پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
« موزه آب قاین » در آب انبار بازار این شهر راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است . این آب انبار در انتهای کوچه سنگی که بازار قدیم در آن واقع بوده است قرار دارد و به همین دلیل به « آب انبار بازار » معروف است که از قنات (کهناب ) آبگیری می‌شده است .

شعارسال: « موزه آب قاین » در آب انبار بازار این شهر راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است . این آب انبار در انتهای کوچه سنگی که بازار قدیم در آن واقع بوده است قرار دارد و به همین دلیل به « آب انبار بازار » معروف است که از قنات (کهناب ) آبگیری می‌شده است .

بنای آب انبار دارای همه قسمت‌ها و مشخصات اصلی آب انبارها است و دارای راه‌پله‌ای است که به پای شیر برداشت آب منتهی می‌شود. با توجه به پوشش آب انبار و شواهد تاریخی موجود بنای آب انبار مربوط به دوره تیموری بوده است .

بنای آب انبار دارای کلیه قسمت ها و مشخصات اصلی آب انبارها می‌باشد ، به جز سر در که به دلیل مرور زمان و استفاده نشدن از بنا و همچنین زلزله و تخریب ها و دخل و تصرفات انسانی از بین رفته‌است و هیچ گونه اطلاعی از شکل اولیه آن در دست نیست .

پیشخوان آن ۵ متر بوده است که در حال حاضر فقط پلان آن موجود است و پوشش آن در دوره اخیر صورت گرفته است . راه‌ پله آب انبار دارای ۳۲ پله می‌باشد که به پاشیر منتهی می شود. مصالح به کار رفته برای ساخت پله ها آجرهای ( ۲۵*۲۵*۵ ) با ملات شفته و ساروج بوده است .

مخزن آب انبار در حدود ۷ متر عمق دارد و قطر آن نیز حدودا ۷ متر می‌باشد . ظرفیت ذخیره آب ۲۸۷ متر است . استوانه مخزن تا پاکار با ملات ساروج پوشش یافته است . پوشش مخزن نیز به صورت پلکانی (۳ پله) با آجرهای ( ۲۵*۲۵*۵ ) و ملات گچ می‌باشد . قوس استفاده شده در پوشش آب انبار قوس مربع ( شمشیری ) است .

مخزن دارای یک آبگیر در ضلع غربی بنا و یک سر ریز در ضلع شرقی آن می‌باشد ، چهار دریچه به ارتفاع ۲۷/۱ متر در چهار طرف آب انبار قرار دارد که احتمالاً علاوه بر تزیینات تهویه ، سرد کردن آب انبار (به دلیل قرار گرفتن در جهت باد ) و دسترسی سریع تر به مخزن آب انبار طراحی و ساخته شده‌است .



هیچگونه تزیین خاصی در آن دیده نمی شود ، به جز در نمای دور آن که دارای چهار طاق با فواصل مساوی است که به روش ضربی اجرا شده اند . موزه آب شهرستان قاین که تنها موزه آب استان خراسان جنوبی است شامل : نمایش شاهراه‌های آبی مرتبط به دوره‌های تاریخی و مجموعه‌ای از تصاویر و متون مربوط به تاسیسات آبی ( سدها ، آب انبارها و قنوات) ، وقف‌نامه‌ها و وسایل و لوازم مرتبط با آب است .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران، gardeshgariiran.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
خیلی خیلی جالبه که یک موزه در مورد اب و اب انبارها و عوامل مرتبط با اونها ساخته شده و تاریخ و تکنولوژی بزرگترین امپراطوری جهان در سالهای بسیار دور را به مردمان امروز نشان دهد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین