پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
زهره میرحسینی استاد و مدرس رشته کتابداری و عضو کارگروه پژوهش استان تهران بیان کرد: از آنجاکه نقش و رسالت کتابداران ارتقای ساختار اجتماعی و فرهنگ جامعه است و با جامعه محلی شهرهای گوناگون سروکار دارند، پس کتابداران مهم و با ارزش هستند.

شعار سال: وی ادامه داد: حتی با اینکه دنیا به سرعت در حال تغییر است اما آن‌ها با حضور فناوری اطلاعات و بسترسازی محیط وب کتابخانه‌های عمومی، روی این شبکه‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

میرحسینی با اشاره به اقداماتی که وضعیت کتابخانه‌ها را بهبود می‌بخشد گفت: پیش بینی بودجه کافی برای زیرساخت‌های فناوری همچون پیوند کاربران با وب سایت کتابخانه از طریق مدیران و برنامه‌ریزان این بخش به اضافه تلاش کتابداران برای حداکثر استفاده بهینه از امکانات موجود، می‌تواند وضعیت کتابخانه‌ها را بهتر از قبل کند.

این مدرس و استاد رشته کتابداری از تمام کتابداران درخواست کرد که در کارگاه‌های آموزشی برای کسب «سواد اطلاعاتی»، شرکت کنند.

میرحسینی عنوان کرد: ارائه خدمات خارج از کتابخانه (مثل رونق کتابخانه‌های سیار یا کتابداران سیار) و برخورد مناسب کتابداران با کاربران می‌تواند نقش موثری را در ترویج کتاب‌خوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: مهارت‌های اساسی زندگی، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی باید از طریق کتابخانه‌های عمومی به مردم جامعه منتقل شود. در امر کتابداری بسیار مهم است که کتابدار تمام مشکلات زندگیش را در حین کار کنار گذارد و با اخلاق و آراستگی ظاهر به نیازهای کتاب‌خوانی دوستداران کتاب در راستای ترویج این امر اقدام کنند.

عضو کارگروه پژوهش استان تهران بیان کرد: باید مدیران برای گسترش خدمات ویژه باید با کتابداران همکاری کنند، به‌عنوان مثال اگر کتابداری در نقش کتابدار سیار به خانه سالمندان رفت و با یکدیگر کتاب خواندند، نباید این زمان را از روی ساعات موظفی کار آن‌ها کم کرد.

وی افزود: تاسیس کتابخانه در شبکه‌های اجتماعی، شناسایی وخرید کتاب‌های آسان خوان (به منظور کمک به کسانی که به هردلیل قادر به خواندن کتاب‌های معمول نیستند)، دردسترس گذاشتن کتاب‌های مرجع، گران، دستنامه و خودآموز هرکدام به نوعی می‌تواند به ترویج کتابخوانی و ارتقای آگاهی‌ها کمک کند.

وی با اشاره به نقش مهم کتابداران در ارائه خدمت به اقشار گوناگون یادآور شد: به امید آنکه مدیران و مسئولان مرتبط با این حوزه وضعیت اقتصادی بهتری را برای کتابداران پیش بینی کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی، تاریخ 23 آبان 95، کد مطلب: 813: www.payameketabdari.blogfa.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین