در سالهای ابتدایی برگزاری این جشنواره طولی نکشیده که این جشنواره ثمرات خوبی را به جا گذاشت با توجه به پخش این برنامهها در شبکه سراسری تلویزیون و تبلیغات موثر این جشنواره در ایام بهمن ماه سال 92 عید نوروزی بیسابقه در جذب گردشگر برای شهر سرعین شاهد بودیم که سالها در ذهن آمار گردشگران باقی خواهد ماند.
شاید همان سال هم بعد از جشنواره حرفهای تکراری این روزها نیز تکرار شد و کمبودهای این جشنواره نیز به چشم میآمد و این نکته مهم که چرا برنامهریزی جشنواره و زیرساختهایی از امروز برنامهریزی نمیشود سوالی است که باید به این موضوع بیشتر اهمیت داد.
قبل از اینکه به کمبودهای جشنواره زمستانی سرعین اشاره کنیم یک نکته مهم و موثر را باید بدانیم که این جشنواره به هیچ عنوان جنبه هنری نمایشی نداشته و برداشت اشتباه از این موضوع ما را دچار شبه میکند که چرا این جشنواره را توسط هنرمندان هم استانی انجام نمیدهیم
باید قبول کنیم که شهرهای خدمات گردشگری بدون تبلیغات نمیتوانند مشتری جدید که تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی منطقه دارد حرکت رو به رشدی داشته باشد پس باید همیشه در مسیر تبلیغاتهای موثر و با استفاده از همه ابزارهای اطلاعرسانی حرکت نمییاید و این امر میسر نمیشود.
بنابراین با استفاده از ابزار رسانهای که مهمترین بستر افزایش گردشگر را در فضای کنونی ایفا میکند و برای همین موضوع استفاده از هنرمندان مطرح و معروف مهمتر از آن محبوب و پر طرفدار عاملی است که مسافران را قانع میسازد که سری به شهرهایی که در این مسیر حرکت میکنند اقدام کنند پس با این حال نبود حضور هنرمندان درجه یک کشوری این جشنوارهها را کم اثر تر خواهد ساخت و نکته قابل اشاره اینکه استقبال هم استانیها نیز به جهت ایجاد فضای نشاط آور بین خانوادهها یک نکته مثبت و مهم قلمداد میشود.
بعد از اینکه از علت برگزاری برنامه فرهنگی این جشنواره صرف اینکه برای تبلیغات شهر سرعین و شنیدن جذابیتهای این شهر از زبان هنرمندان مطرح کشور و ترغیب ایشان به سفر با این شهر تنها تاثیر حضور آنها در قالب ویژه برنامه روز جمعه در ایام برگزاری جشنواره است.
اما کمبودهای چشمگیر این جشنواره که به عنوان یک برند فرهنگی در استان اردبیل از آن یاد میشود نبود یک سازه حداقل 3 هزار نفری که بتواند در سرما محافظی باشد برای مهمانان پر شور این جشنواره که امیدواریم به زودی فکری به حال این سازه انجام دهند تا سال آینده با افتخار بگوییم که برای جشنواره پنجم سازهای در شان نام آوازه سرعین ایجاد کردیم.
مسئله دیگری که نیاز به موشکافی بیشتر دارد توجه به ارتقای سطح کیفی و احداث مکانهای جدید تفریحی گردشگری و ورزشی برای شهر سرعین است که برای تامین این خلاء باید از همین امروز مسؤولان شهری و حتی استانی فکری در این زمینه انجام دهند تا در برنامه تولیدی سال آینده جاذبههای جدیدی را برای هموطنان معرفی کنیم.
از نکات دیگر مورد انتقاد این جشنواره که شاید کمی هم به کم بودن مبلغ جمع شده، نبود یک مدیریت بخش خصوصی و صندوق مشخص برای تامین مخارج جشنواره خود یک عاملی شده برای کاهش ارتقای کیفی برنامههای اجرا شده که امسال در جشنواره چهارم دیده شد.
جشنوارهای که با برنامهریزی خوب از هزینه بر بودن به درآمدزایی نیز فکر کند در حال حاضر به شدت دچار مشکلات مالی است که بعضا صدای اعتراض بخش خصوصی، دولتی و بعضی مواقع مسؤولان شهری نیز به گوش میرسد.
پس تا زمانی که اندیشههای فکری همه فعالان بخش دولتی و خصوصی رو به جلو نباشد و تغییر را در سیستم مدیریتی انجام ندهند و با یک برنامه مدون و قابل اجرا بدون مسائل حاشیهای انجام ندهند شاید نتوان گفت که سال آینده جشنواره زمستانی ما بهتر از امسال شود.
ولی فراموش نکنیم که جشنواره زمستانی سرعین با حضور بیش از ۳۰ هزار استقبال خود یک برند فرهنگی است که اگر بگوییم که این جشنواره کشوری است و بیرقیب است کم بیراه نگفتیم و این استقبال مردم وظیفه تک تک مسؤولان را در قبال انجام صحیح و بهتر جشنواره سختتر خواهد ساخت.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساوالان خبر، تاریخ انتشار: 23 اسفند 1395 ، کدخبر: 1993، www.savalankhabar.ir
ا.ف75
ن.ف83