پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸
امروزه واحدهای روابط عمومی بیش از هر دوره ای به مدد توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی از ابزارهای مختلف و قدرتمند اطلاع رسانی بهره مند شده اند که در حداقل زمان ممکن پیام های شان را به انبوه بی شماری از مخاطب انتقال می دهند. از سویی دیگر مخاطبان نیز در لحظه، قادر به دریافت پیام ها می باشند و می توانند به صورت تعاملی بازخورد و خواسته و نظرات شان را ارائه دهند.
شعار سال: امروزه واحدهای روابط عمومی بیش از هر دوره ای به مدد توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی از ابزارهای مختلف و قدرتمند اطلاع رسانی بهره مند شده اند که در حداقل زمان ممکن پیام های شان را به انبوه بی شماری از مخاطب انتقال می دهند. از سویی دیگر مخاطبان نیز در لحظه، قادر به دریافت پیام ها می باشند و می توانند به صورت تعاملی بازخورد و خواسته و نظرات شان را ارائه دهند.لذا در این رهگذر آنچه از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است موضوع تولید محتوای پیامها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن میباشد. بحث تولید محتوا، بویژه در کارهای انتشاراتی از اهمیت بالایی برخودار است. یعنی به هر میزان فعالیتهای انتشاراتی ما در قالب کتاب، بروشور، خبرنامه، گزارشهای عملکرد و فعالیتهای انتشاراتی بیشتر باشد ابزارها و امکان بیشتری برای ارتباط و تعامل با مخاطبان در اختیار خواهیم داشت. البته تاثیرگذاری موثر همه اینها در گرو محتوای مناسب و مفید است. در واقع یکی از غفلتهای روابطعمومیها در این زمینه آن است که در حوزه تولید  محتوای باکیفیت، وقت و انرژی زیادی گذاشته نمیشود و حاصل تولید شده در قالب یک محتوای مناسب عرضه نمیشود.

به نظر مشکل عمده در زمینه تولید محتوا، عدم بهرهگیری از نیروهای انسانی متخصص و صاحب اندیشه در این حوزه و از سویی نداشتن بانک اطلاعات رسانهای در بسیاری از روابطعمومیهاست. منظور از بانک اطلاعات رسانهای هم این است که ما باید اطلاعات پایهای مربوط به فعالیتها و برنامههای سازمانی خود را در قالب فایلهای اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی جامعی داشته باشیم و مرتب آنها را بروز کنیم.

اساسا روابطعمومیها باید مکانیزمی را طراحی کنند که واحدهای سازمانی مربوطهشان، اطلاعات روزانه خود را بدون بروکراسی اداری در اختیار آنان قرار دهند و مطمئن باشند که این اطلاعات با ویرایش علمی و در جای مناسب خود به کار گرفته خواهد شد و کارهای آنان نیز نمود اطلاعرسانی و رسانهای پیدا خواهد کرد.

این بانک، منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای تهیه یاداشت، خبر، گزارش، متون مصاحبههای خبری، تهیه مقالات و محسوب شده و میتواند فعالیتهای انتشاراتی، رسانهای و تبلیغاتی روابطعمومیها را پشتیبانی کند.

با وجود چنین بانکهای اطلاعاتی دست روابطعمومیها هیچگاه از اطلاعات لازم برای تدوین محتوا خالی نخواهد بود و قطعا زمینه مناسبی را هم برای تغذیه نشریات و خبرنامههای داخلی پدید خواهد آورد.

به عبارتی دیگر یکی از اولویتهای اساسی کار روابطعمومی تجهیز و به کارگیری نیروهای توانمند و پشتوانهسازی اطلاعاتی است. یعنی تا این پشتوانهسازی وجود نداشته باشد، عملا تولید محتوای مناسب مقدور نخواهد بود.

پس وجود یک بانک جامع اطلاعاتی با پشتوانهای قوی و محکم ابزاری معتبر و مطمئن برای تولیدمحتوا در روابطعمومی خواهد بود که نبود آن کارهای جاری اطلاعرسانی روابطعمومی و سازمان را دچار اختلال خواهد کرد. این بانک اطلاعاتی کمک خواهد کرد تا روابطعمومی بتواند کارهای ارتباطی و بخصوص رسانهای خود را سهلتر و راحتتر و موثرتر انجام دهد.

تفاوتها و شباهتهای بین روابطعمومی و بازاریابی محتوا

استراتژیهای بازاریابی محتوا و روابطعمومی در نگاه اول میتوانند مشابه به نظر برسند.

بازاریابی محتوا و روابطعمومی متقابلا منحصر به فرد نیستند (یعنی این دو مقوله با هم ناسازگار نیستند). بین آنها ویژگیهای مشترک بسیاری وجود دارد و همچنین از روشهای مشابه استفاده میکنند، اما اهداف آنها منحصر بهفرد بوده و نتایج متفاوتی تولید میکند. بسته به اهداف شما، بهترین استراتژی برای بهکارگیری توسط شما میتواند متفاوت باشد.

بازاریابی محتوا و روابطعمومی در عملکردهای متفاوتی به کار گرفته میشوند. محتوای روابطعمومی به شرکتها اجازه میدهد تا اطلاعات برند، محصولات و فرهنگ خود را به اشتراک گذارند، در حالی که بازاریابی محتوا به آنها پلتفرمی برای نشاندادن تفکر رهبری و تخصصشان در بازار هدف ارایه میدهد.

هنگامی که شما آنها را به اجزای اصلی‌شان کوچک کنید، هر دو مقوله بازاریابی محتوا و روابطعمومی ابزارهای ارتباطی هستند که شرکتها به منظور نشاندادن این مسئله که آنها میتوانند نیازهای مشتریان خود را برآورده سازند، آنها را به کار میگیرند. مرزهای کاملا مبهمی میان این دو وجود دارد ـ یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب اغلب شامل محتوای روابطعمومی نیز میباشد و بالعکس.

یک راه بالقوه که شما میتوانید دو راه متقاطع را ببینید، در نظر بگیرید! اگر قرار بود یک بیانیه مطبوعاتی برای یک محصول یا خدمت جدید صادر نمایید، آن میتوانست در یک یا چند مقاله وبلاگی با موضوعات مشابه اشاره شده و به آن مرتبط شود. محتوای کلی بلاگ گستردهتر از آن چه که شما تنها در مورد محصول خود بنویسید، باقی خواهد ماند. با این رویکرد، شما میتوانید از حوزههای تبلیغاتی خطرناک که بازاریابی محتوا موفقیت کمتری در آنها میبیند، اجتناب کنید.

رویکرد بازاریابی محتوا در حوزه ارتباطات، معمولا نسبت به رویکرد محتوای روابطعمومی، بیشتر پیرامون مشتری بالقوه میباشد. بازاریابی محتوا به سوالاتی که مردم واقعی میپرسند پاسخ داده و آنها را با یک محصول و یا راهحل متصل مینماید. محتوای با کیفیت بالا، در هسته اصلی یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب قرار دارد.

محتوای روابطعمومی نیز معمولا به شرکت این فرصت را میدهد که به طور مستقیم‌تری به تبلیغ خود و محصولاتش بپردازد و به طور کلی این کار را با هدف قرار  دادن رسانهها به جای عموم مردم به عنوان مخاطبان خود انجام دهد. محتوای روابطعمومی همچنین قادر به پاسخگویی به موقعیتها و مشکلات منحصر به فرد میباشد. به عنوان مثال، ارتباطات بحران، بخش مهمی از مجموعه روابطعمومی هر شرکتی است که میتواند به هر موضوعی با هدف به حداقل رساندن هرگونه آسیب به برند شرکت، به سرعت و به طور مستقیم رسیدگی نماید.

رویکرد روابطعمومی به بازاریابی یک شرکت، چندین سال است که به خوبی تثبیت شده، با این حال محتوا مرتبطتر از همیشه در حال رشد است. در سال ۲۰۱۰، موسسه Content Marketing Institute نشان داد که ۹۰  درصد از شرکتها از محتوا در استراتژیهای خود استفاده میکنند و فقط به این نگاه میکنند که از آن زمان چه مقدار در صنعت آنها تغییر ایجاد شده است. این رویکرد پیچیدهتر از همیشه رشد یافته، کیفیت بر کمیت ارجحیت پیدا نموده است و استراتژیهای کلی همراه با بروزرسانی SEO و تغییر بازار، به منظور حفظ و ادامه کار تکامل یافتهاند.

روابطعمومی قطعا جایگاه ویژهای در ارتباطات و بازاریابی دارد، بویژه اگر هدف، داشتن یک خروجی رسانه و یا تعدادی شخص  ثالث و یا تقویت محتوا، باشد. گفته شده است که در عصر دیجیتال مقادیر بسیار زیادی محتوا پیرامون ما وجود دارد، بنابراین تسخیر چشمها و گوشها بیش از پیش به یک چالش تبدیل شده است. زمانی که شما مستقیما به جستجوی مصرفکنندگان و مشتریان بالقوه میپردازید، استفاده از "قدرت تکلم روابطعمومی” و تبلیغ برندتان در درجه اول یک راه موثر برای تشویق آنها به خرید محصول شما، نمیباشد. این چالشی است که بازاریابی محتوا با آن روبروست شما باید برای مخاطبان خود به واسطه ارائه اطلاعات ارزشمند و به طور ایدهآل، راه حل مشکلات آنها، یک تجربه غنی فراهم آورید. در عین اینکه روابطعمومی هنوز هم به عنوان یک نیروی توانمند در دنیای بازاریابی محسوب میشود بازاریابی محتوا هم نقشی مهم در جذب خریداران ایفا میکند. در واقع با توجه به مطالعهای که اخیرا توسط Nielsen and in Powered صورت گرفته است، این مسئله احتمالا به دلیل این واقعیت است که خریدار در مراحل تحقیقات اولیه خود، تمرکز بیشتری بر محصولات و خدمات داشته و فعالانه به دنبال محتوای روابطعمومی بر فراز پهنه وسیع اطلاعات است.

محتوای روابطعمومی یقینا میتواند بخش مهمی از یک استراتژی محتوا را بازی کند. یک استراتژی محتوایی که بیش از حد تبلیغاتی است بعید است به موفقیت برسد. این شرکت باید محتوایی تولید کند که بتواند از طریق پاسخ به پرسشها و توضیح آن که چرا محصول یا خدماتش برای آنها بهترین است، مخاطبان خود را حفظ نماید.

یک استراتژی مستحکم برای مشتریان بالقوه اطلاعاتی فراهم خواهد کرد که بدون تلاش برای فروش به آنها در هر نوبت، سبب حرکت آنها به مرحله بعدی سفر خرید خواهد شد. هنگامی که محتوا نسبت به یک منبع بیشتر حالت یک تبلیغ فروش به خود میگیرد، خوانندگان آن را خاموش خواهند کرد و احتمال خرید کمتر خواهد شد.

نگارش محتوا

به عنوان یک فرد حرفهای در روابطعمومی، شما احتمالا بارها ناگزیر به نوشتن و یا ویرایش مطلبی شدهاید. این که آیا این کار مربوط به یک کتاب، یک فیلم، یک برنامه تلویزیونی و یا حتی سرمقاله یک مجله باشد میتواند یک وظیفه دلهرهآور باشد، البته، هدف این است که در کوتاهترین زمان به خوانندگان در مورد این کارتان به اندازه کافی اطلاعات داده شود تا خود آنها بخواهند آن را تجربه کنند.

کلید خلاصهکردن یک کتاب ۴۰۰ صفحه ای و یا یک فیلم دو ساعته به چند جمله، شناسایی برجستهترین نقاط داستان و توصیف آنها در کمترین کلمات نیازمند مطالعه، ممارست و آشنایی با فنون تخصصی میباشد هر چند، خود خلاصه هم باید خواندنی و قابل درک باشد. شرح خستهکننده از یک بازی جالب و یا برنامه تلویزیونی، اثر مورد نظر را بر روزنامهنگاران و یا خوانندگان آنها، بینندگان و یا شنوندگان نخواهد داشت.

مثل همه کارهای دیگر هر چه بیشتر مطلب خلاصه کنید، انجام این کار برای شما آسانتر میشود. من در دهه گذشته نزدیک به دهها مطلب را نوشته و یا ویرایش کردهام. اما در اینجا راههایی را برای شروع ذکر میکنم:

۱٫ صحنه ها را مرتب کنید: خط اول خلاصه باید به خواننده کمک کند تا بتواند زمان و مکان وقوع داستان را تجسم نماید. برای جلب علاقه خواننده هر زمان که ممکن است از چاشنی طرح معما استفاده کنید.

۲٫ یافتن تعارض مرکزی داستان: هر داستان، اعم از تخیلی یا غیرتخیلی دارای یک کشمکش اصلی است. پدر در جستجوی فرزند گمشده خود در اقیانوس پهناور، موضوعی است که داستان را به جلو سوق میدهد. شناخت تعارض اصلی و سپس توصیف آن، برای نوشتن یک خلاصه خوب ضروری است.

۳٫ به طور مشخص، لازمه خلاصهکردن یک کار طولانی به یک پاراگراف، حذف حدود ۹۹٫۹۹درصد از جزییات آن میباشد. با این حال، ذکر برخی از جزییات خلاصه داستان را مهیجتر کرده و اطلاعات را با بازده بیشتری نسبت به استفاده از زبان مبهم و یا کلیگویی به خواننده منتقل میکند.

۴٫ از زمان حال استفاده کنید: خلاصه مطلب، قویتر و زندهتر خواهد بود وقتی که به زمان حال نوشته شود و نه به زمان گذشته.

۵٫ از صفت و قید، کمتر استفاده کنید: اغلب گفته میشود که "نمایشدادن” بهتر از "بیانکردن” است. این بدان معناست که استفاده از اسامی و افعالی که به خوبی انتخاب شده باشند بهتر از استفاده از صفتها و قیدهاست.

راههای تنظیم و ترویج محتوا

رسانههای اجتماعی میتوانند ابزارهای بسیار ارزشمندی برای ارتقاء و ترویج محتوا باشند. درحالی که ایده انتشار و پخش محتوای شما در میان مشتریان و مخاطبان و طرفدارانتان در شبکههای اجتماعی مختلف همچون فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و بسیار خوب است، لیکن ارزش اصلی که رسانههای اجتماعی ایجاد میکنند انتشار و توزیع محتوای شما فراتر از فهرست مخاطبان و افرادی است که به طور مستقیم با شما در ارتباط هستند.

برای این کار شما باید فرآیند به اشتراکگذاری را برای آنها فراهم سازید. برای این منظور چه باید بکنید؟ چه کاری باید انجام دهید تا محتوای شما مورد انتشار و اشتراکگذاری توسط مخاطبانتان قرار گیرد؟ برای ادامهدارشدن نظردهی و اصلاح و استقبال مخاطبان از محتوای شما چه باید کرد؟

شما نمیتوانید بر کسی به طور مستقیم تاثیر بگذارید تا محتوای شما را به اشتراگ بگذارد اما راههای غیرمستقیمی برای تولید محتوا وجود دارد تا بتواند آنها را تشویق نماید تا محتوای شما را انتشار دهند.

۱- عنوانهای جذاب انتخاب نمایید: عنوان یک مطلب تقریبا مهمترین بخش آن محسوب میگردد. آغاز متن و عنوان شروع یک محتوا نقش بسیار حیاتی در انتشارپذیری آن توسط دیگران دارد. مطمئن شوید که عنوان شما خستهکننده و مایوسکننده نباشد. تیتر چشمگیر، جذاب، صریح و روشن بسازید تا محتوای اصلی را به خوبی نشان دهد.

۲- عنوان را کوتاه انتخاب نمایید: شبکههای اجتماعی مختلف به خصوص توییتر تعداد محدودی کلمه و کاراکتر را میپذیرند. وقتی مطلبی را به اشتراک میگذارید افراد دوست دارند نظرات خود را بر روی آن قرار داده و سپس آن را باز نشر نمایند. بنابراین هر مطلبی نیاز به فضایی خالی برای دیگر مخاطبان خود دارد. تا آنها ارتباط و نظر خود را درباره آن بگویند. شما همچنین احتمالا از لینک خود نیز در این متنها استفاده میکنید. پس با عناوین عریض و طویل فضاهای خود را از بین نبرید. آن را کوتاهتر از محدودیتهای ابزار بگذارید تا دیگران چیزی به آن بیفزایند.

۳- اضافهکردن توضیحات جذاب: برای مطالب خود توضیحات مرتبط و جذاب فراهم نمایید. اکثر سایتها این توضیح و توصیف را از طریق لینک خود میسازند. اگر توضیحات هر صفحه برای سایت شما در SEO معنیدار نباشند توضیحات مختلف در شبکههای اجتماعی متصل به سایت شما میتوانند برای موتورهای جستجو مفید باشد.

۴ـ با عنوان مناسب و توضیح کافی، ترغیبکننده افراد برای بازنشر مطالب خود باشید.

۵- عکس توجه برانگیز قرار دهید: استفاده از تصاویر در محتوا و مطالب مورد استفاده در شبکههای اجتماعی مختلف را به صورت یک عادت برای خود درآورید.

۶- در عنوان خود از هشتگها و یا نام کاربری توییتری خود استفاده نمایید: اگر میخواهید محتوای شما بیننده زیادی داشته باشد و یا محتوایی خاص دارید با استفاده از هشتگ در عنوان خود میتوانید به این مقصود دست یابید.

۷- امکان اشتراگگذاری و بازنشر: اشتراکگذاری مطالبتان را برای عموم در سایت و شبکههای اجتماعی مختلف را آزاد بگذارید. استفاده از کلیدها و علایم اشتراگگذاری از بهترین راههای تشویق مخاطبان به بازنشر و انتشار محتوا میباشد.

۸- مطمئن شوید که محتوای تولیدی شما کیفیت خوبی دارد: اگر شما امیدوارید محتوای شما مورد انتشار و بازنشر قرار گیرد باید از سطح مطلوبی برخوردار باشید. اگر همه موارد قبلی را رعایت کنید اما محتوا و مطالب شما ارزش و کیفیت لازم را نداشته باشد، برای مخاطبان انتشارپذیر نخواهد بود. محتوای مطلوب باید حدود ۶۰ درصد از توان شما را به خود اختصاص دهد.

یکپارچهسازی طراحی محتوا

الف ـ استراتژی یکپارچهسازی توسعه، طراحی و محتوا

وبسایت نیازمند انعطاف در طراحی است. محتوا نیازمند دسترسی آسان بر روی دستگاههای مختلف است.

سهولت استفاده: در یک صفحه اصلی سایت، هر چیزی که بازدیدکنندگان نیاز دارند باید در دسترسشان باشد. اگر مشتریان باید از طریق چند کلیک برای یافتن چیزی که به دنبال آن هستند اقدام کنند، فرصتها از دست میروند. زیباییشناسی باید با عملکرد بصری تلفیق شود.

دسترسی: توسعه وبسایتی که برای همه کاربران در دسترس است یکی از مسائلی است که اغلب نادیده گرفته میشود اما یک تعداد از مراحل در طراحی بصری و کدنویسی وجود دارد که میتواند به کاربرانی که دارای معلولیت هستند نیز کمک کند.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو(SEO): اکنون بخش ضروری کیفیت محتوای بهینهسازی شده برای جستجو داشتن تگهای روزآمد شده و لینکهای سردبیری است که به طور ارگانیک برای جریان یکپارچهسازی کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده مورد استفاده قرار میگیرند.

ساخت محتوا/ سایت: برای ایجاد یک حضور قدرتمند آنلاین، یک کسب و کار نمیتواند تنها میزان زیادی از متن را برای صفحات سایت تولید کند. روزهای کمیتگرایی به سر آمده است و فراتر از آن امروز به کیفیت توجه میشود و نمیتوان با چاشنیکردن کلمات کلیدی به بازدیدکنندگان مورد نظر دست یافت.

نگارش عمیق و صحیح: نگارش برای مخاطبان بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است و عمق این بحثها برای متقاعدکردن مشتریان سبب میشود که شرکت مستحق جلب توجه مخاطبانش شود.

ب ـ همپوشانی طراحی و محتوای وبسایت

در زمانی که ۵۰ درصد از زمان آنلاین مصرفکنندگان، صرف درگیرشدن با محتوای سفارشی میشود، به کسب و کارتان اجازه دهید که بخشی از گفتگو باشد، تا بتوانید در میان این همهمه و سر و صدا برجسته شوید. مطمئن باشید که صدایی خاص و سازگار برای همه محتواها تولید کردهاید.

روابط مخاطب: ارتباطات صحیح، اتصال با مخاطبان و ارایه تخصص، تفریح، و روشنگری برای نگارش موثر در وب ضروری است. چه وبسایت منطبق بر منطق یا احساس باشد یا اینکه دادهها یا داستانهایی را ارایه دهد، یافتن رویکردی که میخواهد بهترین دسترسی را به مخاطبان هدف بدهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. هم تصویر و هم محتوا نیازمند کار با همدیگر هستند تا بتوانند پایان خوشی را برای شما رقم بزنند.

فنون تولید محتوای روابطعمومی برای شبکههای اجتماعی

یکی از مهمترین چالشهای روابطعمومی تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی است. بسیاری از اوقات روابطعمومی پیامهایی را برای شبکههای اجتماعی تولید میند که مقبول مخاطبان قرار نمیگیرد. در این نوشتار بر آنیم تا فنونی را که میتوان برای ارسال پیامهای موثر برای هر شبکه اجتماعی به کار برد را معرفی کنیم.

اهمیت این متن به این دلیل است که اگر شما در شبکه اجتماعی حضور پیدا کنید و پس از مدتی انتظار برای دیدن عکسالعمل مردم، عمر مطلب مورد نظرتان به پایان برسد و هیچ بازخوردی نداشته باشید، تمام تلاش و انگیزهتان زیر سوال میرود. تولید محتوای تعامل برانگیز و به طورکلی استراتژی شبکههای اجتماعی یک چالش روزانه برای همه کسب و کارهای کوچک است. در اینجا به نکاتی برای به اشتراکگذاری مطلب در این شبکهها میپردازیم.

درگیرنمودن افراد در صفحات مربوط به کسب و کار بسیار دشوارتر از درگیرنمودن آنها در صفحات شخصی است. این امر به این دلیل است که با وجود اینکه همه ما میدانیم چه چیزی مورد توجه و علاقه دوستانمان در رسانههای اجتماعی است نمیتوانیم این نوع محتوا را بر روی صفحه کسب و کارمان به اشتراک بگذاریم. برای مثال یک عکس از یک کودک با نمک یا یک ویدیو خندهدار با وجود حجم بالای تعاملی که ایجاد میکند بر روی صفحهای که نام برند شرکتمان بر آن قرارداده شده قابل انتشار نیست. در این نوشتار به طور خلاصه به چند نکته و ایده برای تولید محتوای مناسب برای شرکتها در رسانههای اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

فیسبوک: یادداشتهایی که روی فیسبوک بیشترین تعامل را ایجاد میکنند همراه با عکس هستند، بنابراین پیدا کردن عکسهای خوب یک عنصر کلیدی، استراتژی شما بر روی این رسانه خواهد بود. برای پیداکردن عکسهای جذاب به سراغ عکسهای قدیمی خود و شرکتتان بروید. استفاده از نقلقولهای تصویری نیز تعامل بالایی را ایجاد میکند، همچنین میتوانید با قراردادن جای خالی در جملاتی که پست میکنید و درخواست از مخاطبان برای پرکردن جای خالی ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید.

رأیگرفتن از طرفداران روشی دیگر برای بالا بردن سطح تعامل است اما حتی این پستها هم باید با عکس همراه شوند.

توییتر: در توییتر باید توییتهای هوشمندانه ایجاد کنید و آنها را به مقاله اصلی یا یک عکس لینک کنید. آمار و ارقام در توییتر با اقبال خوبی مواجه میشوند و شانس بالایی برای ریتوییتشدن دارند. پس سعی کنید از آنها به عنوان قلاب استفاده کنید تا مخاطب را به مطلب اصلی بکشانید. نقلقولها نیز مانند آمار ریتوییت سهم قابل توجهی دارند مهمترین نکته در مورد نقلقولها انتخاب پیامی با کمتر از ۱۴۰ کاراکتر است.

پرسیدن سوالهای ساده که با کمتر از ۱۴۰ کاراکتر قابل پاسخدهی هستند نیز روش مناسبی برای ایجاد ارتباط با کاربران توییتر است. ارائه راهنماییها و ترفندها، یاددادن کلکهای سریع، استفاده از مقالات آموزنده و خندهدار نیز انواع دیگری از محتوای تعامل برانگیز مناسب برای توییتر هستند. به طور کلی در کسب و کارهای آیتی محور توصیه میشود که از توییتر استفاده شود.

لینکداین: لینکداین بستری با محتوای صنعتی و حرفهای است. بنابراین کاربران آن به دنبال محتوایی عمیقتر و تخصصیتر هستند. به اشتراکگذاری کتابهای الکترونیک صنعتی و تخصصی و مطالب عمومی درباره کسب و کار بازخورد مناسبی در رسانه لینکداین دارد. نکته مهم در اینجا افزودن نظرات شخصیتان به مقالات و گزارشاتی است که منتشر میکنید. به علاوه میتوانید در گروههای لینکداین نیز مانند توییتر سوال مطرح کنید، لینکداین پر از متخصصانی است که تشنه پاسخگویی به سوالات شما هستند. ایجاد سوالهای ساده و شفاف، نظردادن را برای مخاطب راحت میکند.

اینستاگرام: اینستاگرام بستر نرمافزاری مناسبی برای توصیف سبک زندگی جاری در حاشیه برند و کسب و کار شماست. پشتصحنه کسب و کارتان را به شکلی جذاب و دیدنی به تصویر بکشید و از این طریق به ایجاد شفافیت برای شرکت و برندتان کمک کنید. تصاویر کسلکننده از محصولاتتان را کنار بگذارید و از عکسهایی هوشمندانه استفاده کنید که در مکانهای صحیح گرفته شدهاند و در نهایت به یاد داشته باشید که ویدیوهای مونتاژی یکی از پرتعاملترین محتواهای اینستاگرام هستند.

اهمیت محتوا در سایت کسب و کارهای کوچک و نقش روابطعمومی

از آنجاکه خریداران هر روز بیشتر از روزهای پیش برای کسب اطلاع و تصمیمگیری برای خرید به جستجوی آنلاین میپردازند، محتوای سایت کسب و کارهای کوچک شما فاکتور مهمی در ایجاد یک چرخه فروش اثرگذار و سرعت  بخش شده است. چشماندازی که میتواند به آسانی اطلاعات مهم را برای آنها قابل دریافت کند به احتمال زیاد قیف فروش را در چارچوب بازه زمانی کوتاهی جابجا میکند. جذب بیشتر مشتریان بالقوه از طریق وبسایت با استفاده از موارد زیر ممکن میشود:

۱٫ مشتریان به عنوان شخص ثالث ایدههایشان را در باب کالاها و خدمات بیان کنند.

۲٫ ایجاد پستهای وبلاگی که بر عناوین فروش متمرکز شده و رویدادهای جاری که ترافیک بیشتری را به سمت سایت سرازیر میکند.

در واقع روابطعمومی در این حوزه میتواند نقش بسزایی بازی کند. روابطعمومی به عنوان تولیدکننده اصلی محتوا در سازمان قلمداد میشود و از این حیث میتواند به صورت یکپارچه فعالیتهای خوبی را با بخش بازاریابی محتوا انجام دهد.

یکی دیگر از حوزههای این بخش، SEO است. سئو مخفف سه واژه بهینهسازی برای موتورهای جستجو میباشد. اگرچه بسیاری از کارشناسان در دورههای مختلف پس از سال ۲۰۰۶ اذعان کردهاند که سئو مرده است، اما سئو همچنان زنده است و بسیاری از سازمانهای بزرگ بر استراتژیهای سئو به عنوان راهبرد اساسی فعالیت کسب و کار خود تکیه کردهاند.

با این حال سئو در سالهای اخیر با روابطعمومی بیشتر از پیش یکپارچه شده و این مساله نوید بخش حوزه جدیدی در روابطعمومی بود که در سال ۲۰۱۲ با نام سئو پی آر به جامعه روابطعمومی شناسانده شد.

در واقع سئو پی آر علاوه بر استراتژیهای روابطعمومی از استراتژیهای بازاریابی نیز بهرهمند میشود. سایتهای فروش و کسب و کار آنلاین از سئو برای جذب مشتریان استفاده میکنند. آنها سعی میکنند تا با به کار بردن تکنیکهای فنی و محتوایی در تولید محتوا و اداره سایت اسباب ورود کاربران و بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت خود فراهم آورند.

کلمات کلیدی در این میان نقش اساسی بازی میکند و شناسایی آن به میزان اشراف متخصصان سئو و روابطعمومی نسبت به کسب و کاری دارد که قرار است در محیط اینترنت ترویج شود. در واقع ما باید خودمان را در جایگاه مخاطبان سازمان قرار دهیم و ببینیم آنها کسب و کار ما را با چه عناوینی میشناسند و چه پاسخهایی را برای پرسشهایی که آنها مطرح میکنند میتوانیم ارائه دهیم.

درک این دو مورد به شکل کاربردی کمک میکند که بتوانیم کمپین کلمات کلیدی موفقی را طراحی کرده و در نهایت بتوانیم با استفاده از کلمات کلیدی محتواهای مناسبی را برای کاربران خود مهیا کنیم.

بسیاری از روابطعمومیها در سالهای گذشته به مهندسی محتوای خود میپرداختند و این کار بدین معنا بود که تعداد زیادی از کلمات کلیدی پرکاربرد را شناسایی کرده و در بخشی که با استفاده از نرمافزارهای تولید جمله عمل میکرد، با این کلمات کلیدی جملهسازی میکردند.

نکته مهم این است که اگر کاربری وارد سایت شما شود و با آن چیزی که برای آن آمده روبرو نشود، به راحتی سایت شما را خواهد بست و این به منزله یک شکست بزرگ در برقراری ارتباط با مخاطب در فضای دیجیتال است.

با این کار برند سایت شما به بدی معرفی میشود و عموما کاربرانی که وقت زیای را صرف جستجو در اینترنت میکنند با توجه به آدرس URL، از اتلاف وقت خود در این قبیل سایتها جلوگیری میکنند. لذا سایتهای مهندسی شده کمکم توسط موتورهای جستجو به عنوان سایت فریبکار شناخته شده و از گردونه نتایج جستجو حذف میشوند. در نقطه مقابل سایتهایی هستند که به تولید محتوای با کیفیت میپردازند. این سایتها علاوه بر اینکه محتوای قابل توجهی را برای مخاطبان خوب تولید میکنند، در دورههای طولانی مدت ۶ ماهه پس از رعایت اصول سئو و تولید محتوای با کیفیت به شدت افزایش بازدید پیدا میکنند و بدین صورت به ثبات میرسند.

بازاریابان در چنین شرایطی میتوانند به جای استفاده از تبلیغات در سایتهای دیگر، صرفاً با بهرهمندی از این حوزه چرخه کسب و کار خود را کوتاه کنند. یعنی مخاطبان خود را بهتر و سریعتر پیدا کرده و با آنها تعامل کنند.

علاوه بر این چنانچه روابطعمومی خود را با ابزار سئو تجهیز کند، میتواند اقتداری متناسب با تلاش خود بدست آورد که در نتیجه مشتریان به او با اعتماد بیشتری نگاه کنند. چراکه امروز در فضاهای دیجیتال بزرگترین چالش موجود بحث اعتماد و اعتبار کسب و کارهایی است که عموما توسط کاربران ماهر با رتبه سایتشان تخمین زده میشود.

روابطعمومی: سلاح سرّی بازاریابی محتوامحور

کار روابطعمومی ارسال پیام و ایجاد ارتباط با مخاطبین است. روابطعمومی به اشتراک مطالب می‌پردازد. چه مطلبی برای انتشار از محتوا بهتر است؟ مطالب محتوایی خوب یک دارایی ارزشمند است؛ لذا اشتراک این مطالب باید به درستی مورد توجه و تمرکز قرار گیرد.

این اشتباه را مرتکب نشوید که محتوای خود را دست کم بگیرید. محتوا سبب برقراری ارتباط و سبب تبدیل بازدیدکننده به مشتری می‌شود.

بازاریابی محتوا، محور واقعاً ارزشمندی بوده و سزاوار کمپین روابطعمومی‌ است که به خوبی طراحی شده و داشته‌های این نوع از بازاریابی را به اشتراک بگذارد. محتوای خود را از طریق استفاده از یک رویکرد چندکانالی و هماهنگ رسانه پولی، رایگان و یا اختصاصی برای مخاطبان قابل کشف نمایید.

یک مطلب رسانهای ارسال کنید: از این تاکتیک در گروه بازاریابی شبکه خبری روابطعمومی زیاد استفاده می‌کنیم، و این تاکتیک به خوبی مفید و موثر واقع می‌شود. رویکردهای بسیار متعددی وجود دارند که می‌توانید برای نوشتن محتوای یک مطلب رسانه‌ای آنها را اتخاذ نمایید.

مطلب و محتوای منتشر شده توسط شما در یک سرویس خبری، به صورت همزمان روی صدها سایت متعدد قرار خواهد گرفت و این امر سبب محقق شدن رویت‌پذیری مطلب و محتوای نوشته شما خواهد گردید. یک عکس یا عکس نوشته را در مطلب خود بگنجانید و خواهید دید که نتایج کارتان بهتر خواهد شد.

امتیاز: گزیده‌های رسانه‌ای انجام شده از مطلب منتشره شما می‌توانند سیگنال‌های مثبتی پیرامون محتوای شما برای موتورهای جستجو باشند.

درباره مطلب و محتوای خود وبلاگنویسی کنید: یک پست وبلاگی را ارسال کنید که تکرار یا خلاصه‌ای از محتوای شما نیست، بلکه فقط موضوع آن با مطلب قبلی یکسان است. مثلاً اگر مشغول تبلیغ یک کتاب الکترونیک هستید، می‌توانید یک پست وبلاگی را نوشته و ارسال کنید که روی یک جنبه خاص از موضوع کلی کتاب الکترونیک تمرکز دارد. سپس فراخوان‌های روشن و مشخصی را در مطلب خود بگنجانید که مردم را به سوی محتوا جذب می‌کند.

البته، اگر موضوع تبلیغاتی شما یک پست وبلاگی باشد، این پیشنهاد ممکن است که چندان پیشنهاد خوبی نباشد. در چنین مواردی، درباره پست وبلاگی جالب و خوب خود یک مطلب وبلاگی دیگر را ارسال نکنید، بلکه فرصت‌هایی برای مراجعه و بازگشت به این مطلب از سایر پست‌های وبلاگی را فراهم نمایید.

رسانه اجتماعی خود را سازماندهی نمایید: محتوای خود را روی تمامی کانال‌های رسانه‌ای خود تبلیغ نمایید، اما پیام‌های خود را با هر سکوی تبلیغاتی هماهنگ ننمایید. پیام شما روی فیسبوک می‌تواند کمی راحت‌تر و صمیمی‌تر از پیام شما روی لینکداین باشد و پست ارسالی شما روی توییتر باید کوتاه و مختصر بوده و شامل هشتگ صحیح و مناسب باشد.

همراه با تمامی پیام‌ها یک تصویر هم قرار دهید. استفاده از تصویری خاص همراه با نقل قولی مناسب از محتوای مربوطه نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

فقط به ارسال مطالب از حساب‌های رسانهای برند خود بسنده نکنید: از حامیان عضو و غیرعضو خود بخواهید تا به تبلیغ بهترین محتوای شما بپردازند و به خاطر داشته باشید که اشتراک در فضای اجتماعی باید نه تنها سبب هدایت خوانندگان به بخشی از محتوای شما گردد، بلکه به صورت میان رسانه‌ای و چندکانالی به تبلیغ مطلب منتشره و پست‌های وبلاگی شما بپردازد.

بازاریابی محتوا و روابطعمومی ـ یک رابطه همزیستی

بین روابطعمومی و بازاریابی محتوا یک رابطه همزیستی وجود دارد، که ادارات روابطعمومی در کشور باید از این مزیت برای به دستآوردن اعتبار بیشتر برای مشتریان خود استفاده نمایند. ایجاد محتوای با کیفیت مزایای عمدهای در بحث تلاشهای بهینهسازی موتورهای جستجوگر برای یک برند، تعامل رسانههای اجتماعی، و اعتبار آن، دارد. به علاوه، ارائه خدمات بازاریابی محتوا، نقش روابطعمومی را برای برندها حیاتی تر خواهد نمود. برای وقوع این مسئله چندین راه مختلف وجود دارد:

۱٫ به دستآوردن رسانههای آزاد: با آزادی چاپ و نشری که بواسطه رسانههای اجتماعی به وجود آمده است، برندها در حال تبدیلشدن به ناشرانی در راه ترویج و تبلیغ خود شده و روابطعمومی به طور موثری میتواند از طریق بازاریابی محتوا، به محتوای متعلق به یک برند بیافزاید، برای مثال، روابطعمومیها میتوانند نقشی فعال در نوشتن بلاگها، ارسال مقالات رهبری فکری در لینکداین و باز نشر محتوا از طریق کانالهای رسانهای اجتماعی برند مربوطه، به منظور ایجاد تعامل بیشتر، داشته باشند. با ایجاد محتواهای جذاب و تعاملی، شما میتوانید برند خود را به عنوان رهبر فکری در زمینه تخصصی مطرح نمایید و در نهایت برند شما میتواند تبدیل به منبع نهایی برای مراجعه مشتریان شود.

۲٫ بهینهسازی انتشار محتوای مطبوعاتی: انتشار محتوای مطبوعاتی به ایجاد علاقه به محصولات و خدمات یک شرکت کمک نموده، و همچنین میتواند در بهینهسازی موتورهای جستجوگر (SEO) به منظور ایجاد ترافیک (بازدیدکننده) به وبسایت شما نقش داشته باشد. انتشار محتوای مطبوعاتی بهینهسازی شده با کلمات کلیدی، به بهبود رتبهبندی موتور جستجو کمک میکند. به عنوان مثال، قبل از تهیه پیشنویس محتوای مطبوعاتی مورد نظرتان، در مورد پنج کلمه کلیدی اصلی و مهم که برای استفاده در آن زمینه در اختیار دارید، فکر کنید. هنگامی که مردم برای این کلمات کلیدی جستجو انجام میدهند، آن ها به سمت محتوای منتشر شده شما (که قرار است به آنها اطلاعاتی که به دنبالش هستند را ارائه نماید) هدایت خواهند شد.

شما همچنین میتوانید از طریق انتشار کلیپهای ویدئویی، اینفوگرافیکها، و گزینههایی برای به اشتراکگذاری چنین محتواهایی در شبکههای اجتماعی، شانس دیدهشدن آنها را افزایش دهید.

۳٫ ایجاد کشش به واسطه تاثیرگذاران کلیدی: بازاریابی محتوا به ایجاد رابطه با تاثیرگذاران کلیدی (key influencers) که مخاطبان هدف اصلی (و اساسی) برای برنامههای روابطعمومی هستند، کمک میکند. تاثیرگذاران، این قدرت را دارند که از طریق به اشتراک گذاشتن محتوا با دنبالکنندگان (فالوور) خود، سبب افزایش دیدهشدن و دستیابی به برند شما شوند. شما همچنین میتوانید با تاثیرگذاران برای ایجاد محتوای مشترک همکاری نمایید. به عنوان مثال، یک تاثیرگذار میتواند نقل قولی ارائه نماید که شما میتوانید با یک دیدگاه شخص ثالث، از آن در محتوای منتشر شده خود استفاده کنید.

۴٫ استراتژی نظارت (مانیتورینگ) محتوا: به همان اندازه که ایجاد محتوا مهم است، نظارت بر اثربخشی آن نیز مهم است. با استفاده از ابزار هوش رسانهای Meltwater، اندازهگیری میزان اثربخشی محتوای شما ممکن خواهد شد. ابزار ما میتواند به شما در اندازهگیری میزان دسترسی، احساسات و تاثیر کلی ایجاد شده توسط محتوایتان، کمک کند. احساسات کاربرانی که در مورد برند شما صحبت مینمایند را میتوان از طریق تجزیه و تحلیل گفتگوهای آنلاین و گفتگوهای در شبکههای اجتماعی که محتوایتان باعث آنها شده است، اندازهگیری نمود.

با نظارت بر مقدار کل بازتوییتها، لایکها، به اشتراکگذاریها، کامنتها و یادآوریها، شما قادر خواهید بود که تعیین نمائید آیا محتوای شما یک هیاهوی تبلیغاتی ایجاد نموده است و این که در چه پلتفرمی و توسط چه کسی این اتفاق رخ داده است. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به ارزیابی استراتژی محتوای خود برای به دست  آوردن دنبال‌کنندگان بیشتر، اقدام نمایید.

منابع

۱٫ فرصت امروز

۲٫ شارا (شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران)

۳٫ http://irancmt.ir/index.php/content-produce/31-7content-shareable

۴٫ www.brafton.com/blog/content-marketing/how-content-marketing-and-pr-can-work-together-for-you/

۵٫ www.shara.ir

۶٫ www.linkedin.com

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پورتابل تبلیغاتی کشور، تاریخ انتشار: 11 فروردین 1396، کد مطلب: 21303، www.adsportal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین