پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از اجراي آزمايشي طرح تحول سلامت محيط و کار با توجه به تاکيد وزير بهداشت در استان تهران خبر داد.

شعار سال : خسرو صادق نيت، رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، با اعلام اين خبر در اجلاس مدير گروه هاي بهداشت محيط کشور گفت: اين طرح برنامه و اقدامات متعدد و مهمي را شامل مي‌شود که با توجه به ابعاد گسترده اي که دارد مورد بازبيني‌هاي متعدد قرار گرفته است.

وي افزود: نقطه قوت اين طرح اينست که مسوولان مرتبط با طرح؛ يعني وزير بهداشت و معاون بهداشت توجه و اهميت ويژه اي براي طرح قائل‌اند که اين امر مشکلات اجرايي طرح را کاهش مي‌دهد.

صادق نيت بيان داشت: يکي از طرح‌هايي که براي اجراي اين برنامه ملي روي آن کار شده است به کارگيري بخش خصوصي و ايجاد زمينه فعاليت آن است.

وي افزود: يکي از اقدامات مهم در جهت خصوصي سازي واگذاري کارهاي اداري به پيشخوان دولت بود که توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشکي شهيد بهشتي و ايران انجام شد و نتايج مثبتي به همراه داشت.

وي بر لزوم واگذاري کارهاي غيرحاکميتي به بخش غيردولتي تاکيد کرد و گفت: کار ما در ستاد بايد نظارت، برنامه ريزي و سياست گزاري باشد تا کار در بدنه مثمرثمر شود و بار کاري سبک و شتاب کارها زياد شود و در نهايت پوشش خدمات درشان مردم ارتقا يابد.

*طراحي سامانه شرکت‌هاي خوداظهاري

صادق نيت ادامه داد: دستورالعمل‌هاي طرح شرکت‌هاي خوداظهاري و خودکنترلي به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور ابلاغ شده است. براي اجراي اين طرح سامانه اي نيز طراحي شده که اجراي طرح سرعت بگيرد.

وي به بحث تجهيز کارشناسان و مهندسان براي فعاليت تخصصي اشاره کرد و گفت: جايگزيني تجهيزات فرسوده و ارتقا و بروزرساني تجهيزات مراحل نهايي خود را طي مي‌کند.

رييس مرکز سلامت محيط و کار افزود: در زمينه تجهيزات سرمايه اي و آزمايشگاهي پيشرفته دانشگاه‌هاي قطب مشخص شده‌اند.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر بودجه‌هاي خوبي در شبکه بهداشت توزيع مي‌شود و برخي مديرگروه هاي بهداشت محيط براي جذب اين بودجه‌ها اقدامات خوبي انجام داده‌اند، بيان داشت: شبکه برنامه‌هاي خود در شهرها و حاشيه شهرها را گسترش داده است و مديرگروه ها بايد از اين فرصت براي تأمين نيروي انساني و تجهيز سيستم بهره برداري کنند.

*ضرورت رتبه بندي رستوران‌ها

رئيس مرکز سلامت محيط و کار شعار امسال را که امنيت غذاست مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه بسياري از دانشگاه‌ها اين رتبه بندي را بر اساس طراحي جديد از يک سيب تا سه سيب انجام داده‌اند.

وي افزود: پوشش رتبه بندي رستوران‌ها در سراسر کشور بايد اجرايي شود و سامانه ما در اين خصوص جزو قوي ترين سامانه‌هاي وزارت بهداشت است.

*اقدامات خوبي براي دفع پسماندها انجام شده است

صادق نيت با اشاره به اقدامات خوبي که براي دفع پسماندهاي بيمارستاني انجام شده است، گفت: برنامه‌هاي جديد تکميل اقدامات خوب گذشته، تفکيک پسماندها به شيميايي، شبه خانگي، تيز و برنده و عفوني است که در بيمارستان‌ها انجام مي‌شود.

وي افزود: نظارت بيشتر بر اين کار و ارتقاي کيفيت آن مهم است که بايد دنبال شود. بيمارستان‌هايي که در بي خطرسازي خوب عمل کردند متاسفانه گاهي مورد بي مهري‌هايي از طرف شهرداري‌ها قرار مي‌گيرند.

*راه اندازي سامانه 190

رئيس مرکز سلامت محيط و کار از راه اندازي سامانه 190 براي کل وزارت بهداشت و در فاز نخست براي ثبت شکايات بهداشت محيط خبر داد و گفت: اين سامانه همان سامانه 1490 سابق است که پيشاني کار ماست و به سامانه بهداشت 190 تغيير شماره يافت. البته سامانه 1490 همچنان براي دريافت اطلاعات مربوط به حوزه دارو فعال است.

وي افزود: راه اندازي اين سامانه بسيار کار بزرگي است و بايد اطمينان مردم را جلب کند زيرا کارشناسان بهداشت محيط در صحنه هستند و حافظ سلامت مردم‌اند.

وي بيان داشت: ميزان رضايتمندي مردمي، رسيدگي اورژانسي به گزارشات فوري، تهيه گزارش از شکايات حداکثر 72 ساعت پس از ثبت شکايت از وظايف اين سامانه است که براي پاسخگويي 24 ساعته آن 30 نيرو استخدام شده‌اند.

*پوشش مناسب حادثه منا

وي با اشاره به اينکه در کنار راه اندازي سامانه 190 مداخله سريع را هم ايجاد خواهيم کرد، ادامه داد: لازم است از اقدامات خوب همکاران دانشگاه‌ها در کنترل حادثه منا و پوشش خوب آن براي جلوگيري از انتقال امراض قدرداني کنيم. برخي از اين همکاران گاهي 24 تا 48 ساعت در فرودگاه‌ها مي‌خوابيدند که پيکر حجاج از دست رفته را با توجه به تأخير پروازها تحويل بگيرند و اقدامات لازم را انجام دهند.

*ريشه کني عرضه قليان در برخي شهرها

رئيس مرکز سلامت محيط و کار در ادامه با اشاره به اقدامات خوب برخي دانشگاه‌ها براي ريشه کني عرضه قليان در برخي شهرها خبر داد و گفت: بيش از نيمي از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور دراين زمينه خوب عمل کردند. در شهرهاي کوچک کار خوب پيش رفته ولي در شهرهاي بزرگ معضلات در اين خصوص جدي تر است.

وي افزود: قليان دريچه ورود به اعتياد است زيرا در بررسي‌هاي ما عرضه مواد مخدر با قليان مشاهده شده است.

وي بيان داشت: در اين راستا لازم است دو اقدام اساسي انجام شود اول اينکه تابلوي عرضه قليان به هيچ عنوان نبايد بر سر در جايي نصب شده باشد.

وي ادامه داد: دومين اقدام اين است که از نمايش قليان در ويترين مغازه‌ها و رستوران‌ها نيز بايد به عنوان يک تخلف جلوگيري شود.

صادق نيت گفت: در عرض 3 تا 5 دقيقه يک جوان مي‌تواند سيگار تهيه کند در حالي که براي خريد نان اين زمان گاهي تا نيم ساعت طول مي‌کشد!

*وجود بنزن در اسانس‌هاي تنباکوهاي معطر

رييس مرکز سلامت محيط و کار افزود: متاسفانه مصرف قليان در حال تبديل شدن به فرهنگ است در حالي که در تنباکوهاي معطر شاهديم تا 90 درصد از مواد اسانس دار و افزودني استفاده مي‌کنند که آغشته به بنزن هستند که يکي از مواد مهم سرطان‌زاست.

صادق نيت خاطرنشان کرد: در مورد سيگار هنوز قبح مصرف وجود دارد ولي درباره قليان متاسفانه شيوع مصرف آن به نوعي پرستيژ تبديل شده است.

وي در ادامه آلودگي آب در مناطق بر اثر استحصال خودسرانه آب‌هاي زيرزميني از عمق 400 متري زمين با شيوه حفر چاه‌هاي نفتي را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث آب به يک معضل بدل شده است که بايد به آن رسيدگي کرد.

صادق نيت در پايان سخنانش بحث پيوست سلامت طرح‌هاي کلان ملي و نظارت بر اين بخش و همچنين نظارت بر پرتوها و بحث آلودگي هوا را مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم است از تلاش دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ايلام، اهواز، آبادان و کرمانشاه براي پوشش زائران اربعين حسيني قدرداني کنيم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ نشرخبر : 3 آذر 1394 کد مطلب : - www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین