پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۲۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۲
در یکی از کلینک های دندانپزشکی غیردولتی تبریز شاهد اعتراض همراه یکی از بیماران به سهل انگاری دندانپزشک مربوطه بودم که بلافاصله بیمار نگون بخت در حالیکه خود از درد می نالید، به همراه خود متذکر شد: هیس! اگه اعتراض کنی سه ماه زندان داری!
شعار سال: چندی پیش در یکی از کلینک های دندانپزشکی بخش غیردولتی تبریز شاهد اعتراض همراه یکی از بیماران به سهل انگاری دندانپزشک مربوطه بودم که بلافاصله بیمار نگون بخت در حالیکه از درد به خود می پیچید، به همراه خود متذکر شد، هیس! اگه اعتراض کنی سه ماه زندان داری!

این روزها طنز تلخ و بسیار معناداری در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است مبنی بر اینکه :

"مقایسه بیمارستانهای ایران و جهان

در راهرو بیمارستان چند کشور جهان جملات زیبایی به چشم میخورد.

۱.آمریکا؛ بهتر از گذشته باز خواهی گشت

۲.هلند؛ با نیروی علم به جنگ درد آمدیم٬ پس نگران نباش هموطن

۳.انگلیس؛ شغل ما آبروی ماست و هدف ما درمان توست

۴.ایران؛ هر گونه توهین به کادر بیمارستان٬ هشتاد ضربه شلاق و سه سال زندان مجازات دارد به همراه جریمه نقدی!!! ”

سازمان هایی که از اهرم قانونی سوء استفاده می کنند!

در سال های گذشته دولت ها همواره سعی داشته اند که فرهنگ تکریم ارباب رجوع را در ادارات دولتی و خصوصی حاکم کنند.

اما امروزه وقتی به برخی از اماکن دولتی و حتی خصوصی بخصوص مراکز درمانی می‌روی در بهترین نقطه دیدت زنهارنامه‌ای چسبانده می‌بینی که تهدید می کنند «هرگونه اهانت به کادر درمانی در حین انجام خدمت سه تا ۶ ماه حبس به دنبال خواهد داشت». در حقیقت مدیران این مراکز با نصب اینگونه از اطلاعیه ها به دنبال استفاده از اهرم قانونی برای جلوگیری از ظاهرا”تداخل در روند کاری خود” ولی در عمل برای جلوگیری از اعتراض و مطالبه حق مراجعه کنندگان و بیماران هستند.

در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی آمده است: « هر کس با توجه سمت به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس‌جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات و یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به سه تا ۶ ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود».

اما باید توجه داشت که تنها کارمندانی که وظیفه اعمال حاکمیت را برعهده دارند تحت حمایت این ماده قانونی قرار می گیرند.

اباذری حقوقدان تصریح کرد: اگر به طور مثال شخصی به یک پرستار در بیمارستانی توهین کرد، اگر بیمارستان دولتی یا وابسته به دولت باشد مشمول ماده ۶۰۹ است ولی اگر بیمارستان، خصوصی باشد، توهین ساده محسوب می شود و مشمول ماده ۶۰۸ (همچون دیگر شهروندان عادی جامعه)است.

البته برخی حقوق دانان دیگر حتی معتقدند، اگر یک پزشک حتی اگر استخدام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باشد عملاً نمی تواند در برابر توهینی که به وی شده است از مندرجات ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی استفاده نماید و در واقع قانونگذار، کادر درمانی را در شمار افراد عادی در نظر گرفته است و تنها ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی در مورد ایشان اجرا خواهد شد.

از تکریم اراباب رجوع تا ارعاب ارباب رجوع

واقعا چه دلیلی دارد که طرح تکریم ارباب رجوع که سال ۸۱ توسط دولت به تصویب رسید و به ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی هم ابلاغ شد امروز به یک تهدید کوتاه و چندخطی ارباب رجوع تبدیل شده است. آیا واقعا حقوق کارمندان ادارات تا این حد توسط مراجعه‌کنندگان تضییع می‌شود که باید مراجعه‌کننده را تهدید کرد یا ارباب‌رجوع نیز حقوقی دارد که در بیشتر ادارات مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرد؟!

زدن اطلاعیه‌های تهدید‌آمیز که در صورت توهین به کارمند فرد باید جریمه نقدی پرداخت کند یا به زندان برود می‌تواند کارمندان را حق به جانب‌تر کند و برای مراجعه‌کننده نیز محرک باشد.

هنوز مدت زیادی از فاجعه ننگین کشیدن بخیه از صورت کودکی در اصفهان نمی گذارد. هنوز چند روزی از مرگ تلخ یک کودک در بیمارستان کودکان تبریز نمی گذرد هنوز پرونده شومن بازی پزشک تبریزی بسته نشده است

پس بهتر است این گونه مراکز به جای این هشدارهای غیرقانونی و ارعاب انگیز، روند پاسخگویی به درخواست‌ها و مطالبات مردم را تسریع کنند و به مراجعه‌کننده اهمیت بدهند.

و اما درخواست آخر از مسئولان علوم پزشکی استان اینکه:

اولا جلوی این اقدام غیرقانونی مراکز درمانی بخش خصوصی در سوء استفاده از قانون ماده ۶۰۹ مجازات اسلامی و تهدید معترضان را بگیرند و دوما به مراکز درمانی دولتی متذکر شوند بجای نصب این نوع هشدارهای تهدیدآمیز، تکریم اراب رجوع را بیشتر بها دهند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال آذربایجان، تاریخ انتشار: 17 آبان 1395، کد مطلب: 36700، www.etedalpres.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
ای کاش می دونستیم خیلیا که واقعا خطرناکن تو شهر دارن راست راست راه میرن و حق اوناست که الان باید زندان می بودن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
واقعا جای تاسف داره یه عده فک میکنن از بس هر کاری دلشون خواست کردن کسی کارشون نداشت هر بلایی خواستن سر مردم بیارن حالا اگه مردم برخورد کنن کلی دردسر باید بکشن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین