پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۶۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
رئیس شورای اسلامی شهرستان مهدی‌شهر با انتقاد از عملکرد مسکن‌وشهرسازی سمنان در این شهرستان، به طولانی شدن تدوین طرح جامع مهدی‌شهر اشاره کرد و این اداره کل را مسئول ویرانی این شهر خواند.
شعارسال: علی عبدالحسینی چندروز قبل میهمان دفتر خبرگزاری تسنیم در استان سمنان بود تا ضمن بازدید از این خبرگزاری به سوالات خبرنگاران این رسانه درباره شهرستان مهدی‌شهر پاسخ دهد.

این گفت‌وگوی شفاف و صریح بیش از سه ساعت به طول انجامیده و در آن از مسائل مختلف شهرستان مهم و گردشگری مهدی‌شهر سخن گفته شده است. از مسائل مربوط به حوزه شهرسازی تا نکاتی درباره راهسازی و گردشگری و مسائل مدیریتی و مرزهای سیاسی.

در این مجال بخش نخست گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگاران تسنیم با رئیس شورای اسلامی شهرستان مهدی‌شهر را از نظر می‌گذرانید:

* جناب آقای عبدالحسینی، به عنوان فردی که پیش از این نیز سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر مهدی‌شهر را داشته و تجربه خوبی در زمینه فعالیت شوراها دارید؛ به نظر شما مهمترین مشکلات فعالیت شوراها چیست؟

عبدالحسینی: ابتدا باید گفت که وجود شوراها بدنفس وجود خود آن منشأ خدمت برای شهروندان است؛ چراکه اعضای این شوراها نمایندگان ‌همین مردم بوده و مطالبات خود آنان را جمع‌آوری و آن را به‌عنوان مطالبه جدی از مسئولان در حوزه شهرهای خود طلب می‌کنند.

شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه مردم در یک شهر برای مشکلات مثلاً گاز یا آب خود به فرمانداری یا اداره گاز مراجعه کرده و جلسه‌ای با مدیران آن بگذارند و این مهم یکی از وظایف شوراهاست.

به نظر من مهم‌ترین مشکلی که امروز شوراهای اسلامی شهرها با آن مواجه هستند سطح اختیارات اعضای آن است؛ به‌طوری‌که امروز شوراهای شهرها به شوراهای شهرداری‌ها تبدیل‌شده‌اند؛ این درگذشته شاید پاسخگوی نیاز شهری بود؛ چراکه سطح اختیارات شهرداری‌ها نیز بسیار گسترده بوده و مدیریت شهری بر آموزش‌وپرورش، آب، گاز و برق و بسیاری از امور حیطه شهر خود را بر عهده داشت؛ اما امروز که همه این مسئولیت‌ها از شهرداری‌ها سلب و به سازمان و دستگاهی جداگانه واگذارشده است؛ به نظر می‌رسد که باید سطح اختیارات شوراهای اسلامی در شهرها نیز افزایش یابد تا کارهای مردم بهتر پیگیری شود. در همین شهر و شهرستان مهدی‌شهر هم شما نگاه کنید که بسیاری از کارها با تعامل با مدیران پیش می‌رود؛ یعنی اگر مدیری بود که تعامل داشت با شوراهای شهرهای این شهرستان، کارها باقوت و سرعت‌بالا اجرا می‌شود. در غیر این صورت نباید انتظار زیادی داشت.

* تابه‌حال شده است که دستگاهی با شورای اسلامی شهر و شهرستان مهدی‌شهر همکاری بایسته را نداشته باشد؟

عبدالحسینی: بله شده است. برخی دستگاه‌ها که اصلاً همکاری نمی‌کنند که این مهم به توسعه شهرستان مهدی‌شهر هم لطمات زیادی زده است و برخی مدیر آن‌هم‌ سطح همکاری پایینی داشته و انتظارها از آنان بالاست.

* مهم‌ترین مشکلی که شما در مدیریت شهری در سطح شهرستان مهدی‌شهر (سه شهر شهمیرزاد، مهدی‌شهر و درجزین) با آن مواج هستید چیست؟

عبدالحسینی: ببینید؛ مقوله شهرسازی در شهرهای استان سمنان، یکی از موارد خیلی مهم و اساسی بوده و درواقع باید گفت که کلید عمران شهرهای ما در دست دو نهاد مسکن و شهرسازی و اداره کل راه و ترابری است. البته داخل پرانتز (به‌عنوان توضیح بیشتر) بگویم که در استان‌های دیگر تنها یک اداره کل متولی این دو مهم است چراکه استان ما دوتکه بوده و دو اداره کل به‌صورت جدا از هم در دو شهرستان استان دارد که ما با این موضوع کاری نداریم.

آنچه مسلم است؛ ما در اینجا یک حوزه مسکن داریم و یک حوزه دیگر با مدیریت جداگانه در زمینهٔ راه داریم.

اما در حوزه مسکن باید بگویم که در سه سال فعالیت شورای چهارم بر اساس آن چیزی که درزمینهٔ شهرسازی مهدی‌شهر با اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان کارکردیم؛ تقریباً اغلب اقدامات و تلاش‌های ما در این حوزه به در بسته خورده و هیچ‌کدام از درخواست‌های ما و مردم مهدی‌شهر به نتیجه نرسیده است.

* یعنی شما عقیده دارید که در این سه سال اداره کل مسکن و شهرسازی هیچ اقدام خاصی را در شهرستان مهدی‌شهر انجام نداده است؟

عبدالحسینی: اگر هم اقدامی انجام‌شده است؛ با چنگ و دندان و شرایط خیلی بد و با ده‌ها جلسه و پیگیری بوده و من نمی‌دانم که مدیر مسکن استان سمنان از کجا حمایت می‌شود.

بالاتر از آن را بگویم؛ درواقع نقش مسکن و شهرسازی استان سمنان در مهدی‌شهر، ویران کردن این شهرستان بوده و مقصر همه خرابه‌های موجود در این شهرستان مسکن و شهرسازی است.

* یعنی به عقیده شما، اداره کل مسکن و شهرسازی مسئول ویرانی مهدی‌شهر است؟

عبدالحسینی: بله به‌صراحت می‌گویم که مسئول آن اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان است. مسئول عقب‌افتادگی مهدی‌شهر مسکن و شهرسازی است.

* به‌عنوان عضو شورای اسلامی شهر و رئیس شورای اسلامی شهرستان مهدی‌شهر چند نمونه از این بی‌مهری‌های اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان را بگویید تا مردم از آن مطلع شوند.

عبدالحسینی: به‌عنوان یکی از نمونه‌ها طرح جامع شهرهای شهرستان مهدی‌شهر را مطرح می‌کنم. می‌دانید که عمر اجرای طرح‌های جامع در شهرها 10 ساله است. امسال سیزدهمین سال است که از آغاز اجرای طرح جامع سابق مهدی‌شهر می‌گذرد و این شهر هنوز طرح جامع جدید ندارد؛ یعنی امسال سه سال است که از تاریخ انقضای طرح جامع مهدی‌شهر می‌گذرد؛ یعنی طرح جامع فعلی مهدی‌شهر که در سال 1382 تصویب‌شده بود باید در سال 1392 متوقف‌شده و طرح جامع جدید اجرا می‌شد؛ اما امروز این طرح 10 ساله، 13 سال است که در مهدی‌شهر در حال اجراست.

* تا جایی که در اخبار منتشر شد؛ طرح جامع مهدی‌شهر در دست تدوین است. این اخبار را تأیید نمی‌کنید؟

عبدالحسینی: بله در دست تدوین است؛ اما با چه شرایطی؟ طرح جامع جدید مهدی‌شهر الآن هفت سال است که در دست تدوین است؛ یعنی طرحی که باید 10 سال اجرا شود تاکنون هفت سال برای تدوین آن زمان برده است. آیا باید برای یک طرح 10 ساله 20 سال زمان گذاشت؟

* تدوین این طرح از چه زمانی آغازشده است و طولانی شدن شوند آن آیا باعث افزایش کیفیت طرح جامع نمی‌شود؟

عبدالحسینی: دوستان ما در مسکن و شهرسازی به‌عنوان متولی این امر از سال 88 کار تدوین طرح جامع مهدی‌شهر را آغاز کردند. امروز هفت سال از آن زمان گذشته و تاکنون ما چیز خاصی از آن نشنیده‌ایم. درباره سؤال دوم شما هم باید بگویم که امروز دیگر تصویب طرحی که بر اساس نیازهای هفت سال پیش مهدی‌شهر تدوین‌شده است؛ قابلیت اجرا در این شهرها را ندارد؛ چراکه نیازهای جدید برای مردم به وجود آمده است؛ شرایط عوض‌شده و نیازهای جدید باید برای آن تعریف شود و آقایان باید بدانند که نیازهای شهری مهدی‌شهر امروز با مهدی‌شهر دیروز فرق می‌کند.

* آقای عبدالحسینی؛ آیا شما در این مدت برای تدوین طرح جامع جلسات مشترکی هم با مشاوران تدوین این طرح و مسئولان مسکن و شهرسازی داشته‌اید؟

عبدالحسینی: بله جلسات مشترک که زیاد برگزارشده است؛ اما باید گفت این طرح در دست‌اندازهای غیرواقعی افتاده است. بهانه‌های واهی آوردند و این طرح مانده است.

به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان می‌گویم طرح‌های جامع مهدی‌شهر، شهمیرزاد و درجزین معطل مسکن و شهرسازی مانده و امروز نه شهمیرزاد، نه مهدی‌شهر و نه درجزین طرح جامع ندارد و این مهم در دست‌انداز افتاده است. درواقع مسکن و شهرسازی سه سال است برای مهدی‌شهر هیچ کاری انجام نداده است.

* آیا موضوع دیگری هم وجود دارد که زعم شما مسکن و شهرسازی اقدامات لازم را انجام نداده باشد برای مردم مهدی‌شهر؟

عبدالحسینی: بله به‌عنوان‌مثال زمین‌هایی بوده است که در دوره قبلی وزارت آخوندی در دولت‌های اسبق دستور واگذاری آن به شهرداری مهدی‌شهر صادرشده بود؛ اما هنوز ما نتوانستیم اسناد مالکیت آن را از مسکن و شهرسازی بگیریم مانند اسناد زمین برای آتش‌نشانی، اسناد سوئیت‌های دربند و ... این‌ها همه مشکلات ماست. ما از تبعیضی که در شهرهای استان سمنان از سوی مسکن و شهرسازی و مشاوران آن در حال اعمال است ناراحتیم و شکایت داریم.

امروز محدوده شهری شهرهای شهرستان مهدی‌شهر کم است. در این مدت محدوده جدید برای افزایش مساحت شهری به ما اضافه نکردند و من از خود مدیرکل مسکن و شهرسازی استان سمنان گلایه‌مندم که باوجود قولی که به ما داد؛ در این زمینه در جلسات کارشناسی طرح جامع از ما اصلاً حمایت نکرد.

* مگر می‌شود که مدیری هیچ کاری برای یک منطقه از محدوده‌ای که بر آن مدیریت دارد؛ انجام ندهد؟

عبدالحسینی: کارها باید اقدامات کارشناسی باشد نه کارهایی از قبیل ساختمان فرمانداری مهدی‌شهر که اگر فرصت باشد همه نکات را در این زمینه خواهم گفت. در ضمن مدیرکل مسکن و شهرسازی در مقاطع مختلف به مهدی‌شهر آمده و قول‌هایی داده است و ما روی قول‌های ایشان حساب کردیم؛ اما به قول خود عمل‌نکرده‌اند. ازجمله این موارد در زمان استاندار اسبق سمنان یک زمینی بوده است که در آن زمان گفتند شهرداری به نیروی انتظامی بدهد تا کلانتری بسازد و زمین معوض آن را مسکن و شهرسازی به شهرداری مهدی‌شهر اختصاص دهد. الآن مدیرکل مسکن و شهرسازی می‌گوید که آقای (استاندار سابق) برای خودش گفته. استاندار بوده که برای خودش بوده است. آمده است با یک سری سندسازی، مهدی‌شهر را کلاً بدهکار کرده است. ما از آقای مدیرکل درخواست داریم تا به قول‌های خود درباره شهرستان مهدی‌شهر عمل کند.

درمجموع باید بگویم که مدیرکل مسکن و شهرسازی استان سمنان در این سه سال باعث شده حداقل شهر مهدی‌شهر توسعه لازم را نداشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1395، کدخبر: 1175419 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین