محدود به آنفلونزا نمی‌شود، افزود: کمیته بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت فقط به بیماری آنفلونزا توجه نمی‌کند بلکه کووید را نیز در کانون توجه قرار داده و تمهیدات لازم را انجام می‌دهد. وزارت بهداشت، برنامه‌های لازم در ارتباط با کووید را انجام می‌هد که در ارتباط با این بیماری دچار غافلگیری نشویم.

وی ادامه داد: کمیته بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت در ارتباط با میزان بیماری‌های تنفسی، گزارش‌هایی به معاونت بهداشت ارائه می‌دهد.

***

نگرانی از بازگشت بیماری سخت؛ این نوع جدید کروناست یا فرض کنیم آنفلوانزا ست؟

بسیاری از مراکز درمانی با انبوه مراجعه بیمارانی مواجهند که با عطسه، سردرد، تب و لرز و کلافگی شدید مواجهند.

دکتر روزبه بیاتی، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «ویروس شایع جدید بشدت طولانی و کلافه‌کننده است و طبق آزمایش‌های پی‌سی‌آر بیشتر هم آنفلوانزاست، اما آنفلوانزایی که مقداری تغییر شکل پیدا کرده. این آنفلوانزا علائم طولانی و کلافه‌کننده‌ای برای بیمار دارد و با سرفه و عطسه زیاد و ترشحات همراه است بعد هم تبدیل به سینوزیت می‌شود که در این مرحله حاد، نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد. اینکه در این بیماری مدام بیمار حالش بد و خوب می‌شود و احساس می‌کند ویروس جدیدی گرفته این‌طور نیست و همان بیماری است که در دوره‌ای بهتر و بدتر می‌شود. در دوره حاد، تب و بدن‌درد وجود دارد و فروکش بیماری با کاهش این علائم همراه است و شخص رو به بهترشدن می‌رود، اما باز فاز بعدی می‌آید و ویروس فعال می‌شود، اما از ابتدا همان ویروس است. فاصله بین فاز اولیه و حاد، علائم بیمار را آزار می‌دهد معمولاً این ویروس سینوس‌ها، گوش و پرده گوش و ریه را درگیر می‌کند.»

دکتر بیاتی تأکید می‌کند: «اما در میان شیوع این ویروس خیلی به‌ندرت و کم ویروس کرونا دیده شده و جواب پی‌سی‌آر‌ها هم منفی است مگر اینکه گونه جدیدی از کووید باشد که تست پی‌سی‌آر، آن را نشان ندهد. اما موارد ابتلا به کرونا واقعاً در این دوره اپیدمی، اندک است و معمولاً در بیماران با نقص سیستم ایمنی، بیماران مبتلا به سرطان یا آن‌هایی که شیمی‌درمانی می‌کنند گاهی دیده شده، اما در افراد عادی، کمتر این مورد را دیده‌ایم مثلاً بین بیماران خودم من فقط یک بیمار با جواب مثبت کووید داشتم که ریه هم درگیر شده بود، اما خوشبختانه همین ویروس هم کشنده نیست و قابل درمان است.»
این پزشک مهم‌ترین مراقبت را در این دوره اپیدمی بیماری مراقبت‌های تنفسی می‌داند اینکه افراد ماسک بزنند، در جمع‌های خیلی شلوغ حضور پیدا نکنند و حتماً در صورت بروز بیماری ایزوله ۵ تا ۷ روز را رعایت کنند تا دوره انتقال بیماری بگذرد. شستن دست‌ها و مراقبت‌های بهداشتی هم که کاملاً لازم است.»

این روز‌ها ممکن است در خانه شما هم صدای سرفه و عطسه تبدیل به یک موسیقی یکنواخت و دلخراش شده باشد و حسابی هم از دست بیماری کلافه و خسته شده باشید، اما فقط با مراقبت بیشتر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان این دوره را هم پشت سر گذاشت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پرسون، تاریخ انتشار: 28بهمن1402، کدخبر: 600390، purson.ir/سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
0
هادی یزدانی(پزشک) گفته که ما الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم. برخی می‌گویند ما با «سوپ ویروس» مواجه شدیم. بخش سرپایی ما ۶ ماه است که در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و فشار زیادی وارد می‌کند.زنجیره اصلی انتقال ما در این دوره کودکان بودند؛ در اصفهان بالای صد درصد تخت‌های اطفال در شهر پر است .در پاییز و زمستان امسال باید چند هفته مدارس تعطیل می‌شد اما این کار اصلا انجام نشد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین