وی افزود: طی سالهای گذشته در بودجه کشور سهم هزینه های جاری نسبت به بودجه عمرانی افزایش چشمگیری داشته است و از ۷۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده و در مقابل بودجه عمرانی از ۳۰ به ۱۰ درصد کاهش یافته است.
آخوندی گفت: با توجه به بودجه کم دولت در حوزه حمل و نقل، دیگر امکان داشتن حمل و نقل دولتی امکان پذیر نیست و حضور بخش خصوصی به شدت احساس می شود. البته دولت تلاش می کند شرایط را برای حضور بخش خصوصی خارجی و ایجاد رقابت در تجارت ایجاد کند تا شرکت های حمل و نقل ایرانی سهمی از بازار جهانی بدست آورند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که آیا ما باید نسبت به عمران و آبادانی کشور بی تفاوت باشیم؟ پاسخ به این سئوال این است که با بودجه دولتی نمی توان عمران و آبادانی مورد نظر را بدست آورد پس باید بدنبال تامین مالی پروژه های ساخت و ساز و عمرانی در کشور باشیم و به جای اتکا به بودجه دولتی بر کل اقتصاد ایران اتکا کنیم.
به گفته آخوندی با کاهش بودجه و اعتبارات عمرانی نمی توان برای توسعه و آبادانی کشور به بخش دولتی وابسته بود و باید از مشارکت بخش خصوصی هم به خوبی بهره گیری کرد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی گام های موثری در جهت تغییر نگرش در ساختارهای مدیریتی برداشته است و علاوه بر بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراهها برای توسعه و تکمیل بنادر هم از حضور این بخش استفاده کرده است. به عنوان نمونه در بندرچابهار ۴۳۰ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار به صورت جداگانه از طرف بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه گذاری انجام گرفته است.
آخوندی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در نوسازی کامیون های فرسوده با عمر بالای ۳۵ سال ناوگان جاده ای و مسافری و همچنین ناوگان ریلی و هوایی اقدامات مناسبی را انجام داده است.
هزینه نگهداری راهها در کشور یک سوم متوسط جهانی است
رئیس انجمن راهسازی کشور نیز در این مراسم گفت: هزینه نگهداری راهها در ایران یک سوم متوسط جهانی است.
به گزارش خبرنگار مهر، علی آزاد افزود: در کشورهای پیشرفته ۳ درصد از ارزش راهها و در سایر کشورها یک تا ۱.۵ درصد از ارزش راهها برای نگهداری اختصاص می یابد که این رقم در ایران از متوسط جهانی بسیار کمتر است.
وی ادامه داد: بودجه عمرانی کشور در زمان تخصیص رقم بسیار چشمگیری است اما در طول سال منابع مالی اختصاص یافته به حوزه راهها بسیار کمتر از رقم اصلی است و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه را شامل می شود.
رئیس انجمن راهسازی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی، ۴۵ هزار کیلومتر راه فرعی، ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی، ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن و ۷۰ هزار کیلومتر فرودگاه و ... وجود دارد که هزینه نگهداری از آنها بسیار بالا است و کمک دولت را می طلبد.
حذف مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل کشور
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران هم طی سخنانی گفت: مالیات بر ارزش افزوده از تمام اجزای حمل و نقل باید حذف شود.
یونس جاوید بیان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه تنها به عناصر داخلی حوزه حمل و نقل توجه شده است و از پرداختن به دیگر مسائل تاثیرگذار بر این حوزه خودداری شده است.
به گفته وی علاوه بر مسائل داخلی حمل و نقل، حوزه هایی دیگری مانند امور گمرکی، ترانزیت، مالیات، بحث استاندارد کالا، امور مربوط به بانکداری، قراردادهای بین المللی، مسائل مربوط به حمل و نقل ترکیبی و ... درکارکرد صنعت حمل و نقل کشور موثر هستند.
جاوید گفت: با توجه به تاثیر مالیات بر ارزش افزوده در صنعت حمل و نقل و ایجاد موانعی در این صنعت پیشنهاد می شودکه مالیات بر ارزش افزوده از تمام اجزای حمل و نقل کشور حذف شود.
با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 30 آذر 1395، کد مطلب: 3855462، www.mehrnews.com