پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
استاندار همدان نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد و در آن به موضوعات مختلف ملی و استانی مانند برجام و نتایج آن، دولت تدبیر و امید، اقتصاد مقاومتی، پروژه‌های در دست اقدام استان، نتایج همایش سرمایه‌گذاری و... پرداخت.

شعارسال: در این نشست معاونین عمرانی، اقتصادی، مدیرکل تأمین اجتماعی، رئیس خانه مطبوعات و مدیرکل روابط عمومی نیز نیکبخت را همراهی می‌کردند.

استاندار بابیان اینکه سال جدید سال مهمی برای توسعه کشور و استان است، اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی مردم و اینکه سال پس از برجام و رفع تحریم‌ها و توفیق در مذاکرات هسته‌ای نفس‌گیر راداریم و سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری اعلام‌شده است، می‌طلبد که تمام توان خود را بر این بگذاریم که مردم به آینده بیشتر امیدوار شوند و بتوانیم خدمات شایسته‌ای را با استفاده از همه شرایط به وجود آمده در ارتقاء مردم به لحاظ معیشتی، اقتصاد و اشتغال ارائه دهیم.

نیکبخت ادامه داد: مسئولان استان در این راستا بی‌نیاز از همراهی و همکاری رسانه‌ها نبوده و اکثر قریب به‌اتفاق رسانه‌های استان همکاری‌های خوبی در انعکاس اخبار و خدمات دولت داشته‌اند و انتظار داریم ازاین‌پس نیز این‌گونه باشند چراکه هیچ دلیل و مبنای اخلاقی، شرعی، دینی، قانونی و انسانی وجود ندارد که خدماتی که برای مردم صورت می‌گیرد، کتمان و یا وارونه جلوه داده شود.

وی عنوان کرد: همدان استان بسیار شایسته‌ای است اما متناسب با آن درگذشته توسعه لازم را پیدا نکرده است و یکی از دلایل عمده آن است که وقتی بسیار از استان‌های کشور همچون اصفهان، خراسان و آذربایجان با ارز ارزان استان‌هایشان را ساختند، همدان یک دلار ارز تا زمانی که به هزار تومان رسید، استفاده نکرد.

استاندار همدان تصریح کرد: سرمایه‌گذاران حتی همدانی‌ها از استان روی‌گردان بودند که متأسفانه ندیدم رسانه‌ها این موارد را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند که چرا در همدان سرمایه‌گذاری انجام‌نشده است و بعد از ۳۷ سال از گذشت انقلاب با چراغ باید به دنبال سرمایه‌گذار باشیم البته طی دو سه سال اخیر تعدادی سرمایه‌گذار به استان آمده که نیازمند همکاری، تقویت و حمایت است تا بتوانیم از وجودشان بهره‌مند شویم.

نیک‌بخت با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه و رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، خاطرنشان کرد: رسیدن به این مهم نیازمند سالیانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پول ایرانی و ۷۰ میلیارد دلار ارز است و این امر ورود سرمایه‌گذار را می‌طلبد که نیازمند ایجاد شرایط امن و استقبال است چراکه دولت طبق قانون قادر به سرمایه‌گذاری نیست و حتی اگر علاقه‌مند به انجام چنین کاری هم باشد این توان را ندارد.

وی اضافه کرد: همه نوع همکاری با سرمایه‌گذار داریم به‌طوری‌که همدان تنها استانی است که طی یک نیم روز برای هر مراجعه‌کننده‌ای به‌منظور سرمایه‌گذاری جواز تأسیس صادر می‌کند سپس نسبت به دریافت استعلام اقدام می‌شد که این موضوع به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و به همکاری مدیران، کارشناسان و مردم و استقبال آنان نیاز داریم.

استاندار همدان از احداث ۱۰ هتل بزرگ نیز در همدان خبر داد و در بخش دیگری از سخنانش به مصوبات سفر ریاست جمهوری در شهریور سال گذشته به استان اشاره کرد و یادآور شد: پیرو سفر ریاست جمهوری به استان هتل همای تأمین اجتماعی با تعهد شستا تا ۱۰ اردیبهشت و حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت کلنگ زنی خواهد شد، به آغاز سرمایه‌گذاری شرکت شستا در همدان برای نخستین بار از زمان انقلاب تاکنون اشاره کرد و افزود: در اردیبهشت‌ماه سه طرح احداث کارخانه استحصال منیزیم از دولومیت نهاوند، هتل همای همدان و منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود.

برای نخستین بار در همدان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام می‌شود

وی در ادامه بابیان اینکه برای نخستین بار در همدان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته در راستای برگزاری همایش سرمایه‌گذاری با محوریت اقتصاد مقاومتی طرح‌های بزرگ و مناسبی را با مشارکت کشورهای خارجی داشتیم که تعدادی آماده بهره‌برداری بوده و تعدادی افتتاح و تعدادی به‌تازگی اضافه‌شده است به‌طوری‌که دو شرکت خارجی از کشورهای آلمان و انگلیس به‌طور مستقیم برای سرمایه‌گذاری وارد استان شدند و به‌صورت مشارکتی به دنبال اجرای طرح ایجاد نیروگاه‌های برق آفتابی با تولید ۱۶ مگاوات برق و اعتبار ۱۶ میلیون دلاری هستند که برای این امر با سازمان تجارت خارجی مکاتباتی انجام دادیم.

وی ادامه داد: اواخر سال گذشته در شهرستان رزن بخاری‌های کم‌مصرف با ظرفیت تولید هزار دستگاه در فاز اول و درنهایت یک‌میلیون دستگاه به بهره‌برداری رسد و حتی مقرر شد وزارت نیرو یارانه تولید به این کارخانه پرداخت کند تا قیمت مناسبی برای مصرف‌کنندگان داشته باشد.

وی در خصوص ۴۴ طرح مصوب در سفر ریاست جمهوری به استان برای دو سال عنوان کرد: برای سال ۹۴، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود که ۲۵۰ میلیارد تومان آن واصل شد و مابقی امسال تأمین می‌شود و ۳۴۵ میلیارد تومان هم مربوط به سال ۹۵ است که بعد از اخذ اعتبارات سال گذشته تخصیص می‌یابد.

وی بابیان اینکه تاکنون ۵ پروژه از محل پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به استان افتتاح‌شده است، ادامه داد: شهریورماه از محل سفر، ۸۵۰ میلیارد تومان طرح عمرانی و ۸۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها و سایر سازمان‌ها را داشتیم که ۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام‌شده در استان، عنوان کرد: در دهه فجر سال ۹۳، عملیات اجرایی پروژه‌هایی به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذار آغاز شد و سال ۹۴ هم تعدادی زیادی طرح جدید اضافه شد که امیدواریم تا پایان سال ۹۵ شاهد شکوفایی بسیار ارزشمندی در استان همدان به لحاظ اقتصادی و به بار نشستن بسیاری از پروژه‌ها باشیم البته بعضی از پروژه‌های بزرگ در سال ۹۵ به اتمام نمی‌رسد به‌عنوان‌مثال انتظار نداریم پتروشیمی ابن‌سینا امسال افتتاح شود و تا سال ۹۶ امکان بهره‌برداری وجود دارد.

نیک‌بخت ادامه داد: تمام بیمارستان‌های استان و آنهایی که در حال اجرا بودند با بیش از ۹۰۰ تخت در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسند همچنین سرمایه‌گذار بزرگ محلی قول اتمام پروژه پتروشیمی هگمتانه را تا پایان امسال داده است.

وی در ادامه از وجود مانعی بر سر راه‌آهن تهران - همدان در استان مرکزی خبر داد و تصریح کرد: رأی اتمام پروژه راه‌آهن همدان_تهران ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت در سفر ریاست‌جمهور به استان تخصیص یافت و ریل هم مهیاست منتها گیر مختصری دارد و دنبال رفع آن هستیم به‌طوری‌که ریل برای رسیدن به همدان باید از دانشگاه یا بیمارستانی در استان مرکزی عبور کند بدین منظور باید روگذری احداث شود تا کار ادامه یابد و قول می‌دهم تا سال 95 پروژه به اتمام برسد.

هشدار به کارشناسان و برخورد با آنها از دیگر مباحثی بود که استاندار موردتوجه قرارداد.

استاندار همدان در بخش دیگری به موضوع برگزاری سالم و باصلابت انتخابات در هفتم اسفند پرداخت.

وی از عملکرد خوب استان در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز غافل نشد و برگزاری همایش سرمایه‌گذاری با محوریت اقتصاد مقاومتی و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی را از مصادیق این مهم دانست.

بالای ۱۷۰ واحد نیمه فعال یا تعطیل در همدان وجود دارد

نیکبخت در ادامه بابیان اینکه زمان ورود به استان در نیمه جمعه دو آبان نود و دو، ۲۱ هزار نفر بیکار شده بودند اما تا پایان همان سال ۵ هزار شغل ایجاد کردیم، افزود: بالای ۱۷۰ واحد تولیدی دیگر نیمه فعال و یا تعطیل هستند که برای آنها هم برنامه داریم و خوشبختانه با قانون جدید و بخش‌نامه‌ها صادره حتی باید موانع واحدهایی که از سوی بانک‌ها به تملک درآمده و سرمایه‌گذاران عوض‌شده را رفع کنیم به‌طوری‌که مسئله احیای این واحدها از خواست‌های جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور نیز است.

وی بابیان اینکه نرخ بیکاری در استان به ۸٫۵ درصد رسیده، از پذیرش آمار منتشره مرکز ایران توسط برخی که چنین ارقامی را قبول نداشتند، ابراز خرسندی کرد و گفت: همدان همچنان جزء ۵ استان برتر کشور در اشتغال است به‌طوری‌که میانگین اشتغال کشور ۱۱ درصد است اما همدان ۸٫۵ بوده و ۲٫۵ واحد از میانگین کشور پایین‌تر است.

ودیعه نیمه‌کاره مدیرکل کار استان

استاندار همدان در بخش دیگری در خصوص تودیع و معارفه خاموش و ناتمام مدیرکل کار استان، عنوان کرد: این قضیه دو سه ماه است که پیگیری می‌شود به طویله قرار بود هفته پیش مدیرکل کار استان تودیع شود اما با تماس وزیر اقتصاد متوجه شدیم که بر روی جایگزین توافق حاصل نشده و مقرر شد مجدداً کسی را هم ما به وزارتخانه و هم آنها به ما معرفی کنند.

وی در خصوص طرح سؤالی درباره مدیر نیمه‌دولتی مشکل‌دار استان از سوی یکی از خبرنگاران گفت: مدیرعامل شرکت سیاحتی علی‌صدر هیچ مشکلی ندارد به‌طوری‌که این مجموعه هیئت‌مدیره‌ای اداره می‌شود و کارش را انجام می‌دهد هرچند سال گذشته علیصدر بلایی را رد کرد چراکه داشت معامله می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر یاری، مدیرعامل علی‌صدر به فعالیت خود ادامه می‌دهد به‌طوری‌که شامگاه گذشته در خصوص پروازهای کیش صحبت می‌کردیم و با توجه به اینکه تابستان در پیش است شرکت طرف قرارداد می‌خواهد نرخ‌ها را افزایش دهد و شروطی برای ما تعیین کند، به‌عبارت‌دیگر از قرارداد قبلی خود عدول کرده است.

استاندار به خبرنگاران این اطمینان را دارد که مدیرعامل شرکت علی‌صدر بادل قرصی در مسند خود فعالیت می‌کند و تا زمانی که سلامت کاری‌اش را حفظ کند و هیئت‌مدیره از او راضی باشند، در این پست باقی می‌ماند.

وعده جالب استاندار همدان به خبرنگاران

نیک‌بخت خطاب به خبرنگاران استان گفت: با توجه به اینکه می‌خواهیم فرودگاه همدان فعال شود اگر توانستید مردم همدان را قانع کنید تا با پرواز از همدان به تهران بیایند به شما قول می‌دهم با پول شمارا به هر نقطه از دنیا که بخواهید ببرم.

وی به سرمایه‌گذاری در منطقه علی‌صدر اشاره کرد و ادامه داد: با یک سرمایه‌گذار قراردادی به‌منظور اجرای پروژه‌ها گردشگری در علی‌صدر بسته‌شده که فاز اول آن با ۲۰۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد و عملیات اجرایی آن هفته آینده آغاز می‌شود تنها اشکالی که دارد این است که قرار شده ۵ ساله پروژه به اتمام برسد اما توافق کردیم این کار طی سه سال پایان یابد چراکه اگر بازه زمانی پیشنهادی را بپذیریم کل فازهای پروژه حدود ۲۰ سال به طول می‌انجامد.

تخلف معاون غیربومی سابق استانداری در همدان

وی با اشاره به اینکه طی چند سالی که در همدان خدمت کردم هیچ سهامی را به نام خود نکردم و سرمایه‌گذاری خاصی انجام ندادم، اعلام کرد: معاون استانداری که پیش ورود من در استان فعالیت می‌کرد با جبر هفت درصد از سهام یک طرح را از آن خودکرده و وقتی می‌گویم چرا پروژه ناتمام باقی‌مانده می‌گویند معاون پیش از شما با سهام خود به هیئت‌مدیره راه‌یافته و نمی‌گذارد کار پیش رود درحالی‌که این طرح می‌توانست با سرمایه‌گذار خارجی نتیجه بگیرد.

وی بابیان اینکه حتی چهار نفر از بستگانش را در استانداری و فنی‌وحرفه‌ای استخدام و پیش از رفتن خود استان حکم انتقالی آنها را هم دریافت کرده بود، به عدم ورود رسانه‌ها در این زمینه اشاره و تصریح کرد: تمام افتخارم این است که در زمان مدیریتی خود یک نفر از بستگانم را چه در دوره قبل و چه حالا به این استان نیاوردم چراکه به نیروهای استان اعتماد داشتم و به‌اندازه کافی نیرو در همدان وجود دارد بنابراین چه لزومی دارد حق یک همدانی را به دیگری بدهم؟

افق آینده همدان باید بر اساس گردشگری تعریف شود

به گفته نیک‌بخت، افق آینده همدان باید بر اساس گردشگری تعریف شود البته ظرفیت کشاورزی و صنعت هم در استان وجود دارد اما اولویت با گردشگری است چراکه سطح زیر کشت مزارع کشاورزی قابل‌افزایش نیست و باید رشد راندمان اکتفا کنیم.

استاندار همدان در خصوص پروژه آب‌رسانی از سدتالوار به همدان نیز گفت: تصفیه‌خانه مربوط به این پروژه درجایی احداث می‌شود که اگر زمانی بخواهیم آبی اضافه بر سدتالوار به همدان بیاوریم امکان استفاده از آن وجود دارد و تصفیه‌خانه بیکار نمی‌ماند چراکه آبی مطمئن‌تر از سد تالوار هم مدنظر داریم و پیش‌بینی می‌شود با همین شبکه لوله‌گذاری و تصفیه‌خانه موجود بتوانیم آب موردنیاز را تأمین کنیم.

خبرنگاران سریع‌تر از خانواده‌ام از رفتنم مطلع می‌شوند

وی در خصوص خداحافظی خود از استان نیز عنوان کرد: وزارت کشور به من گفته هیچ برنامه‌ای در خصوص تغییر و جابجایی استانداران نداریم بنابراین به‌کار خود ادامه بده البته این قول را می‌دهم که پیش از اینکه بخواهیم استان را ترک کنم قبل از خانواده‌ام، خبرنگاران را جریان بگذارم.

وی تأکید کرد: طبق آنچه به من گفته‌شده جزء استانداران در معرض تغییر و تعویض نیستم بنابراین در سال ۹۵ خبری نیست چراکه تمام برنامه‌ریزی‌ها و تعارف و پیش‌بینی‌های لازم را برای اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم والان سال عمل است.

جریان خداحافظی استاندار همانا و تزلزل مدیران همانا

وی عنوان کرد: من با شنیدن چنین صحبت‌هایی قدم پس نمی‌گذارم اما مدیران را با این حرف‌ها دودل نکنید چراکه مدیران ادارات از هر مسئله‌ای به‌گونه‌ای تعبیر و تفسیر می‌کنند و این به ضرر استان است. درواقع این مسئله ناخواسته مدیران استان را متزلزل می‌کند.

وی در خصوص نارضایتی‌اش از فرمانداران اظهار کرد: گلایه‌ام از فرمانداران به این معنی نیست که آنها مشکلی دارند بلکه اگر از فرمانداری گلایه می‌کنم بدین معناست که نمی‌خواهم از کار عقب بمانیم و کار باید سرعت داشته باشد بنابراین در خصوص کم‌کاری‌ها و انجام امور اشتباه و کوتاهی‌های خواسته و ناخواسته از سوی آنها لازم است تذکر دهم.

دوستان ازدست‌رفته استاندار

وی تأکید کرد: در رابطه باکار مردم با هیچ‌کس تعارف ندارم هرچند در دوره مدیریتی‌ام دوستان زیادی پیداکرده‌ام اما به همان میزان دوستانم را ازدست‌داده‌ام، دوستانی که فکر می‌کردند برخورد و تشر من شخصی بوده و نه برای مردم بنابراین دلخور شدند درحالی‌که هرگز برای مسائل شخصی خود نه باکسی درافتاده‌ام و نه درگیر شده‌ام همیشه گذشت را سرلوحه قرار داده‌ام.

وی در خصوص فرودگاه همدان نیز خاطرنشان کرد: 34 میلیارد تومان برای بین‌المللی شدن فرودگاه هزینه کردیم به‌طوری‌که سرافرازی استان این است که حجاج از فرودگاه همدان به مکه مشرف شدند و حتی قرار است دو تا از استان‌های مجاور از فرودگاه ما استفاده کنند.

پرواز دوبی پر!

وی بابیان اینکه تنها بر روی قیمت پروازهای کیش ایر اختلاف‌نظر پیش‌آمده و به دنبال تجدیدنظر هستیم و حتماً این پرواز دایر می‌شود، یادآور شد: پرواز دوبی هم به علت نبود استقبال کنسل شد.

وی در بخش پایان سخنانش در خصوص پاس همدان گفت: باید الآن پاس را کمک کنیم. بازگشت مجدد مدیرعامل گذشته به استان به‌این‌علت بود که ایشان خصوصیاتی دارد که به درد چند بازی آخر پاس می‌خورد و دارای خود را اثبات می‌کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک همدان، تاریخ 8 اردیبهشت 95، کد مطلب: 219806: www.tabnakhamadan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین