پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
علی‌رغم ویژگی‌های برجسته تاریخی و آثار ارزشمند این محوطه تاریخی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ امکاناتی را برای پذیرش گردشگر در این مکان تاریخی فراهم نکرده است.

شعارسال: صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه سوم درآمدزاترین صنایع در دنیا قرار دارد. فرصتی که ایران به‌رغم برخورداری از تمدن و تاریخ کهن، تنوع طبیعی چهارفصل و آداب، رسوم و سنن اسلامی و باستانی به دلیل تکیه‌بر صنعت نفت، سهم کشورمان از آن بسیار ناچیز بوده است.

با توجه به مطرح‌شدن موضوع «اقتصاد مقومتی» از سوی مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر کاهش وابستگی به صنعت نفت این میراث شوم صدساله، گردشگری می‌تواند در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش بزرگی بازی کند. به اعتقاد کارشناسان بخش گردشگری می‌تواند وابستگی اقتصادی به صنعت نفت را به حداقل برساند و درعین‌حال به‌صرف هزینه‌های کلان، نیازی ندارد به‌سرعت اشتغال‌زا و درآمدزا است.

طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی ایران از لحاظ جاذبه‌های طبیعی در رتبه پنجم و ازنظر جاذبه‌های تاریخی در رتبه دهم کشورهای دنیا قرار دارد اما متأسفانه در بهره‌گیری از این منابع، سهم کمتر از یک درصد کل درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است.

علی‌رغم شعارهای اقتصادی که رئیس‌جمهور در دوران انتخابات ریاست جمهوری سر می‌داد و رأی مردم به وی اقتصادی و معیشتی بود و نه سیاسی، اما امروز ناتوانی دولت در رفع معضلات اقتصادی برای مردم روشن‌شده است.

*نیاز گردشگری کشور به خیزی بلند برای تحولی جدی

گردشگری کشورمان با تأکید مقام معظم رهبری به‌عنوان یک اولویت، یک خیز بلند برای تحولی جدی را می‌طلبد اما بی‌توجهی و عدم اعتقاد مدیران دولتی به اقتصاد مقاومتی کاملاً در این بخش قابل‌لمس است. کم‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها، کم‌توجهی به حفظ و نگهداری آثار تاریخی و باستانی، کم‌توجهی به تبلیغات و برندسازی و مواردی ازاین‌دست نشان می‌دهد علی‌رغم شعارهای رسانه پسند، دولت برنامه خاصی برای اقتصاد کشور ندارد و صدالبته که با شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی دیگر نمی‌توان به تدبیر و امید، امیدوار بود.

*شهر زیر زمینی ذلف آباد، شهری آباد در دوره ایلخانی

محوطه تاریخی دلف آباد که در میان اهالی فراهان به‌عنوان خرابه‌ها یا شهر زیرزمینی ذلف آباد خوانده می‌شود، به‌صورت محوطه‌ای وسیع در ۳ کیلومتری شمال شرق شهر فرمهین و دو طرف جاده آسفالته فرمهین به آشتیان و تفرش قرارگرفته، به‌گونه‌ای که جاده مذکور محوطه را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.

کاوش در خصوص این منطقه حفاظت‌شده از سال ۸۸ آغاز شده است. این شهر بر اساس مطالعات به‌عمل‌آمده محوطه‌ای وسیع بالغ‌بر ۱۱۰ هکتار است که به‌احتمال‌ زیاد دارای بخش‌های مختلف و طبقه‌بندی مشاغل بوده و از وجود ساختارهای عمومی در ارتباط با مذهب و زندگی روزمره و محله‌هایی برای معیشت طبقات اجتماعی چندگانه بهره می‌برده است.

بقایای کشف‌شده حمام در فراهان یکی از نخستین نمونه‌های پلان کامل کاوش‌های دوره ایلخانی و تیموری است که در آن جزئیات مختلف شامل گرمخانه، سربینه، خزینه، تون، سیستم دفع فاضلاب و حوضچه‌های شستشو و مخزن آب وجود دارد. وجود یک میدان بزرگ از جنس قلوه‌سنگ و ساروج با ارتفاع بیش از یک متر در مرکز محوطه در جوار بنای حمام از دیگر بخش‌های بیرون آمده از دل خاک است. بر اساس کاوش‌ها و تحقیقات، محوطه تاریخی ذلف آباد به‌عنوان شهری آباد و با مردمی شیعه‌مذهب که زندگی آنان مبتنی بر بهره‌وری از کشاورزی و دامداری و تولید بوده شکل‌گرفته است.

این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک در شاهراه تجارت قم، تهران و اصفهان واقع‌شده بود. بر اساس آنچه در «ناسخ التواریخ» و «روضه الصفا» آمده، شهر تاریخی ذلف آباد، در قرن ششم تا نهم هجری قمری شهری آباد و بزرگ بوده است.

*واقعیت تلخ نابودی تدریجی شهر زیر زمینی

علی‌رغم ویژگی‌های برجسته تاریخی و آثار ارزشمند این محوطه تاریخی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ امکاناتی را برای پذیرش گردشگر در این مکان تاریخی فراهم نکرده است. نبود راهنمای گردشگران، عدم محوطه‌سازی و آسفالت ورودی به محوطه، جمع شدن زباله و ریزش خاک و سنگ به درون محوطه و کم‌توجه‌ی به حفاظت و نگهداری از این محوطه بسیار ارزشمند تاریخی، گویای واقعیت تلخ نابودی تدریجی آثار تاریخی است.

در ادامه تصاویر این محوطه تاریخی را مشاهده می‌کنید:

*وجود زباله، پر شدن محوطه با خاک و سنگ و ...

*تنوع دهی به اقتصاد کشور؛با شعار و نابودی آثار تاریخی و باستانی!

ملت ایران منتظر پاسخگویی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این سوال است که با کدام منطق و استدلال دولت معتقد است در مسیر اقتصادی مقاومتی قدم بر می دارد؟ آیا تنوع دهی به اقتصاد کشور با اقدام و عمل در توسعه صنعت گردشگری اتفاق می افتد یا با شعار و نابودی آثار تاریخی و باستانی...

درست است که در این شرایط اقتصادی بودجه برای رونق به صنعت گردشگری در این دیار نیست اما مردم مطالبه رسیدگی به پیشینه تاریخ چند صد ساله را از مسئولان طلب می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری دیار آفتاب ، تاریخ انتشار خبر 2 دی 1395، کدمطلب: 14403 ،www.diyareaftab.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین