پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در بازدید از عمارت تاریخی کاخ چهلستون روستای سرهنگ آباد گفت: تملک و مرمت این کاخ منحصر به فرد و تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
شعار سال: به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون اله یاری و جمعی از مدیران میراث فرهنگی استان، با حضور بخشدار اردستان، مدیر میراث فرهنگی شهرستان اردستان، و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان اردستان از روستای سرهنگ آباد بازدید کرد.

در این بازدید وی و هیئت همراه از کاخ تاریخی چهلستون که در این روستا واقع شده بازدید و در جریان طرح های مرمتی آن قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پایان این بازدید تأکید کرد: با توجه به این که کاخ چهلستون روستای سرهنگ آباد و باغ های پیرامون آن به وسعت یک و نیم هکتار در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، مقرر گردید با توجه به این که طرح های مرمتی این عمارت تاریخی آماده شده است، با هماهنگی حوزه حقوقی و معاونت میراث فرهنگی نسبت به آزادسازی و خرید ملک موصوف اقدام و یا با توجه به این که این مجموعه تاریخی به ثبت ملی رسیده است، با همکاری مالک نسبت به اجرای عملیات مرمت آن به سرعت اقدام شود.

همچنین در ادامه این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی استان از امامزاده «سید کمال الدین حسین» واقع در روستای شهراب از توابع شهرستان اردستان نیز بازدید به عمل آورد و با توجه به وجود تزئینات نفیس در این بنای تاریخی که دارای قدمتی از دوران صفویه تا عصر قاجار می باشد مقرر گردید تا ثبت ملی این اثر در اولویت اداره جدید التأسیس میراث فرهنگی شهرستان قرار گیرد.

عمارت تاریخی و منحصر به فرد چهلستون، در روستای سرهنگ آباد در 76 کیلو متری شرق شهرستان اردستان قرار گرفته است.

این روستا در دامنه کوه های دهستان «کچو» واقع شده، لذا طراوت و سرسبزی این روستا در دل کویر باعث شده تا یکی از سرداران فلات مرکزی ایران در عصر ناصرالدین شاه قاجار به نام سهام السلطنه عرب عامری در سال 1299 هجری این کاخ منحصر به فرد و زیبا را با الگوگیری از کاخ های چهلستون و عالیقاپو در اصفهان و باغ عفیف آباد در شیراز بنا نهد.

این کاخ دارای ایوانی به سبک کاخ چهلستون بوده و دارای تزئینات آئینه کاری و گچبری های منحصر به فردی است. اگرچه با توجه به عدم رسیدگی مالکین به این بنای تاریخی، متاسفانه در دهه های گذشته بخش هایی از باغ و تشکیلات آن از میان رفته است، با این وصف هنوز این کاخ و محیط پیرامون آن از عظمت و شکوه وصف ناپذیری برخوردار است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کد مطلب: 233627، www.imna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین