پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۹
ملک فاضلی، عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت که رشد جمعیت بدون توجه به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی امکان‌پذیر نیست، به نظر من با تمام هزینه‌هایی که می کنیم ، نتیجه عکسی به دست خواهیم آورد در حالی که آنچه که طراحان طرح جوانی جمعیت را خوشحال می کند، نتیجه آنی و برق آسا است که امکان پذیر نیست. جمعیت منتظر گرفته امتیاز فرزند آوری است و بعد از حل مشکلاتشان، رشد جمعیت زیر ۱ درصد خواهد شد زیرا بدهکاری پر خواهد شد. مسئولین طرح جوانی جمعیت، هنوز ابتدای کار هستند که بدانند جمعیت یعنی چه ! اول باید پروسه جمعیت را بدانید! ما چهل سال است که با جمعیت کار می کنیم. ما از ۱۳۶۱ که بهداشت و تنظیم خانواده را داشتیم، تندروی کردیم و برای «تنظیم جمعیت» اقدام نکردیم بلکه بر استناد توانمندی‌ها و نیاز کشور، کنترل جمعیت کردیم.

شعارسال: دکتر ملک فاضلی در خصوص طرح جوانی جمعیت، گفت: «طرح جوانی جمعیت» یک بسته اجتماعی و اقتصادی است و نمی‌تواند بر استناد یک دستور و یا تصمیم و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های فراگیر اقتصادی و اجتماعی، شکل بگیرد. بعضا ما فکر می‌کنیم با قانونی که مصوب می‌کنیم، می‌توانیم ساختاری مانند جمعیت را اصلاح کنیم. در حالی که تغییر ساختار جمعیتی از هر مساله دیگری پیچیده‌تر است. به راحتی می‌توان کشوری را صنعتی کرد؛ صنعتی شدن و بالا رفتن آموزش و رفاه کشور است که بعدا می‌تواند به صورت ثانوی تغییر جمعیت را به وجود بیاورد؛ بنابراین نمی‌توان تغییر جمعیت را بدون توجه به ساختار‌هایی که اشاره کردم به وجود آورد!.

تغییر جمعیت بدون توجه به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی امکان‌پذیر نیست + رشد جمعیت به زیر ۱ درصد خواهد رسید

وی ادامه داد: جهان صنعتی و عدم توسعه یافته عدم توازن جمعیت را دارد. یک جایی جمعیت بیش از حد جوان و در جای دیگر جمعیت بیش از حد پیر را دارد. مثلا ژاپن ۱۰۰ سال پیش جمعیت کاملا جوانی داشت؛ جمعیت بنگلادش کاملا جوان است و اگر کشور خودمان را در نظر بگیریم، استان سیستان و بلوستان کاملا جوان است. همکاران ما بدون اینکه بدانند پروسه جمعیت چیست، آن مولفه‌هایی که جمعیت را تنظیم منطقی می‌کند، یعنی «آموزش و رفاه» را حذف می‌کنند و طبق ماده ۵۸ می‌گویند به هر استان با منطقه‌ای که میزان رشد جمعیتش بیشتر از ۲ و نیم درصد هست، تسهیلات ندهیم! در نتیجه رشد جمعیت در جایی مانند سراوان که الان ۴/۸ است به ۵/۸ می‌رسد، اما جمعیتی بیکار، آسیب پذیری فراوان و رشد جمعیت دو برابر!.

آقای فاضلی تصریح کرد: این‌ها نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند، چون کارشناس جمعیت نیستند. مسوولین طرح جوانی جمعیت، هنوز ابتدای کار هستند که بدانند جمعیت یعنی چه! اول باید پروسه جمعیت را بدانید! ما چهل سال است که با جمعیت کار می‌کنیم. ما از ۱۳۶۱ که بهداشت و تنظیم خانواده را داشتیم، تندروی کردیم و برای «تنظیم جمعیت» اقدام نکردیم بلکه بر استناد توانمندی‌ها و نیاز کشور، کنترل جمعیت کردیم!.

وی با بیان اینکه با وجود تمام هزینه‌هایی که میکنیم، نتیجه عکسی به دست خواهیم آورد، خاطرنشان کرد: در حالی که آنچه که طراحان طرح جوانی جمعیت را خوشحال می‌کند نتیجه آنی و برق آسا است که امکان پذیر نیست. جمعیت منتظر گرفته امتیاز فرزند آوری است و بعد از حل مشکلاتشان، رشد جمعیت زیر ۱ درصد خواهد شد، زیرا بدهکاری پر خواهد شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: 13خرداد1403، کدخبر: 1802795، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین